• Lufsan

Ekonomer, vad gör ni och tycker ni om det?

Jag har funderat och funderat på vad jag ska utbilda mig till. Hade planer på socionom men har efter lite betänketid funderat ut att det inte passar mig. Eller egentligen skulle det passa man som handen i handsken då jag p.g.a min dåliga barndom är mycket lyhörd för folks behov. Men min styrka där är också min svaghet. Jag behöver ett jobb där jag inte behöver känna stort ansvar för några andra. Där jag inte jobbar med människors problem. Eftersom att jag faktiskt behöver ork att ta hand om mig själv också. 

Så nu har funderat och funderat, som sagt, och hamnat på ekonom. Jag älskar inte matte eller siffror men lockas något otroligt av att jobba på kontor. Jag trivs bäst när jag har mycket ansvar och kan vara självständig i mitt arbete. Jag gillar att ha klara arbetsuppgifter och deadlines. Och jag gillar att plugga. Så då tänkte jag varför inte?

Nu undrar jag, ni som är utbildade ekonomer vad arbetar ni med? Trvis ni med vad ni gör? Varför ville ni bli ekonomer?  

En dag i sänder.
  • Svar på tråden Ekonomer, vad gör ni och tycker ni om det?
  • SunnivaW

Jag är utbildad civilekonom och jobbar som ekonom sedan ca 2 år tillbaka. Innan dess arbetade jag som redovisningskonsult. Trivs hur bra som helst med mitt yrkesval:) Siffror, pengar, ordning

• Butterscotch

Jag är utbildad ekonom och har bland annat jobbat som controller och med kalkyler/financial engineering inom sälj. Jag valde ekonomprogrammet pga att det är så brett och att man får en bra grund att stå på när man kommer ut i affärslivet. Idag jobbar jag inte längre med "vanliga" ekonomiuppgifter och det passar mig fint. Vem vet, kanske jag hamnar där igen, som generalist kan man jobba i många olika typer av roller.

• Lufsan
    SunnivaW skrev 2012-09-15 15:54:29 följande:
    Jag är utbildad civilekonom och jobbar som ekonom sedan ca 2 år tillbaka. Innan dess arbetade jag som redovisningskonsult. Trivs hur bra som helst med mitt yrkesval:) Siffror, pengar, ordning
    Ja ordning är något jag älskar. Struktur. =)
    Butterscotch skrev 2012-09-15 17:07:39 följande:
    Jag är utbildad ekonom och har bland annat jobbat som controller och med kalkyler/financial engineering inom sälj. Jag valde ekonomprogrammet pga att det är så brett och att man får en bra grund att stå på när man kommer ut i affärslivet. Idag jobbar jag inte längre med "vanliga" ekonomiuppgifter och det passar mig fint. Vem vet, kanske jag hamnar där igen, som generalist kan man jobba i många olika typer av roller.

Det låter roligt att ha så många möjligheter! Det känns också skönt att höra att någon annan valt utbildningen för att den är en bra grund i arbetslivet. Jag har på något sätt alltid haft en bild av att man ska brinna för varje liten del av sitt jobb. Men förstår nu att det inte alltid behöver vara så. =)
    En dag i sänder.
  • lastchristmas

Jobbar som ekonom på en kommun. Det bra med ekonomyrket är att vi behövs överallt: på företag, kommuner, inom stat och landsting, i stora bolag och små. Det är ett brett yrkesval, man kan jobba med olika processer och delar av verksamheten. Jag trivs bra.

