• Anonym (OroligCykelägare)

"I-landsproblem" med grannar om cykelförrådet! tips?

Hej!

Bor i ett litet område med många fristående cykelförråd med gallerdörrar som låses och låses upp med vanliga hemnyckeln (lägenhetshus).

jag har min cykel i cykelförråden som är närmast, och jag märkte redan när jag flyttade in att många lämnar gallergrindarna helt öppna så jag valde det som alltid var låst. efter cykelrensningen har flera grannar flyttat in sina cyklar i förråden och jag har märkt att de aldrig låser efter sig! oavsett om de ställer in cykeln, eller tar ut den.

problemet är att området är lite bråkigt, och cyklar förstörs hela tiden, regelbundet. min har blivit saboterad de enda två gångerna jag ställt den precis utanför förrådet, och är nu orolig att det ska stjälas/förstöras cyklar i förråden också.

vad ska man göra som privatperson när grannarna vägrar låsa efter sig?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-14 12:16

tack för Era svar!!!

har funderat på att flytta ut de cyklar till de ägare som vägrar låsa, med en lapp på styret att om de börjar låsa gallret är de välkomna in i förrådet igen, hahaha!

men vill inte bli osams med grannarna så jag skippar nog den iden... :P

• Svar på tråden "I-landsproblem" med grannar om cykelförrådet! tips?
    CallGirl skrev 2012-09-13 18:26:44 följande:
    Vi har cyklarna i lägenheten.
    vi har väl plats för det men ack vad krångligt... ta hissen upp en trappa (kan inte bära den, har en form av muskelreumatism... kanske värt, ska fundera kring det iaf!

tack!

Fler tips?
  • Anonym

Men be hyresvärden om att skicka ut papper där folk ska låsa efter sig? Alternativt säg hur läget är och be dom sätta upp kameraövervakning om det nu har varit så mycket strul.

Anonym skrev 2012-09-13 18:45:59 följande:
    Men be hyresvärden om att skicka ut papper där folk ska låsa efter sig? Alternativt säg hur läget är och be dom sätta upp kameraövervakning om det nu har varit så mycket strul.
    det var bra förslag att be hyresvärden skicka ut lappar...!
    mycket behändigare, tack :)
  • Anonym
    Anonym (OroligCykelägare) skrev 2012-09-13 19:02:44 följande:
    det var bra förslag att be hyresvärden skicka ut lappar...!
    mycket behändigare, tack :)
    Sätter man upp en arg lapp själv brukar folk bara ignorera den. Därför är det som sagt bättre om du ber hyresvärden göra det lägga lappar i alla brevinkast och så :)
  • CallGirl
    Anonym skrev 2012-09-13 20:19:50 följande:
    Sätter man upp en arg lapp själv brukar folk bara ignorera den. Därför är det som sagt bättre om du ber hyresvärden göra det lägga lappar i alla brevinkast och så :)
    Enligt min erfarenhet så har det precis samma effekt som en upphängd lapp. Skillnaden är att det sliter mer på miljön med allt papper.

Tyvärr är många idioter och lappar har ingen effekt för personer som glömmer bort att tänka. Det är krångligt att ta upp cykeln varje gång men man vänjer sig snabbt och dessutom vet man var den finns.
  • Anonym (litet hem)
    CallGirl skrev 2012-09-13 20:49:31 följande:
    Enligt min erfarenhet så har det precis samma effekt som en upphängd lapp. Skillnaden är att det sliter mer på miljön med allt papper.

Tyvärr är många idioter och lappar har ingen effekt för personer som glömmer bort att tänka. Det är krångligt att ta upp cykeln varje gång men man vänjer sig snabbt och dessutom vet man var den finns.
    Jag bor i en liten etta finns ingen chans att jag får plats med en cykel i lägenheten. Vissa rådde mig att hänga upp den på väggen men som sagt med lite golv yta är min vägg yta redan helt belamrat med bokhyllor, upp hängda stolar och då diverse annat. Och något förråd ska vi inte snacka om.
    Har du några andra tips? Jag har en bit till högskolan och vill inte lägga ut onödiga utgifter på ett busskort.. 
  • angelicp

Ett tips är väl att kontakta hyresvärden och beskriva problematiken och be de fixa/sätta in en dörr som går i baklås? Då blir det ju låst automatiskt =)

CallGirl skrev 2012-09-13 20:49:31 följande:

ja det är ju risken...

har bra och nära syn från balkongen, och som rökare ser jag ju varje gång de struntar i att låsa, så fult för de tittar sig omkring, smyger igen gallret och sen cyklar iväg.

kanske en illgrön lapp i alla trappuppgångar hehe...!
    angelicp skrev 2012-09-13 21:00:22 följande:
    Ett tips är väl att kontakta hyresvärden och beskriva problematiken och be de fixa/sätta in en dörr som går i baklås? Då blir det ju låst automatiskt =)
    ja det vore ju det bästa!!

