När fick ditt barn sin första mobiltelefon?
Hur gammal var han/hon? Vem betalar för den nu? Hur mycket används den?
Hur gammal var han/hon? Vem betalar för den nu? Hur mycket används den?
Min son fick sin första för några dagar sen. Han är 8 år. Han fick ta över min gamla smartphone eftersom han älskar att spela på den. Det blev ett kompisabonnemang för 89,- i månaden (skulle han haft kontantkort som jag ville hade jag behövt tanka det med 200,-/månaden för att han skulle kunna surfa). Det är jag som betalar det än så länge och han är väl medveten om att om han ringer en massa tar jag telefonen. Telefonen får inte tas med till skolan. Jag har rätt stränga regler för egentligen tycker jag att han är lite liten än men det har gett honom en frihet att tex få gå ut själv mer eftersom jag nu kan få tag i honom så det var bra för oss bägge två!
Nu är mitt barn bara 3 år så han får vänta ett tag på egen mobil men jag fick min första i födelsedsgspresent när jag fyllde 13.
Dotter fick en "ringo" vid 5 års ålder, en riktig mobil vid 7 och en samsung galaxy 2 vis 8 år, hon tycker om kunna sms:a samt spela musik osv, kopplar ihop den med datorn på rummet och poppar
Fler?
i 7 årspresent, en gammal nokia sonen har dels för att ringa från pappan när han är där på umgänge och dels för att hålla kontakten med mormor och morfar (jag umgås inte med dem men sonen får gärna göra det)
Mitt barn fick sin på 13-årsdagen
Barnen kommer få varsin telefon när de blir 7 år och börjar skolan ( finland ) . Detta eftersom de måste åka skolbuss till skolan och jag vill att de ska kunna nå oss om det är något. Blir väl laddat med 50kr kontantkort eller så.
Här har hittills bara ett av barnen fått egen mobil. Vi har gått efter behov, inte ålder. den äldsta(då 10½ ungefär) fick sin första när vi flyttade hit och hon valde att gå kvar i skolan där vi bodde förut.
Det innebar då att hon skulle åka vanlig buss in till stan' och gå upp till skolan.
Missade hon då bussen eller ville vara kvar med en kompis på em. kunde hon då lätt ringa hem och tala om det så att vi inte behövde oroa oss för henne.
Hennes syskon är nu i samma ålder, men de går i skolan här, tar mindre än 10min att cykla dit.
De kan helt enkelt komma hem och berätta om de ska någonstans, föredrar faktiskt att de kommer hem o. äter mellanmål, läser på ev. läxor lite innan de åker till någon annan/andra barn kommer hit.
De har helt andra förutsättningar helt enkelt, de behöver inga telefoner.
Hoppas vi kan vänta med det så länge som möjligt faktiskt(det ligger en Iphone både jag o. min man haft o. väntar här tills dess).
I 7-årspresent. En Nokia av "gammal" modell med kontantkort. Jag tycker att det är praktiskt att kunna ringa när han ska hem på kvällen.
När han var 6 år, nu är han 8 år. MEN han har aldrig med den till skolan t.ex. Inte ens avstängd. Utan han har den när vi t.ex är och handlar. Han går o tittar på spel osv. o sen kan han ringa mig när han har färdigt för att hitta mig. Både tryggt för honom o mig. Och sen så sänder han sms till kompisar o oss föräldrar när vi inte är hemma. När vi är hos mormor så är det enkelt att ringa honom o höra var han är (stor bondgård med många faror). Jag behöver inte vara som en hökmamma. Olyckor sker ju naturligtvis ändå fast han har telefon men det känns tryggare. Det är ju upp till var o en att bestämma när det är dags för egen mobil. Nuförtiden har man ju heller inte den fasta bordstelefonen vi hade när jag var liten... Och 8 åringen är ju ensam hemma ibland o det skulle kännas otryggt att han inte kunde nå mig via telefon om det är något han undrar över...