• Lufsan
    lastchristmas skrev 2012-09-18 21:27:35 följande:
    Jobbar som ekonom på en kommun. Det bra med ekonomyrket är att vi behövs överallt: på företag, kommuner, inom stat och landsting, i stora bolag och små. Det är ett brett yrkesval, man kan jobba med olika processer och delar av verksamheten. Jag trivs bra.
    Kul! Ja det är lite så jag har tänkt om yrket också. 
    En dag i sänder.
  • Butterscotch
    Lufsan skrev 2012-09-15 17:39:23 följande:
    Ja ordning är något jag älskar. Struktur. =)
    Butterscotch skrev 2012-09-15 17:07:39 följande:
     Det låter roligt att ha så många möjligheter! Det känns också skönt att höra att någon annan valt utbildningen för att den är en bra grund i arbetslivet. Jag har på något sätt alltid haft en bild av att man ska brinna för varje liten del av sitt jobb. Men förstår nu att det inte alltid behöver vara så. =)
    En dag i sänder.

Det var nog ingen på min utbildning som brann för t ex redovisning och därför valde att läsa till ekonom (finns det förresten någon som brinner för just redovisning förresten? ), de flesta valde nog den utbildningen av samma skäl som jag. Allmänt brett och allmänt intressant, och som sagt en bra grund. Möjligen att de som valde finansiering som inriktning brann för det, eller ofta snarare brann för möjligheten att tjäna mycket pengar i finansbranschen...
  • ldis

Jag är civilekonom och hade redovisning som inriktning. Har jobbat med koncernredovisning (kul!) och är nu redovisningsansvarig. Egentligen lockas jag mer av strategiska frågor (jobba som business controller/ekonomichef för ett mindre företag), men jag vill lära mig grunden ordentligt först.

• Lufsan
    Butterscotch skrev 2012-09-19 07:09:45 följande:

Det var nog ingen på min utbildning som brann för t ex redovisning och därför valde att läsa till ekonom (finns det förresten någon som brinner för just redovisning förresten? ), de flesta valde nog den utbildningen av samma skäl som jag. Allmänt brett och allmänt intressant, och som sagt en bra grund. Möjligen att de som valde finansiering som inriktning brann för det, eller ofta snarare brann för möjligheten att tjäna mycket pengar i finansbranschen...
    Skönt att höra det från någon som gjort det. Så slipper jag känna att jag borde göra något annat. =)
    ldis skrev 2012-09-19 09:14:57 följande:
    Jag är civilekonom och hade redovisning som inriktning. Har jobbat med koncernredovisning (kul!) och är nu redovisningsansvarig. Egentligen lockas jag mer av strategiska frågor (jobba som business controller/ekonomichef för ett mindre företag), men jag vill lära mig grunden ordentligt först.
    Kul att du trivs på ditt jobb! Jag känner verkligen att jag behöver läsa på om vad alla de där titlarna betyder. Sitter mest och kliar mig i huvudet. Finns ju så många titlar. 

En dag i sänder.
  • Lufsan
    Butterscotch skrev 2012-09-19 07:09:45 följande:

Var du intresserad av ekonomi när du sökte till tjänsten? 

För jag kan väl inte säga att jag varit så intresserad av ekonominyheterna direkt. 
    En dag i sänder.
  • Butterscotch
    Lufsan skrev 2012-09-19 15:10:25 följande:
    Var du intresserad av ekonomi när du sökte till tjänsten? 

För jag kan väl inte säga att jag varit så intresserad av ekonominyheterna direkt. 

Nej, det kan jag väl inte påstå. Jag är en sån där velpotta som valde Samhäll på gymnasiet för att det var ett brett program, och jag hoppades att jag därmed skulle kunna komma på vad jag ville fortsätta med i studieväg. Efter gymnasiet var jag lika förvirrad och obeslutsam som innan, så då valde jag att läsa ekonomi av samma anledning. Nu har jag jobbat i över 10 år och har fortfarande inte hittat "the perfect job", men jag trivs bra med att prova på olika typer av tjänster/roller. Känns både mer spännande och mer utvecklande. Passar en generalist som mig bra!
  • Lufsan
    Butterscotch skrev 2012-09-19 15:20:10 följande:

