• mammave

kub dåligt, fvp?

Hela min värld gick under igår, idag känns det dock lite bättre, men igår var vi på kub och fick 1:84 för downs syndrome. Mår väldigt dåligt över detta o vet inte hur jag ska göra. Ska man oroa sig i 6månader elr göra fvp med förhöjd mf-risk o oroa sig i 4-5 veckor? Mitt fall var det blodvärdet som drog ner, det var 1:28. Finns det fler som nyss fått samma besked o vill dela med sig av sina tankar o kanske stötta under denna jobbiga väntan? Jag vet inte hur jag ska klara av denna väntan. Har ett ma i bagaget o haft två små blödningar under denna graviditet, så det har varit en väldigt lång jobbig tid redan.

• Svar på tråden kub dåligt, fvp?
  • emma ax

Förstår att det måste kännas jättejobbigt, men jag skulle nog inte gjort fvp. Vi gjorde inga tester förutom ultraljud, vi ville ha barnet som låg i magen, ville inte ta reda på något om det innan. Men jag förstår att man vill det, då har man graviditeten på sig att förbereda sig och lära sig om de speciella behov som ens barn kan komma att ha.

Diskuterade ni de möjligt resultaten innan ni gjorde kub-testet? Vad sa ni då? Hur reagerade din partner?
    Har nog inte så mycket råd att ge, förutom att de som jag känner med Downs syndrom är helt underbara människor som ger oerhört mycket glädje och kärlek till sin omgivning!

• Ova

Vi har förhöjd risk, men eftersom vi inte kommer att ta bort barnet om det har Downs så har vi valt att inte göra fvp. Det finns ju olika "grader" av Downs och fvp säger inget om hur drabbat barnet är. Det hade varit skillnad om barnet inte hade varit livsdugligt eller gravt skadat. Det finns ju inga garantier för att man får ett friskt barn i alla fall då det finns många kromosomsjukdomar som inte syns på fvp och barnet kan drabbas av syrebrist vid födseln etc.

• Blueberrycake

Jag ska göra kub på måndag och är så orolig. Hade jag fått 1:84 hade jag gjort fvp utan tvekan. Har en kompis vars lillasyster har ds, jättetrevlig och go är hon! Men hon har haft och har så mkt problem med hjärtat. Den smärtan med ett sjukt barn skulle jag inte klara av känner jag.

• nnb

Jag fick inga bra siffror heller på kub testet, 1:124. Jag är 36 år. Jag gjorde fostervattensprov i tisdags och fick svar på fredagen. En sk snabbanalys som visade att allt var normalt. Det var en väldigt jobbig vecka att sitta och vänta på att de ska ringa.
    De sa, ringer vi så är det inte bra, får du ett brev är allt okej. Jag är glad att det är över.

De frågade också om vi vill veta könet, då tar det ytterligare två veckor innan man får det svaret så vi väntar... Vi har vetat alla våra barns kön. Detta blir vårat fjärde. Antar att vi är alldeles för nyfikna.

Jag ska säga att det är inget lätt beslut att ta men gör klart för dig hur du vill göra om du får ett negativt svar. Jag grubblade på detta fram till testdagen. Kom fram till är det något fel så tar vi bort det. Det är svårt men vi funderade på hur blir det för familjen och hur blir det för alla barnen, hur kommer det påverka alla att få ett barn med ds och kom fram till att vi avslutar graviditeten i så fall. Detta är givetvis upp till var och en. 
    Den doktor vi hade sa att det är en mycken liten risk för missfall nu, de har bättre utrustning än förr och även om man skulle läcka lite fostervatten efteråt så betyder inte det att man har fått missfall. 

• mammave

Tack för ditt svar, nnb. Vi har bestämt att vi tar bort det om det inte är bra. Vår familj skulle inte klara det som krävs. Jag beundrar de som klarar det, men oron skulle förstöra mig o då min familj. Jag är ganska orolig i vanliga fall, när det gäller mitt barn. Får jag fråga var du gjorde ditt fvp? Jag ska göra i örebro. Men där gör de bara 100 fvp per år, fördelat på 3 läkare, så jag blir orolig att de inte är lika duktiga elr har lika bra instrument som sjukhus där det görs oftare. Är mest rädd för mf på ett friskt barn. Då är det ju mitt fel.

• Copyjulia

Jag fick 1/116 på kub och valde att inte göra fvp då vi försökt skaffa barn i flera år, fått flera mf och har gjort 7 IVF. Vi blev erbjudna att göra en utökad organscreening i v 20. Vi gjorde denna och de hittade inga markörer för Downs så då sa läkaren att vår ursprungliga risksiffra halverades. Det är ju absolut inge garanti förstås och jag är fortfarande orolig för Downs men jag klarade helt enkelt inte att göra fvp. Jag har hört att det är lite större risk att få mf vid fvp om man har haft blödningar i tidig grav. och det hade jag haft.

• Copyjulia

Menade inte att skrämma dig, såg nu att du haft småblödningar också. Det är säkert ingen fara jag hade ganska rejäla blödningar också.

• mammave
    Copyjulia skrev 2012-09-15 20:28:54 följande:
    Jag fick 1/116 på kub och valde att inte göra fvp då vi försökt skaffa barn i flera år, fått flera mf och har gjort 7 IVF. Vi blev erbjudna att göra en utökad organscreening i v 20. Vi gjorde denna och de hittade inga markörer för Downs så då sa läkaren att vår ursprungliga risksiffra halverades. Det är ju absolut inge garanti förstås och jag är fortfarande orolig för Downs men jag klarade helt enkelt inte att göra fvp. Jag har hört att det är lite större risk att få mf vid fvp om man har haft blödningar i tidig grav. och det hade jag haft.

Vilken v är du i nu? Mina blödningar var väldigt små, och den andra var nog bara efterdyningar av den första. Den kom efter vulet o var bara brun. Så tror inte detta påverkar, det är ju om hinnan inte läker som den ska man får mf efter fvp o min blödning hade nog inget med hinnan att göra. Fick den samma dag jag skulle haft min 2a menso det kom bara blod vid ett tillfälle, sen bara brunt. Jag skulle dock inte klara ovissheten en hel graviditet.
Svar på tråden kub dåligt, fvp?