• Charlotte1987

    Obehagligt att bli borstad, och lös i magen

    Hej! Jag har en kanin som är runt 10 år gammal (är inte helt säker då dem jag "adopterade" han ifrån inte var helt hundra på hur gammal han var utan gissade på 5 år så vi har haft han i 5 år) han byter päls nu,ooootroligt mycket och han har haft svårt att få bort pälsen själv så jag har hjälpt honom. Men han tycker att det är obehagligt eller om det gör ont på honom för pälsen liksom rycker när jag borstar (med karda) och han vill bara sticka iväg.

    Det gör väl inte ont på kaniner att bli borstade?
    Ja är såklart så försiktig jag kan bli när jag borstar och gosar med honom emellanåt för att lugna honom. Det har inte varit så mycket förut utan mer det senaste året som han gör så.

    Sen har han den senaste tiden varit väldigt lös i magen, väldigt irreterande då han är en fri kanin (går lös dygnet runt i köket) så det blir ju så skitigt överallt :P, vet att han var det för nåt år sedan och gick då till veterinären som då pratade om hur viktigt det är med hö och att kaninen då skulle enbart äta hö tills magen blev bra igen. Dock så har han aldrig velat äta hö, inte hos de förra ägarna heller. Vi har fått massor med tips på hur vi ska få honom att äta hö men han vägrar. Han har alltid fri tillgång till hö men han äter inget så man byter ju ut och slänger hela tiden. 
    Hur ska man då få honom bättre i magen om han vägrar äta hö?
    Han äter pellets i övrigt, och grönsaker lite då och då såklart.
    Så någon som har nåt tips?

    Han är pigg och glad som vanligt i övrigt. Gosig och busar. Han äter och dricker ofta, han kissar också.
        
         
        

  • Svar på tråden Obehagligt att bli borstad, och lös i magen
  • Dr Mupp

    Äter han inte hö får du servera grovt gräs och pellets med högt fiberinnehåll tex Meister-lampe Bioflakes eller pre alpin (olika sorter).


    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Dr Mupp
    Charlotte1987 skrev 2012-09-14 10:11:33 följande:
    Grovt gräs? Finns det att köpa?
    Nej det får man plocka ute. Är hans tänder kollade (även de bakre som bara veterinär kan se).
    Rational arguments don?t usually work on religious people. Otherwise there would be no religious people.? - Gregory House, M.D
  • Mariell

    Har din kanin mycket tovor? Då kan de tycka att de är skönare om man reder ut dem med fingrarna och borstar efteråt. Mina föredrar det och "kurrar" när jag plockar med tovorna.

    Kaniner tål inte att man ger dem vattniga grönsaker såsom gurka och sallad. Så här års är det lätt att få tag i äppelkvistar och fortfarande finns det vitaminrika örter att plocka. Torkad persilja och andra örter kan du blanda in i höet så att smaken blir mer lockande. Det är väldigt vanligt att kaniner som får pellets struntar i hö. Då kan man ta bort pellets ett tag och "vänja" in dem på hö igen. Gräs är också bra men är han känslig i magen bör du vänja in det och ge lite i taget.

    Lycka till! 

  • Mariell

    Åh! Jag beklagar.  Blev av med min gamle hane i våras och tjöt floder (man vänjer sig aldrig). Men din kanin måste  haft ett bra liv som blev såpass gammal!

Svar på tråden Obehagligt att bli borstad, och lös i magen