• Tallulah

hur ge välling till barn med mycket slem och snor i halsen? hon bara spyra upp allt???

F-n... provade med mjölk men det kom också upp... vad ska jag göra? är gröt bättre?
    man hör hur slemmet åker upp och ner i halsen, stackars barn.

• Svar på tråden hur ge välling till barn med mycket slem och snor i halsen? hon bara spyra upp allt???
  • Ankina

Oj! Det låter som min bästa kompis har det precis nu!!! Samma som med ditt barn... spyr också...

Prova gröt om barnet orkar äta... ge barnet försiktigt... hetsar man det så spyr det... enligt min väninna!!!

Det viktigaste är ju trots allt att barnet inte torkar ut. Hon var till akuten med sin kille och de sa att ½ liter per dygn måste de äta/ dricka!!! Vatten om inte något annat går... annars kanske du kan prova med nån juice... allt för att få i henne vätska, för det förlorar hon ju också om hon spyr!!!

LYCKA TILL!!!!!

• zitis81

Vällning är slemmbildande så det kanske är lite dumt att ge det men jag tror gröt är bättre.
    Man kan ju också ge smörgås med vatten till.

Det finns också reseptfri medisin på apoteket som är slemlösande Resyl tror jag den heter är inte helt säker.

• Mia83

Om h*n är slemmig är mjölkprodukter inte att rekomendera öht. Finns det inget annat du kan ge? Hur gammal är h*n förresten?

• JessicaåIda

Gav min dotter rågflingegröt när hon var snorslemmig i näsa & hals, detta då den är vattenbaserad & inte lika slemmig som havregrynsgröt. Gav en nappflaska m vatten att dricka till. Innan hon åt "snöt" vi henne med näsfridan & spolade med koksaltlösning

• Peztis

Som sagt, mjölkprodukter ska man undvika när man har hosta osv för de tär slembildande. Välling innehåller dock så liten mängd så det borde gå bra, enl läkaren när sonen var sjuk för 2 v sedan.

Det viktigste är ju att få i barnet ngn typ av vätska.

Och prova gröt!

• Tallulah

Tack för era svar, jag hade ingen aning om att mjökprodukter var slembildande. Jag provade med gröt som hon glupskt satte i sig, hon fick vatten till.

Hon är 9 månader, kan man ge t ex blåbärssopaa eller liknande istället för kvällsvälling?

• Mia83

Jag gav blåbärssoppa vid den åldern, men det är ju som med annat, du bör nog testa lite först, för att se om det finns ngn allergi. När Nora var magsjuk var blåbärssoppa mer eller mindre det enda som gick i, och då var hon nog ganska precis 9 mån.

• Tallulah

Kan dom äta typ proviva eller vanlig "vuxen" blåbärssoppa? ... jobbigt iofs om hon kaskadspyr blåbärskräk. Tänker på våra vita sängkläder ;)

• Mia83

Jag gav vanlig blåbärssoppa iaf. Jo, risken ökar ju för fläckar, men man kanske kan bädda med sängkläder man inte är så rädd om då?

• Tallulah

Detta blev en väldigt lärorik tråd för mig, tack igen.

• Jonna84

Min dotter har samma sak just nu, sååå mkt slem i halsen och snor i näsan
    Hon är 10 mån, jag ringde sjukvårdsupplysningen idag och de sa att det viktigaste är att hon får i sig klar vätska, vatten, saft eller barnjuice typ...
    Välling och mjölk är slembildande, (som folk iofs här redan påpekat men...)
    Hoppas hon blir bättre snart!

• Lilja84

Det finns slemlösande medicin (på recept) från 6 månader , vår dotter hade rejäl slemhosta så hon till å med kräktes lite när hon fick sina attacker , men efter att fått slemlösande utskrivet så blev hon genast bättre , tog väl 5 dagar och nu är hon nästan helt hostfri .

• Mia83

Slemhosta kan man behandla receptfritt med Bisolvon också, det funkade jättebra på vår tjej.

• Tallulah

Åh! den här tråden blir bara bättre och bättre!!! Vi har varit på akuten förra veckan då stackarn hade magsjuka (nu har hon slemhosta). Vi har även varit på vårdcentralen men ingen har talat om detta för mig.

• Carisma95

Jag tänkte på blåbärssoppa. Det är ju en bra idé. Men kan de inte bli väldigt lösa i magen av det...?

• Mia83

Blåbärssoppa är stoppande så det är nog ingen större fara .

• Mia83

Då är det nog värre med fruktsoppa t ex....men blåbärssoppa är ju allmän magsjukemat.

• Carisma95

Mia:

Jaha, så kanske det var ja....

• Lilja84

Tallulah , tycker jag var konstigt att dom inte informerade om det , jag sa ju visserligen till om slemlösande ,men ändå tycker att dom borde ha tänkt på det vårdcentralen .

Svar på tråden hur ge välling till barn med mycket slem och snor i halsen? hon bara spyra upp allt???