• Anonym ("faster")

Inte en i familjen

Min bror med familj har skaffat fosterbarn för cirka ett halvår sedan.. Från början var det två flykting flickor med en mycket tuff bakgrund.. Min svägerska är väldigt ego och ytlig och konsekvens är inte hennes starka sida när det gäller sina egna barn ens.. 

Den stora flickan flyttade därifrån efter bara en månad eftersom deras yngste son inte klarade av henne, han har adhd liknande symtom men har ej fått någon diagnos. Kvar bli denna stackars tjej på 8 år och i mina ögon behandlas hon som en stackars hund!

Svägerskan gör väldigt klart för henne att detta är inte HENNES hus och att hennes POJKAR kommer före allt annat. Hon får inte överhuvudtaget sätta foten innanför DERAS sovrum, hon har inte där inne att göra! 

Eftersom hon är muslim får hon inte äta griskött och det är min svägerska mycket duktig att hacka på. Tycker inte ens det är något att prata om, en självklarhet att hon inte ska äta det.

Nu vägrar hon till och med att köra flickan på umgängen för att de inte ska offra den tiden från DERAS familjetid.. är inte ett fosterbarn en del av familjen???

När flickan träffar sin pappa får hon ofta godis av honom. En gång när jag var med dem och handlade köpte svägerskan lördagsgodis. Flickan pekade då på godis som hon ville ha (helt naturligt, eller hur?) men då säger svägerskan
    -Detta är inte ditt godis, det är till mig och min familj!
    -Men jag då? undrade flickan
    -du har ditt godis som du har fått från din pappa
    -Men ni får gärna äta av det, vi kan blanda allt godis, menar flickan då
    -Vi äter inte sånt godis som kommer från där du kommer ifrån så det kan du få äta själv så äter vi vårt

Flickan söker väldigt mycket trygghet och kontakt och svägerskan ger det jättemycket till sina egna barn och det ser ju flickan. Någon gång har hon frågat varför hon inte kallar henne för hjärtat eller snygging eller något annat liknande
    -För att du är inte MITT barn svarar svägerskan då.
    Hon ger aldrig barnet någon närhet, kramar aldrig henne eller tröstar henne när hon är ledsen. Blir flickan sur eller på dåligt humör ignorerar svägerskan henne, hon svarar inte när hon pratar med henne.

Detta är för mig inte särskilt sunt, men jag har aldrig själv haft fosterbarn.. Vad tycker ni att jag ska göra?

Jag har haft tjejen här en del och jag tycker hon är hur go som helst. För visserligen bor hon inte här och skulle hon vara här oftare skulle vi säkert se andra sidor, men å andra sidan behandlar vi henne med kärlek och respekt och det är aldrig några diskussioner när jag säger till henne något..

Är det någon mer än jag som reagerar? 

• Svar på tråden Inte en i familjen
  • sushi81

Låter helt fruktansvärt! Stackars barn..! 

Jag tycker du ska kontakta kommunen/sociala och berätta hur din svägerska behandlar barnet. Ett barn som hon har valt att ta in i sitt hem för att hjälpa, antagligen bara för ersättningspengarna...

Usch, jag fick ont i magen av att läsa...  

*J-0102*M-0206*E-0606*A-0712*C-1005*
  • Tonårsmamman1

Det jag reagerar på är varför hon överhuvudtaget ställer upp som fosterfamilj, hon verkar ju inte bry sig. Är det för pengarna?

• lilja87

Din svägerska MISSHANDLAR flickan psykist, verbalt, och emotionellt. Detta är absolut inte acceptabelt, och jag tycker att du ska ta kontakt med socialen. Jag bor inte i sverige så vet inte riktigt hur det går till, men du kan nog göra en anonym anmälan. Har du pratat med henne och med din bror om detta?

• sextiotalist

Och så skriker folk här omhänderta för betydligt mindre problem än detta.

Ta kontakt med kommunen, familjehem måste vara utbildade för den uppgiften de tar på sig, för i de flesta fall så är det ofta barn med olika trauma bakom sig som hamnar där och då räcker det inte med att bara vara, utan man måste ha kunskap. 

• Lilith Inanna
    sushi81 skrev 2012-09-13 11:39:24 följande:
    Låter helt fruktansvärt! Stackars barn..! 

Jag tycker du ska kontakta kommunen/sociala och berätta hur din svägerska behandlar barnet. Ett barn som hon har valt att ta in i sitt hem för att hjälpa, antagligen bara för ersättningspengarna...

Usch, jag fick ont i magen av att läsa...  
    Håller med!
    Detta är ju psykisk misshandel och inte nog med att flickebarnet är flykting utan hon ska behöva bli behandlad såhär också, nä kontakta berörda myndigheter, något är väldigt fel!
  • Anonym ("faster")

Jag har försökt att prata med svägerskan, men hon tycker att hon gör rätt, hon tycker bara att hon är hård och konsekvent men att de just nu är inne i en svacka.... 

Hon hade till och med sagt till socialen att det var en jäkla daltande med henne och hennes umgänge med familjen idag... kan bara säga att hon blev kallad på möte, ber till högre makter att de tar flickan ifrån dem....

Med mina barn är jag väldigt noga med att inte hota dem.. jag är konsekvent, men jag hotar inte med att ta saker ifrån dem som de tycker väldigt mycket om. Flickan fick en cykel för ett tag sedan. Det är inte mycket hon har fått ha den kan jag säga... så fort flickan inte har gjort som svägerskan sagt har cykeln stannat i garaget.....

När flickan har varit på umgänge med sin mamma eller pappa är hon alltid lite jobbig, kanske inte så konstigt eftersom flickan levt och sett att deras pappa misshandlat mamman och storasystern även har varit på flickan som bor hos min bror. Jag tycker att det är helt naturligt att flickan (låt oss kalla henne Fia) är lite jobbig då, hon mår ju dåligt och får då en fruktansvärd attityd!
    Men istället för att ge henne kärlek och närhet slänger vi in henne på rummet och säger godnatt, svägerskan tänker minsann inte fjäska för henne!!

Känns lite sådär att anmäla, jag behöver inte göra det anonymt för skulle jag göra det vet de exakt vem det är som gjort det...... men samtidigt finns det något som heter civil kurage.... 

• Anonym

Jag tycker inte att du har ngt annat val än att anmäla. Du kan hantera konsekvenserna av din anmälan, flickan kommer säkerligen inte kunna hantera konsekvenserna av din svägerskas behandling...

Har du pratat med din bror om detta? Vad har han att säga?

Varför skaffa fosterbarn alls? För att tjäna pengar? Jag fattar inte, hur mycket pengar kan man få egentligen?

• leehlo

Jag är så arg så att jag kokar. Svägerskan borde få ett kokt stryk och du med ifall du inte anmäler. 
    Stackars, stackars barn. 

Svar på tråden Inte en i familjen