• Anonym

Hur får jag min 3 åring blöjfri

Hej!
    Jag har en 3årig (juni) liten envis kille som jag inte vet hur jag ska få blöjfri. 
    Vi har både potta och toalettring att sitta på, samt en liten pall att stå på om man vill stå och kissa. 
    Men han vägrar. Han kan sitta o slappa lite på toaletten och läsa bok men han gör aldrig något, utan när han har tröttnat hoppar han ner och drar upp blöjan igen för att en liten stund senare kissa eller bajsa i blöjan. Andra gånger när jag föreslår toalett eller potta blir det världens liv och han vägrar ens gå in i badrummet utan skriker att han vill ha blöja. Känns som jag har försökt med allt snart. Han har stått och kissat några gånger i sommar men nu vill han inte. Efter att ha kissat ner sig en gång då han var utan blöja vägrar han ta på sig kalsonger utan det är blöja som gäller. Han sliter av sig kalsongerna och hämtar blöja själv. 
    Vet inte alls hur jag ska göra. 

Hjälp! 

• Svar på tråden Hur får jag min 3 åring blöjfri
  • tiiinann

Testa med att plocka undan blöjorna och säg att dom e slut. Sen får det bära eller brista när han kissat på sig en antal gånger och inser att det är skönare att kissa på toa. Jag tror inte man ska göra så stor sak av det utan det är bara att testa sug fram. Vår kille kissa på sig några gånger sen förstod han att det var bäst att kissa på toan. Lycka till :)

• Mamma plus son

Ibland hade jag pottan i vardagsrummet och när det var för spännande att gå på toaletten pga film så fick han sitta på pottan för att få titta på filmen funkade under en kort period då vi hade problem med det ibland drar han fram den själv till vardagsrummet för att han inte vill missa något på TV men nu har han ju varit blöjfri i över ett år så nu är det sällan han inte kan hålla sig. Min son är nu lite över 3 år.

• Nyfiken gul

jag gjorde en belöningslista

ett vanligt vitt pappersark med veckodagarna uppskrivna - sen tog jag fram fina och vackra klistermärken

För varje dag Victor är blöjfri får han klistra upp ett klistermärke vid sängdags. vid 5 klistermärken går vi ut i affären och väljer något att köpa som belöning, kan vara ett par strumpor, några bananer, en liten leksak eller något annat.

En uppmuntran och sporre för honom.

tjat, gnöl, skrik, bråk och gnäll funkar inte - hitta på något som kan locka honom helt enkelt.

och så får man ta det med ro - alla barn är inte mogen just precis när man själv tänkt sig sluta med blöjor. Men förr eller senare slutar dom alla med blöjor.

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Ollibolli

Min kille var ca 2 år och 9 månader när vi började med potträning. Han var inte alls intresserad i början, men jag tjatade inte alls på honom. Utan vi plockade helt enkelt bort blöjan på dagen (sa att det inte fanns några blöjor) och sedan gjorde vi lite som nyfiken gul. Gjorde en liten bok till honom av vanliga vita A4-papper som jag hängde upp i ett band på toalettdörren. Och så köpte vi en massa fina klistermärken som sonen fick välja själv. 
    Varje gång han kissade eller bajsade i toaletten eller pottan så fick han klistra fast ett klistermärke i boken. När en sida var full så köpte jag en present till honom. Han var jätteglad varje gång han fick klistra fast ett märke i boken, och du kan ju tänka dig hur han reagerade när jag hämtade honom från dagis och det låg ett inslaget paket i bilbarnstolen. Lycka! Så fort han visade att han var ointresserad av pottan/toaletten så påminde jag honom och klistermärkena och presenterna och då vände han snabbt (oftast). 
    Så här höll vi på i kanske 1,5-2 månader och sedan var han helt blöjfri på dagen. Och efter ett tag blev det så "naturligt" att göra sina behov i toaletten så han glömde alldeles bort det här med klistermärkena.
    Sen måste man ju räkna med bakslag, han måste kissa/bajsa ner sig ett par gånger innan han blir blöjfri. 

• Anonym

Tack för förslagen!
    Det här med "belöning" har jag provat och lockar fortfarande med men är inte så intressant tyvärr.
    Jag har däremot nu gömt undan blöjorna och han har kalsonger i detta nu. Jag frågade honom om det inte var skönt att vara utan blöja och att rumpan är glad nu. Men nej rumpan vill ha blöja! 

• yatzy

Har liknande problem själv - tog av blöjan i morse, men efter tre kalsong/byxbyten innan lunch tröttnade jag för dagen - det är ju gränser för hur mycket underkläder det finns att låna av brorsan ... (som också har olyckor lite nu och då)

Men det blir nog en stund varje dag utan blöja, speciellt på helgerna. På dagis är det ju lite besvärligare. Vi hade verkligen hoppats få honom blöjfri nu i sommar, men vi har flyttat och det har varit rätt mycket för honom ändå, utan att tjata om den detaljen också.

