• iffis

Dom små detaljerna, cv och brev

Jag har läst runt en del och även fått hjälp av en coach för drygt ett år sedan som även hon tryckte på att att skapa ett unikt cv och brev. Sorry jag har ingen spännande hobby, jag har bytt yrkesbana och har därför inte kanske så relevant saker att ta upp gällande studier och tidigare jobb. Nu sitter jag med word och ska pimpa mitt cv och mitt personliga brev med dom små detaljerna och undrar om man kan eller inte bör använda sig av typsnitt som består av endast stora bokstäver? Måste man ta med ålder och familj? Och slutligen det här med foto jag söker tjänster där utseende är ganska viktigt och mitt utseende är verkligen inget problem, det som är problemet är att jag gör mig verkligen inte rättvis på bild. Visst jag kan slänga med ett foto a la fängelse foto men dom skulle inte ens känna igen mig om jag nu ens skulle bli kallad till intervjuv så vad gör man?? fotograf har jag vart hos han undrade vad jag höll på med :(

• Svar på tråden Dom små detaljerna, cv och brev
  • katalysator

TYPSNITT MED BARA STORA BOKSTÄVER? Nej, då uppfattas det lätt som att du skriker ut hela ditt brev. Krångla inte till det, det ska vara enkelt att läsa. Använd designknep som inte påverkar läsbarheten.

Ålder och familj är bara nödvändigt om det är relevant på något sätt eller du tror att det kan ge dig en fördel, annars är det verkligen struntsamma.  

Vad gäller foto så skulle jag säga att foto är bra, förutsatt att man har ett bra och representativt foto. Har du inte det så ska du inte ta med någon bild. Tänk på att det ska vara representativt för jobbet, inte bara en snygg bild på dig. Jag har fått in bilder på tjejer i bröllopsklänning och på killar som åker skidor, och det är jättefina Facebookfoton men inte direkt vad jag vill se på kontoret Tungan ute 

• Kjellgren

Ålder är intressant och familjeförhållanden kan vara det men det är ju knappast det viktigaste så håll det kort. En del skriver mer om hur de är som mammor och vad de pysslar med hemma än vad de kan bidra med på jobbet. Om de sysslar med en hobby som mountainbike nedför berg är det i så fall mer intressant eftersom det säger att det är en aktiv person som det antagligen är lite fart på.

Stora bokstäver och krångligt  typsnitt kan du avstå från, det ska vara lätt att läsa.

Personligen föredrar jag foton av typen "utomhus med solen i ögonen" men inte helkroppsbilder eller studiefoton. 

Eftersom jag tillhör den gamla skolan uppskattar jag när folk kan använda styckeindelningar dvs 2 eller 4 blankrader mellan varje stycke (aldrig 3!) och använder rubriker (sätt för guds skull inte kolon efter rubriken - ryys!).

Personligt men inte insmickrande är bäst men det är ju lättare sagt än gjort. Lycka till! 

• iffis

Tack för bra svar, nu ska jag ta mig i kragen och skriva klart allt. 

• iffis

Och en till fråga när jag ändå är i farten, när det gäller kontakt information vart är det bäst att placera den? ska den finnas med på både cv och personligt brev?

Nu känner jag mig väldigt ringrostig, det är 8 år sedan jag skrev en arbetsansökan och där emellan har jag fått arbete efter direkt person kontakt.  

• katalysator
    iffis skrev 2012-09-14 17:54:10 följande:
    Och en till fråga när jag ändå är i farten, när det gäller kontakt information vart är det bäst att placera den? ska den finnas med på både cv och personligt brev?

Nu känner jag mig väldigt ringrostig, det är 8 år sedan jag skrev en arbetsansökan och där emellan har jag fått arbete efter direkt person kontakt.  
    På båda tycker jag! Tydligt och enkelt att hitta. Tänk på att personen som läser kanske skriver ut papprena och att de sedan hamnar i olika buntar eller faller isär, och då är det bra om både CV:t och det personliga brevet har tydliga kontaktuppgifter Glad

Personligen använder jag samma grunddesign och sidhuvud/-fot på både mitt CV och mitt personliga brev, och där ingår namn och kontaktuppgifter. Det tycker jag ger ett snyggt och samlat helhetsintryck trots att innehållet är väldigt olika.

• Kaffegalningen

Jag använde Palatino 11 istf TNR 12, samma typsnittsfamilj men ser lite annorlunda ut. Jag hade också några (enligt mig ) snygga linjer på sidan. Stilrena detaljer som ger en annorlunda touch utan att kännas som konstigt.

Nu är jag pedagog varav min ansökan blir annorlunda om du inte är i samma bransch men jag skriver ändå. Jag inledde med att jag sökte tjänsten och fortsatte med min syn på barn, kunskap, lärande och vilka kurser samt erfarenheter som påvisade det. En rektor sa en gång att man alltid ska skriva varför man "är" på något vis, alltså: "jag har i mitt arbete som x uppvisat stresstålighet då det var blaha" istället för att bara skriva "jag är stresstålig".

Jag har avslutat med två-tre rader med personlig info.

Svar på tråden Dom små detaljerna, cv och brev