DOCK har vi samma funktion på tvättstugorna, och då händer det väldigt ofta att man stänger igen dörren, och har nyckeln kvar där inne... då får man ringa och slösa på securitas tid, känns inte så bra... :S å andra sidan låser man ju oftast upp cykeln och lägger nyckeln direkt i fickan, i tvättstugan lägger man ju ifrån sig knippan för att kunna hänga kläder osv.

sedan är det ju endel pengar som går in till det. men definitivt kommer jag att ge det som förslag!!
    Anonym (litet hem) skrev 2012-09-13 20:58:46 följande:
    Jag bor i en liten etta finns ingen chans att jag får plats med en cykel i lägenheten. Vissa rådde mig att hänga upp den på väggen men som sagt med lite golv yta är min vägg yta redan helt belamrat med bokhyllor, upp hängda stolar och då diverse annat. Och något förråd ska vi inte snacka om.
    Har du några andra tips? Jag har en bit till högskolan och vill inte lägga ut onödiga utgifter på ett busskort.. 
    kommer inte på något....

byt ut cykeln mot en kickbike, de fälls ihop till ett paraply, väger inget och är lätta att plocka upp Cool
  • Anonym

Kan inte hyresvärden ändra låsen så att dörrarna låses automatiskt när de stängs. Kan inte vara så svårt att ordna?

• Anonym
    Anonym (OroligCykelägare) skrev 2012-09-14 12:13:42 följande:
    ja det vore ju det bästa!!

DOCK har vi samma funktion på tvättstugorna, och då händer det väldigt ofta att man stänger igen dörren, och har nyckeln kvar där inne... då får man ringa och slösa på securitas tid, känns inte så bra... :S å andra sidan låser man ju oftast upp cykeln och lägger nyckeln direkt i fickan, i tvättstugan lägger man ju ifrån sig knippan för att kunna hänga kläder osv.

sedan är det ju endel pengar som går in till det. men definitivt kommer jag att ge det som förslag!!
    Finns funktioner där nyckeln endast går att ta ur låset när det är låst
  • Anonym (20 kvadrat)

Anonym (litet hem) skrev 2012-09-13 20:58:46 följande:
    Allt går om man vill. Jag har bott på 20 kvm och hade TVÅ cyklar i min lägenhet. De var upphängda under TV:n. Varför jag inte hade dem i förråd eller cykelförråd? För att de var värda 30000 kr och jag hade ingen lust att bli av med dem. Har man hiss så ser jag inget problem med att ha cykeln i lägenhet. Jag har släpat mina cyklar när jag bodde tre trappor upp utan hiss. Fast jag lever efter filosofin att äga så lite som möjligt och att rensa och slänga så mycket det går. Fast inte cyklarna så klart för det är ett stort intresse :)

Om nu cykeln måste stå ute så ta loss det som sitter löst på den när du kommer hem. Typ lampor och även sadeln om den är lätt att ta av (alltså lätt att sno). Lås fast den med ett ordentligt lås (kätting t.ex.).

Anonym skrev 2012-09-14 12:15:16 följande:
    Kan inte hyresvärden ändra låsen så att dörrarna låses automatiskt när de stängs. Kan inte vara så svårt att ordna?
    det ska jag kolla upp! verkar vara de smartaste, men för alla företag handlar det ju om pengar,pengar,pengar... men ja ger ett försök!
    Anonym skrev 2012-09-14 12:16:43 följande:
    Finns funktioner där nyckeln endast går att ta ur låset när det är låst
    jaa du menar som en bom!! eller som de brukar ha, verkar ju vara de bästa helt klart!

lite "knöligare" för den bekväma att man måste ha cykelnyckeln på en annan knippa än hemnyckeln då, haha!
    i-landsproblem så det skriker om det...

kanske någon nämnde det tidigare och jag missförstod... sorry isåfal
    Anonym (20 kvadrat) skrev 2012-09-14 12:26:09 följande:

Allt går om man vill. Jag har bott på 20 kvm och hade TVÅ cyklar i min lägenhet. De var upphängda under TV:n. Varför jag inte hade dem i förråd eller cykelförråd? För att de var värda 30000 kr och jag hade ingen lust att bli av med dem. Har man hiss så ser jag inget problem med att ha cykeln i lägenhet. Jag har släpat mina cyklar när jag bodde tre trappor upp utan hiss. Fast jag lever efter filosofin att äga så lite som möjligt och att rensa och slänga så mycket det går. Fast inte cyklarna så klart för det är ett stort intresse :)

Om nu cykeln måste stå ute så ta loss det som sitter löst på den när du kommer hem. Typ lampor och även sadeln om den är lätt att ta av (alltså lätt att sno). Lås fast den med ett ordentligt lås (kätting t.ex.).

förstår dig helt klart när du har sånt intresse och dyra cyklar, så hade jag också gjort!

min cykel är nog inte värd 200kr ens, men jag är sjuk och är totalt beroende av att ha två hjul och ett styre för att ta mig någonstans... nu var ditt svar inte menat för mig, men jag skulle omöjligt orka plocka på och av pga muskelsjukdomen... däremot har jag plats i lägenheten (stor trea) men då kommer mitt envisa sinne in och säger "vafaaaaan ska jag behöva krångla för när jag inte tycker jag ska behöva det?" haha :)

Svar på tråden "I-landsproblem" med grannar om cykelförrådet! tips?