Ska fixa med klistermärken  - hade det för storasyskonen och det var rätt bra. 

• Dixabilly

Samma problem här, min kille är dock 3,5 år. Känns som alla andra på dagis redan är blöjfria, men han vägrar! På dagis så kan han gå på toa, men hemma SKA han ha blöja.
    Ska prova några av era tips, tänkte börja med belöning och klistermärken på dagarna.

♥ (¯`°?.¸ ♥ Love Life ♥¸.?°´¯) ♥
  • Anonym

Jag jag ska ge klistermärken en ärlig chans men vet vilket liv det kommer bli om han inte får sätta upp ett märke. Killen har ett fruktansvärt humör =/

• pippilirum

En till här med en envis son! Han blir 3 år snart och vi har provat allt! Inget fungerar. Han vill inte ens provsitta potta eller toalett. Han är torr i blöjan varje morgon och säger till när han kissat och bajsat så han är absolut fysiskt redo. Känner också lite press från fsk och omgivning då nästan alla jämngamla är blöjfria.

• BymBym

Fråga inte så mycket. Du får säkerligen "fel" svar

Säg bara att dagblöjorna är slut. Du får kanske ta lite, eller mycket, tvätt. Men det är ju bara under en period. Fråga inte heller så mycket om han är kissnödig eller ej. Låt honom lära sig att känna det själv. Då blir det lättare sen, att han kan säga till i tid och så.

• Anonym

Hur ska man göra med dagis då? jag har bett dom att  "presentera" toalett och potta på dagarna, men vad jag  vet så är det blöja som gäller där. Jag kan väl inte sluta ta dit blöjor och ladda upp med extrakläder? Kanske inte så uppskattat av personalen =/ 

• frukarlssonn

Låter exakt som min dotter, hon blev tre i juni. Hon blir arg om jag föreslår potta/toa och även vi har en ring och en pall så hon kommer upp på toan sj om hon vill. Numera går hon med på trosor men blir hon kissenödig vill hon bar akissa i blöjan alt så håller hon sig tills det inte går längre o då kommer dte på golvet. Jag är alltid snabb med pottan då men halva kisset hamnar på golvet. Pottan får stå framme så dne är lättillgänglig. Grejen är att hon känner ju sj när hon kissar i blöjan och säger mamma jag har kissat i blöjan och vill tom ha den bytt. Men jag försöker bara ha henne utan så mkt det går, påminna om potta/toa och hoppas hon tids nog ska vilja kissa där. Känns som hon inte alls är mogen fast det ändå är så nära...

Olivia 090610 ~ Freja101020
  • Anonym

Låt han ha blöjor och prova igen till våren. Det blir nog mer svårt o tvinga på honom det. Jag började tidigt o lät min grabb springa naken hemma.Han va väl runt 1, men då lärde han sig signalerna. Det blev ju mycket kiss på golvet men i somras sa jag att det är slut med blöjor. Han hade 3 olyckor dom första 2 dagarna och nu är det kalsonger som gäller

• Jag och mitt mammaliv

Samma här... Han blir vansinnig när jag säger potta...fast han vet när han ska bajsa eller kissa och går och gör det bakom gardinen men tvingar jag honom till pottan blir han så ledsen!!

• mikipiki

Min son hade också svårt med potträningen. Vi försökte det mesta utan resultat. Till sist köpte jag en billig potta på Ikea som vi tillsammans hjälptes åt att dekorera med klistermärken och bilder. Sen fick han ha den i duschen och leka med och jag påtalade hela tiden att om han blev kissnödig under tiden vi duschade, kunde han använda pottan. Efter ett tag så införde vi som rutin att han fick sitta på pottan på kvällen och höra en kort saga (vi köpte pixiböcker för ändamålet) och till sist lossnade det och han kissade. När han hade gjort det några gånger så gömde jag blöjorna och sa att dom var slut. Han skrek och var jätteledsen, men vi såg till att hitta på en massa saker dom första dagarna så att han inte skulle tänka så mycket på det. I början brukade han bajsa i blöjan, men jag berättade för honom flera gånger att han nog skulle tycka det var skönare att bajsa på pottan så han slapp bli kladdig och efter ett tag lossnade det med. Jag gav honom mycket tid, belönade honom (han fick en cykel) och såg hela tiden till att det togs i hans takt. Han använder fortfarande pottan hemma eftersom han kan sköta det nästan helt på egen hand, men på dagis och hos folk vi hälsar på använder han toaletten. Nu har han snart varit blöjfri i 2 månader och det har bara hänt någon enstaka olycka :) förbered honom mycket och prata om det några veckor innan ni börjar träna så att han är med på vad som ska hända och varför :) att dekorera pottan var också jättebra, för då förstod han att det var hans egna potta. Lycka till!

• pippilirum

Jag funderar på om vi ska testa att lämna blöjorna till tomten vid jul.. Säga att tomtens barn behöver dom eller nått. Det funkade med napparna så man kan ju prova!

Svar på tråden Hur får jag min 3 åring blöjfri