• Anja86

Ischias eller foglossning?

Hej,

Jag vet att det i halva graviditeten är vanligt att man får foglossning. Jag vet inte om det är just det, eller om det är ischias jag känner. Det är inte ofta jag har ont, och enbart på kvällarna. Igår kväll hade jag så hemskt ont och kunde inte resa mig upp utan hjälp av min man. Hela undre halvan av kroppen gav liksom bara vika. Det är nog 2-3 veckor sedan jag kände av det sist. 
    Men det gör ont från skinkorna och strålar ner på baksidan av låren, ner till knäna. Om jag har haft ont en kväll, så är oftast även natten förstörd. Vissa ställningar funkar, men långt ifrån alla. Det hugger liksom bara till. Men på dagarna är det alltid bra, inga såna känningar då.
    Känns det så med foglossning?

Jag vet inte heller vad som gör att jag får så ont vissa kvällar, det är inget särskilt jag gjort de dagarna. Man brukar ju kunna se som ett mönster i sådant här ibland, men inte i detta fallet.
    Eftersom det också är så sällan, så tänkte jag avvakta med att ringa BM. Tänkte börja med att höra vad ni tror om detta?    

• Svar på tråden Ischias eller foglossning?
  • little miss cherry

Det kan nog vara en blandning. Jag har råkat ut för det, foglossning och uppluckringen som lett till "falsk ischias". Jag gick till en naprapat som fixade det, vet inte hur långt gången du är, men min naprapat säger att fram till v 30-32 så kan han fixa det.

• Anja86
    little miss cherry skrev 2012-09-15 12:20:24 följande:
    Det kan nog vara en blandning. Jag har råkat ut för det, foglossning och uppluckringen som lett till "falsk ischias". Jag gick till en naprapat som fixade det, vet inte hur långt gången du är, men min naprapat säger att fram till v 30-32 så kan han fixa det.
    Aha okej... jag är i v. 17. Men hade du ont mer ofta/regelbundet? Känns som om det kommer så sällan, och det är bara EN kväll/natt, sen kan det gå 2-3 veckor utan att jag känner nåt.. 
  • little miss cherry
    Anja86 skrev 2012-09-15 12:38:57 följande:
    Aha okej... jag är i v. 17. Men hade du ont mer ofta/regelbundet? Känns som om det kommer så sällan, och det är bara EN kväll/natt, sen kan det gå 2-3 veckor utan att jag känner nåt.. 
    Nja, i denna graviditeten (andra i v 16) så kände jag mer av det när jag gjort nån mindre bra rörelse typ tryckt upp barnvagnen för en backe (aaaajjjj). Då känns det rejält i några dagar och eftersom jag är livrädd att råka ut för samma foglossning som i första grav så sprang jag till naprapaten och efter det har jag knappt känt av nåt, det var nog ca v 10-11 jag var där. Men det kan räcka med småsaker tex jag kan inte ligga och sova i vår soffa för då vaknar jag med världens smärta.
  • Anja86
    little miss cherry skrev 2012-09-15 12:47:16 följande:
    Nja, i denna graviditeten (andra i v 16) så kände jag mer av det när jag gjort nån mindre bra rörelse typ tryckt upp barnvagnen för en backe (aaaajjjj). Då känns det rejält i några dagar och eftersom jag är livrädd att råka ut för samma foglossning som i första grav så sprang jag till naprapaten och efter det har jag knappt känt av nåt, det var nog ca v 10-11 jag var där. Men det kan räcka med småsaker tex jag kan inte ligga och sova i vår soffa för då vaknar jag med världens smärta.
    Usch fy, det låter inge vidare alls :( Jag får vara lite vaksam helt enkelt. Blir det värre så får jag ringa bm och se vad de säger, eller om jag kanske tar naprapaten med en gång.. 

Hoppas du slipper det onda resten av tiden nu!  
Svar på tråden Ischias eller foglossning?