Inte en i familjen
Min bror med familj har skaffat fosterbarn för cirka ett halvår sedan.. Från början var det två flykting flickor med en mycket tuff bakgrund.. Min svägerska är väldigt ego och ytlig och konsekvens är inte hennes starka sida när det gäller sina egna barn ens..
Den stora flickan flyttade därifrån efter bara en månad eftersom deras yngste son inte klarade av henne, han har adhd liknande symtom men har ej fått någon diagnos. Kvar bli denna stackars tjej på 8 år och i mina ögon behandlas hon som en stackars hund!
Svägerskan gör väldigt klart för henne att detta är inte HENNES hus och att hennes POJKAR kommer före allt annat. Hon får inte överhuvudtaget sätta foten innanför DERAS sovrum, hon har inte där inne att göra!
Eftersom hon är muslim får hon inte äta griskött och det är min svägerska mycket duktig att hacka på. Tycker inte ens det är något att prata om, en självklarhet att hon inte ska äta det.
Nu vägrar hon till och med att köra flickan på umgängen för att de inte ska offra den tiden från DERAS familjetid.. är inte ett fosterbarn en del av familjen???
När flickan träffar sin pappa får hon ofta godis av honom. En gång när jag var med dem och handlade köpte svägerskan lördagsgodis. Flickan pekade då på godis som hon ville ha (helt naturligt, eller hur?) men då säger svägerskan
-Detta är inte ditt godis, det är till mig och min familj!
-Men jag då? undrade flickan
-du har ditt godis som du har fått från din pappa
-Men ni får gärna äta av det, vi kan blanda allt godis, menar flickan då
-Vi äter inte sånt godis som kommer från där du kommer ifrån så det kan du få äta själv så äter vi vårt
Flickan söker väldigt mycket trygghet och kontakt och svägerskan ger det jättemycket till sina egna barn och det ser ju flickan. Någon gång har hon frågat varför hon inte kallar henne för hjärtat eller snygging eller något annat liknande
-För att du är inte MITT barn svarar svägerskan då.
Hon ger aldrig barnet någon närhet, kramar aldrig henne eller tröstar henne när hon är ledsen. Blir flickan sur eller på dåligt humör ignorerar svägerskan henne, hon svarar inte när hon pratar med henne.
Detta är för mig inte särskilt sunt, men jag har aldrig själv haft fosterbarn.. Vad tycker ni att jag ska göra?
Jag har haft tjejen här en del och jag tycker hon är hur go som helst. För visserligen bor hon inte här och skulle hon vara här oftare skulle vi säkert se andra sidor, men å andra sidan behandlar vi henne med kärlek och respekt och det är aldrig några diskussioner när jag säger till henne något..
Är det någon mer än jag som reagerar?