• FinastE2010

Autism och fantasi/rollek

Är väldigt nyfiken på om era barn som fått någon slags autism diagnos leker/lekte några fantasi/rollekar runt 2,5 - 3 års åldern och på vilket sätt i sådana fall?

Sonen ska utredas igen senare i höst men han kan leka lite med sina playmobil gubbar att de hälsar, letar efter någon, ska sitta i soffan, sova i sängen etc. men det är ju inte särskilt avancerat och det är väl lite hipp som happ som leken blir ihopsatt. ;) Så det är ju på en väldigt, väldigt enkel nivå samtidigt är han ju inte särskilt gammal och jag vet inte hur det ska vara om man säger så.

Så vore väldigt intressant att få höra från er andra! Svara gärna oavsett om barnet gjort det eller ej och OM alltså "på vilket sätt"?

Tack! :)

• Svar på tråden Autism och fantasi/rollek
  • UnikFamilj

Äldsta dottern, tja vissa saker. Redan som 18-månaders lekte hon "teaparty" typ och såna enklare saker med dockor, även om intresset minskade sen. Hon var som mest inne i sin bubbla vid 2,5 ungefär.
    Sonen, nej.
    Minstingen är nu 2 år och 3 månader, och hon leker en del med dockor och så. Matar och tröstar, bäddar ner, ammar. Kan också leka med dockskåpsdockor i såna miljöer. Hon pratar inte jättemycket när hon leker så, men kommenterar lite och så. Leker med mig eller med storasyster lite. Hon kan också haka på korta sekvenser när storasyster delar ut roller, såsom att de är små katter och jag är mamma katt. Storasyster har dock svårt att hålla rollen en längre stund, hon går vidare snabbt till andra roller... =) Mamma till docka går bra och vissa andra saker, men inte alls alla roller. Som exempel...

• pcalma

Dockor har det aldrig lekts med här. Dottern på 8 leker först nu med Barbie, klär av och på och kan leka rollekar med dem.

Lillebror, 6, leker IBLAND rollekar med gosedjur. Han kan dock inte själv gå in i någon annan roll.
    När han var mindre radade han mest och parkerade bilar i mönster.

Svar på tråden Autism och fantasi/rollek