• Anonym

slösande tonåring - vad är normalt bruk?

tonåringen brukar en flaska schampo på ca 10-14 dagar och en hårspray på ca 20 dagar.
    (normalstora förpackningar, kända märken)

jag som har lika långt hår använder en flaska schampo på  ca 6-8 veckor!!
    (båda har vi drygt axellångt hår, går väl ca 1 dm ner på ryggen om man säger så)

jag tvättar håret var annan dag normalt, hon varje dag... 

hon anser att håret blir så fettigt om hon inte tvättar det dagligen...!?
    tips mot det? tvätta hur ofta och någon visst typ av schampo? (nu har hon något som heter "repair")

vi tänkte ta upp att schampo och hårspray är saker som man inte köper varje månad utan snarare varannan för schampo och desto mer sällan för övriga hårvårdsprodukter. 

så hur långe ska en normal schampoflaska (300 ml) räcka för en person?

vi använder olika märken på schampon av ren smaksak, själv har jag två favoriter (doftmässigt) för "normalt hår" som jag varvar mellan.

förra lönen köpte både hon och jag nya deos, ska bli intressant och se hur långe de räcker i förhållande till varandra ;) båda använder deo dagligen men tonåringen "förnyar" deon även under dagen... (har försökt säga att den håller lugnt ett dygn, står ju 48 timmar på den)

några tips och tankar?

• Svar på tråden slösande tonåring - vad är normalt bruk?
  • Anonym

Hon är tonåring, det säger allt. Låt henne hålla på, hon lugnar ned sig så småningom....

• woopie
    Anonym skrev 2012-09-15 12:05:19 följande:
    Hon är tonåring, det säger allt. Låt henne hålla på, hon lugnar ned sig så småningom....

KOMMUNIKATION är a och o i ALLA förhållanden!!
  • Anonym

man kan inte bara skylla på att hon är ungdom!!

• capricorn89

Jag har ingen direkt erfarenhet av tonåringar, men eftersom att det inte alls var så längesen jag själv var en så kände jag igen mig direkt! Jag tvättade håret VARJE morgon innan skolan, inte för att det blev fett, utan just för att jag tyckte att håret var så "fult" när man har sovit, och jag ville ha det exakt perfekt när jag gick till skolan...Och tvättar man det varje dag så blir det fett, för håret vänjer sig ju :) deo tog man ju på sig 1000 ggr just för att man var rädd för att lukta, osv osv... Jag tror(så var det iafl i MITT fall) att det bara är en osäkerhetsgrej, du vet ju hur det är att vara tonåring :) Min mamma gjorde så att när jag fick mitt barnbidrag eller studiebidrag eller vad det nu kan heta, så fick jag köpa mitt egna schmpo, spray, deo, smink osv så fick jag själv se vad dyrt det var :) Funkade kanon efter att jag hade lärt mig att hushålla med det ;) Men nu är ju inte alla tonåringar som jag, som inte kunde gå till skolan om allt inte var perfekt. Osäkerhet! Det försvinner iafl :)

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-15 12:14:33 följande:
    man kan inte bara skylla på att hon är ungdom!!

Kanske inte  allt, men det mesta... Vad säger hon om saken själv? 
  • sextiotalist

Varför inte låta henne köpa sådant själv, så får hon själv avgöra hur mycket pengar hon vill lägga på skönhet. Sedan visst, man kan inte skylla endast på ungdom, men det hör liksom åldern till.

Ja, man blir (i varje fall lite grann) klokare med åren och gör andra bedömningar 

• Anonym

Hur lyckas du? Jag har ungefär lika långt hår som er och använder definitivt upp en schampooflaska på 2 veckor! 5-6 veckor låter ju extremt, hur mycket schampoo tar du då? Jag behöver rätt mcyket om hela håret ska kunna li inlöddrat...

• plastkotte

Ju mer man tvättar håret desto mer fett produceras. Hade samma problem när jag var i tonåren, tvättade varje dag. Det gäller att vänja håret vid att tvätta mer sällan. Allra helst ska man tvätta så sällan som möjligt för det sliter minst på håret så, typ en gång i veckan. Hur som helst jag tvättar håret var tredje dag ungefär. Och beroende på vilket typ av schampo jag köper så räcker det olika länge, när jag var yngre så använde jag typ schampo köpt på maxi (dålig kvalite) en sån flaska räcker i ca 6-7 veckor. Nu senaste åren har jag använt "frisör"schampo vilket gör oerhört stor skillnad på mitt hår. Hur som helst, har senaste året kört på redken och en flaska schampo och balsam räcker ganska precis 3 månader. Många frisörer jag pratar med säger alltid att det felet så många gör när dom schamponerar håret är att dom använder alldeles för mycket schampo. Jag brukade göra så när jag var i tonåren halva handen full med schampo. Nu använder jag tänk typ storleken på en enkrona kanske. Mitt hår är nedanför axlarna.

• plastkotte

Kan ska säga att tex redken som jag använder är mindre flaskor än andra schampon, de är 250 ml schampo istället för 300.

• Anonym

hon får fetare hår av att tvätta det för ofta.

Svar på tråden slösande tonåring - vad är normalt bruk?