• Blåbär1000

Pappan lämnar barnen om nätterna

Hej
    Har 2 barn som bor växelvis hos mig och pappan. De är 9 och 10 år gamla. Ibland när de är hos pappan, lämnar han dem ensamma på natten.
    Några gånger har han meddelat dem om att han är iväg när de sover och att de kan ringa. Andra gånger har han helt enkelt lämnat dem för att gå på någon klubb.
    Jag tycker det känns jättekonstigt att lämna barn själva, tänk om en vaknar med mardrömmar, eller om det händer något hemskt. Till exempel att det börjar brinna eller att det händer pappan något. Shit happens liksom.

Är detta ett vanligt fenomen, vad har andra för erfarenheter och vad skall jag göra för att dämpa min oro?

• Svar på tråden Pappan lämnar barnen om nätterna
  • Blåbär1000

Har verkligen gjort det men han bryr sig inte. Säger bara att det är trygga barn som klarar av att vara själva och att han är hemma inom en halvtimme.
    Men om barn vaknar i panik med mardrömmar vilket händer ibland så tänker de inte särsklit logiskt, vem gör det?
    Plus de nätter de ens inte vet om att han är iväg. suck

• YummyMami
    Blåbär1000 skrev 2012-09-14 07:59:28 följande:
    Har verkligen gjort det men han bryr sig inte. Säger bara att det är trygga barn som klarar av att vara själva och att han är hemma inom en halvtimme.

Men om barn vaknar i panik med mardrömmar vilket händer ibland så tänker de inte särsklit logiskt, vem gör det?

Plus de nätter de ens inte vet om att han är iväg. suck

Ring och fråga någon som vet om det är lagligt att göra så.
  • Natulcien

Nej, det är inte "ett vanligt fenomen". Ingen vettig, ansvarsfull förälder gör så. Är han psykiskt frisk?

• AnnaS83

Kan du inte säg åt honom att barnen ska sova hos dig de nätter han inte är hemma? Eftersom du vet om att de är ensamma har du också ett ansvar om något skulle hända.

• Winterfell

Gör en orosanmälan till socialtjänsten. Du har ju provat att prata med honom och eftersom det inte funkar så får väl någon annan prata vett i skallen på honom. 

Svar på tråden Pappan lämnar barnen om nätterna