• GreatMaffian

Hur gör NI er egna "krossade tomater"

Tänkte jag skulle göra gulacshsoppa idag men ser att vi inte har några krossade tomater hemma...
    Därför tänkte jag göra mitt eget..

Brukar koka tomaterna innan, sedan skala av skalet, gräpa ut fröna med en sked & småhacka tomaterna, salta peppra..

Men hur gör ni? Skulle vilja prova på nåt nytt..

• Svar på tråden Hur gör NI er egna "krossade tomater"
  • straw2008

matmixer sen koka o sila av värsta vattnet.

Ett barn ska jag ha när jag blir stor med smala ben o mjuka skor....
  • GreatMaffian
    straw2008 skrev 2012-09-14 09:51:17 följande:
    Det lät ju betydligt smidigare Skrattande
    Kanske skulle prova de...
    Skalar du av skalet först då?
  • katalysator
    straw2008 skrev 2012-09-14 09:51:17 följande:
    Så gör jag också, brukar inte skala eller kärna ur dem. Ska det i en soppa/gryta brukar jag ibland bara finhacka och sen låta dem koka till mos tillsammans med resten av grytan, utan att vattna av.
  • Mymlan L

Tar färska och skär i mindre bitar. Dumt att avlägsna skalet som har sina viktiga vitaminer och resursslöseri är det också. Att använda färska tomater är en riktig lyx som jag bara sällan unnar oss. Det sker när jag måste göra slut på de färska tomater som finns hemma. Maten blir ju mycket godare med färska grönsaker än med konserverade.

• GreatMaffian
    katalysator skrev 2012-09-14 10:03:51 följande:
    Så gör jag också, brukar inte skala eller kärna ur dem. Ska det i en soppa/gryta brukar jag ibland bara finhacka och sen låta dem koka till mos tillsammans med resten av grytan, utan att vattna av.
    Ok. Tack! Ska kanske våga mig på det oxå.... Kanske inte ens behöver förbereda tomaterna utan bara skiva dom & lägga direkt i soppan?
  • hellokill3r
    GreatMaffian skrev 2012-09-14 10:27:33 följande:
    Ok. Tack! Ska kanske våga mig på det oxå.... Kanske inte ens behöver förbereda tomaterna utan bara skiva dom & lägga direkt i soppan?

Så brukar jag göra.
  • Danjella

skär dom i halvor med skalet kvar! och lägg dom rakt i stekpannan och stek så dom blir genom varma och sen mosa ihop dom! lite olja i också såklart :)

• GreatMaffian
    Mymlan L skrev 2012-09-14 10:11:17 följande:
    Tar färska och skär i mindre bitar. Dumt att avlägsna skalet som har sina viktiga vitaminer och resursslöseri är det också. Att använda färska tomater är en riktig lyx som jag bara sällan unnar oss. Det sker när jag måste göra slut på de färska tomater som finns hemma. Maten blir ju mycket godare med färska grönsaker än med konserverade.
    Ja, jag har sällan krossade tomater på burk här hemma, därför funderde jag på att göra mitt egna "krossade tomater".. Men det verkar som att jag även skulle kunna skära tomaterna som de är & lägga i gulaschsoppan..

• Mymlan L
    GreatMaffian skrev 2012-09-14 10:27:33 följande:

Bäst och godast!
  • GreatMaffian
    Danjella skrev 2012-09-14 10:30:12 följande:
    skär dom i halvor med skalet kvar! och lägg dom rakt i stekpannan och stek så dom blir genom varma och sen mosa ihop dom! lite olja i också såklart :)
    Tacksam för alla tips {#emotions_dlg.flower}
  • elinson

Det är bara att mixa dem som dom är. Jag brukar ta bort det gröna i mitten och ev. sila bort en del av vattnet om det behövs.

Fast oftast köper jag nog burkar (utan salt/socker eller annat).

www.barnsmat.blogspot.com

• tilj75

Jag har tomater i växthuset (tyvärr inte så mycket i år) och lägger allteftersom tomaterna i frysen, när jag har mycket så stoppar jag allihop i en stor gryta och kokar tills det blir lagom konsistens, kryddar, fyller steriliserade burkar och förvarar i matkällaren. Ska jag ha tomater nu när jag har färska brukar jag bara hacka dem och slänga i grytan.

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • Mymlan L

En hel burk krossade tomater motsvarar ungefär 5 medelstora tomater. En tomattetra innehåller 100 gram mer, 500 g, så då lägger du till 1-2tomater till. För kraftigare tomatsmak, tillsätt 1-3 msk tomatpure. Och lite socker, 1/2-3 tsk. Socker lyfter alltid fram tomatsmaken till nya höjder!

• fettjock

I detta fall som du skulle använda tomaterna till, så skulle jag bara ha fin hackad dom och i med dom bara.
    Sila av dom inte nödvändigt pga soppa, man kan dock kärna ur dom.

Svar på tråden Hur gör NI er egna "krossade tomater"