• tean

Hur ska jag göra med Lukas lämning till skolan!

hoppas någon här kan ge mig lite råd! Jag har varje dag skitont i rygg och bäcken, leder och går med rollator, ADHD som gör många saker svårare, stressnivån är ständigt på topp, och mitt humör därefter. 
    Min son Lukas har gått på utredning på BUP och de har gett honom diagnosen Autism(han ska även utredas för ADHD) Samt att fler av sönerna ska utredar inom NPF...

Nu har han börjat i förskoleklass och jag har stora problem att lämna honom på morgonen, utbrott och ingen impulskontroll gör att han bara kan sticka iväg varsomhelst!   
    I förrgår sprang han ut i vägen trots att det kom en skolbuss mot honom, jag hinner inte med och kan inte lämna de mindre barnen på gatan själva, VAD SKA JAG GÖRA?????

Barnhabs förslag: en personal hämtar honom här hemma och följer honom till skolan.

Barnhab frågar om de ska ta kontakt med bla LSS handläggaren för att få det att funka, skolan vill INTE blanda in dem, och lovar Barnhab att de ska lösa det!

Rektorn sa till mig: Lukas blir uppmött i början sen har det ingen möjlighet att avvara personal för detta, och då har ju Lukas lärt sig detta!

Jag tog kontakt med barnhab: hon har ringt den nya rektorn, och skulle ringa henne igen, samt att jag skulle ringa nya rektorn med.

nya rektorn till mig: Skolan har ingen skyldighet att hjälpa mig med detta, men hon skulle prata med den andra rektorn och ringa mig i morgon igen... (sen hade hon sett mig lämna Lukas igår då han hade en "bra" dag = jag hittar på????)

SÅ: jag vet att skolan inte har SKYLDIGHET att göra detta, men varför sa dom att SKOLAN skulle lösa detta, och att de absolut inte ville blanda in LSS????? Är det meningen att han ska behöva bli påkörd innan de fattar att jag inte skulle bett om detta om det VERKLIGEN INTE behövdes!?

• Svar på tråden Hur ska jag göra med Lukas lämning till skolan!
  • Annelie 76

Skolan har väl inget att göra med vilken hjälp du får? LSS låter som en bra idé om ni kan få det beviljat och det ska skolan bara vara glada för, inget annat. Ta kontakt med allihop igen men se till att ha kontrollen så ni får den hjälp ni behöver, lämna absolut inget ansvar till skolan, de verkar ju inte kunna ta det iaf.

• missen73

Men menar du att om nån från skolan skulle hämta honom går han fint med utan att springa ut i vägen ??

• tean

Ja, får se vad de säger... Skolan gör inte mycket mer än att motarbeta iaf... 

• tean

Missen73, kanske inte, men det är åtminstone friska och kan springa efter + går han utan sina syskon så är det mindre stress för honom... bör kanske tillägga att det inte rör sig om en lång sträcka till skolan, men är ett rent helvete för mig!

• Busbellan

Kan det inte vara så att ni har rätt till taxi till skolan? Eller det kanske bara gäller barnen i särskolan. Min son har autism och utv.störning och han får taxi till skolan varje morgon, han hämtas utanför huset hemma.

Mamma till Nora, August och Ella
  • tean
    missen73 skrev 2012-09-14 11:09:19 följande:
    Medicinerar ni ?

nej, inte i nuläget...
  • tean
    Busbellan skrev 2012-09-14 11:18:34 följande:
    Kan det inte vara så att ni har rätt till taxi till skolan? Eller det kanske bara gäller barnen i särskolan. Min son har autism och utv.störning och han får taxi till skolan varje morgon, han hämtas utanför huset hemma.

vet inte om han har rätt till det... får nog höra mig för lite om detta tack för förslaget!
  • mammamu1
    tean skrev 2012-09-14 13:53:53 följande:

vet inte om han har rätt till det... får nog höra mig för lite om detta tack för förslaget!
    Kontakta kommunen igen!
    Din son o även dina andra barn har såklart rätt att komma trygga till o från skolan!
    Är du ensamstående?
    Om du dessutom själv är sjuk har du inte rätt med mer hjälp med barnen?

Känner att du låter ensam..ta hjälp av de som faktiskt har det som jobb!;)
    Har själv en son med autism, dock sk högfungerande..men han har vissa svårigheter i skolan
    o skolans rektor är allt annat än villig att sätta in mer hjälp (han vill väl inte betala mer än han MÅSTE!).
    Sonen har resurs, men det är också allt o just nu är hon sjukskriven (!) så då har de satt in nya vikarier 3 dgr i taget vilket orsakar osäkerhet hos sonen..
    Förstår din oro o frustration..men jag säger bara: Stå på dig!
    Du o dina barn har rätt till en fungerande vardag!

Kram*

Svar på tråden Hur ska jag göra med Lukas lämning till skolan!