Nej, det kan jag väl inte påstå. Jag är en sån där velpotta som valde Samhäll på gymnasiet för att det var ett brett program, och jag hoppades att jag därmed skulle kunna komma på vad jag ville fortsätta med i studieväg. Efter gymnasiet var jag lika förvirrad och obeslutsam som innan, så då valde jag att läsa ekonomi av samma anledning. Nu har jag jobbat i över 10 år och har fortfarande inte hittat "the perfect job", men jag trivs bra med att prova på olika typer av tjänster/roller. Känns både mer spännande och mer utvecklande. Passar en generalist som mig bra!
    Låter som mig då. Gick också samhålle på gymnasiet av samma anledning. Men jag har alltid vetat att jag vill bli författare, gick en författarutbildning efter gymnasiet och sedan visste jag inte vad jag skulle göra. Man kan ju inte leva på sitt författarskap bara för att man gått en utbildning. =P 
    Så jag sökte till förskolärarutbildningen för att jag tyckte att pedagogiken var intressant men även om kurserna var intressanta så kände jag snabbt att det kanske inte var för mig. Tog ett sabbats år för att pröva och har nu jobbat på förskola i snart ett år. Och det är inte min grej.

Men vad skönt att höra! För jag är väl inte något mattesnille eller speciellt ekonomiintresserad. Men jag gillar att plugga och är bra på det så har inga problem med det. Och känner att det vore skönt att jobba med allt annat än människors fysiska och pyskiska hälsa. Och då känns siffror som ett bra alternativ.

Men nu har jag mer eller mindre bestämt mig för ekonomi programmet HT 2013. Innan dess måste jag läsa in MatteC Som nu heter matematik 3a eller 3b (krångligt det där). Men hoppas jag kan göra det under tiden jag är föräldraledig. 
    En dag i sänder.
  • Lufsan
    Butterscotch skrev 2012-09-19 15:20:10 följande:

Förresten, var utbildningen väldigt krävande? Och kunde du få något relaterat extra jobb under tiden du gick utbildningen? 
    En dag i sänder.
  • Butterscotch
    Lufsan skrev 2012-09-19 15:49:18 följande:
    Förresten, var utbildningen väldigt krävande? Och kunde du få något relaterat extra jobb under tiden du gick utbildningen? 

Inte särskilt krävande. Inte så mycket lektioner (på min tid i alla fall) så det var mycket eget ansvar att läsa det som skulle läsas osv.

Extrajobb försökte jag mig inte ens på att få, var engagerad inom studentvärlden istället. Eller jo förresten, i slutet av utbildningen startades det första uthyrningsföretaget av studenter, så då jobbade jag på några projekt där. Men de första åren hade jag inte tid med sånt.
  • Butterscotch

Kanske ska nämna att jag pluggade vid ett av de större universiteten. Jag kan tänka mig att det är lite mer krävande på till exempel Handels faktiskt.

• Lufsan
    Butterscotch skrev 2012-09-19 16:23:58 följande:

Inte särskilt krävande. Inte så mycket lektioner (på min tid i alla fall) så det var mycket eget ansvar att läsa det som skulle läsas osv.

Extrajobb försökte jag mig inte ens på att få, var engagerad inom studentvärlden istället. Eller jo förresten, i slutet av utbildningen startades det första uthyrningsföretaget av studenter, så då jobbade jag på några projekt där. Men de första åren hade jag inte tid med sånt.
    Okej, ja det låter bra. Jag har egentligen inga problem med en krävande utbildning. Men med ett litet barn som jag kommer ha då så är det skönt att ha lite egenstudietid och inte så långa dagar. 

Nej, jag tror inte heller jag kommer jobba extra. Men om man ekonomiskt skulle behöva det så kan jag ju alltid jobba lite på förskola.
    Butterscotch skrev 2012-09-19 16:24:55 följande:
    Kanske ska nämna att jag pluggade vid ett av de större universiteten. Jag kan tänka mig att det är lite mer krävande på till exempel Handels faktiskt.
    Ja, jag tittade på Handels utbildningar men känner mig inte så lockad faktiskt. Tror Su eller södertörn passar mig bättre. =)

En dag i sänder.
Svar på tråden Ekonomer, vad gör ni och tycker ni om det?