• Anonym

Fetman förstör vårt äktenskap

Jag är gift sedan 20 år med en kvinna som varit underbar. Vi har ter fantastiska flickor tillsammans och vi har varit väldigt lyckliga och passat bra ihop.  För ca 10 år sedan började min fru successivt gå upp i vikt. Jag försökte diskutera det lite försiktigt i början och det har varit tydligt att jag inte velat att hon skulle gå upp i vikt.  Men med åren har vikten ökat och ökat och ökat. Det har påverkat mig och min attraktion av henne. Sedan är det ett känsligt ämne och man vill ju inte såra den man älskar men när man ser att det går åt fel håll och man mår dåligt över det behöver det ju till en förändring. De senaste åren har jag blivit tydligare med mitt missnöje och mer "kravställande". Jag har känt mig sårad över att hon inte gjort något allvarligt försök att påverka sin situation. Hon gillar sötsaker av alla slag och att sitta stilla framför TV'n i timmar. ¨Så det är inte bara fetman i sig utan mest oviljan att anstränga sig som gör att jag känner mig ignorerad. De senaste året har vi diskuterat detta till leda och vi kommer ingen vart. Vi har gått i familjeterapi för att lösa situationen men det verkar inte heller hjälpa. Vi är helt låsta. Jag tycker att hon borde gör försök att gå ned i vikt. När hon inte gör det blir jag ledsen, aarg och besviken. När man känner så är det svårt att vara kärleksfull i en relation. Hon är bitter för att jag visar kyla och inte älskar henne som hon är (dvs oavsett utseende). Hon har gått upp från 60 till 90 kg och det är en märkbar förändring på utseendet. Hon tycker jag är ytlig och vill inte gå ner i vikt för min skull. Till saken hör att hon många gånger under åren uttryckt ett "eget" intresse att gå ned i vikt men inget händer. Nu har hon startat ett program för att gå ned i vikt. Jag är glad och nöjd med det. Positiv och mer kärleksfull. Då har hon reagerat med ännu större "besvikelse" än innan. Även om hon går ned i vikt och jag blir glad och relationen från min sida är bra vet hon ändå inte om hon kan leva med mig eftersom hon tycker att jag sårat henne så djupt och att det är så förskräckligt att jag har de värderingar om utseendet som jag har. Jag har läst lite trådar här på familjesidan och de finns de som stöder min syn på det hela och de som stöder hennes. Och kanske är det bara att acceptera att vi inte kan enas. Min undran är hur vanligt detta är. Jag frågade vår terapeut som inte kände igen frågeställningen. Jag tyckte det var underligt. Jag tror många relationer lider av dessa problem. Jag skäms inte heller för att vara rak, öppen och tydlig med vad jag vill och tycker. Jag tror alla ställer krav i en relation och jag tror de flesta har någon slags tolerationsgräns för fetma eller annat. Sen drar man gränsen på olika ställen. Min fru har velat skuldbelägga mig för att jag har den åsikten/ synen som jag har men jag tycker inte borde känna skuld. Det borde inte hon heller. Tacksam för kommentarer!

• Svar på tråden Fetman förstör vårt äktenskap
  • Anonym

Hon borde inte ha blivit ihop med dig från början. Jag hade aldrig satsat  på nån som inte hade älskat mig om mitt utseende förändrats. Man kan ju råka ut för en olycka och bli vanställd. Kärleken ska inte vara beroende av sånt, då är det inte nog.

• hlie
    Jag förstår vad du menar. Och jag förstår hur även hon kan känna sig. Vi kan ta mig tex, och ganska många. 
    Som har lite svårt med detdär att äta rätt osv. Och låta bli.
    Kanske har hon varit med om något jobbigt? Det är en vanlig orsak. ( en orsak för min del, då ja har det problemet. ) Men jag kan inte tala för henne. 

Jag förstår att hon blir arg för att du säger att hon ska gå ner i vikt. För det är ju den uppfattningen man får,
    " jaha, nu tar personen inte mig för den jag är. Utséendet är det viktigaste tydligen"
    samtidigt som att det inte är hälsosamt att gå upp jättemycket i vikt ( vet inte vad hennes normalvikt är)
    Då måste man ju faktist säga STOPP, för personens skull. Inte för ens egna skull för att man tappat intresset.
    Utan för det är som sagt inte hälsosamt att bli för överviktig. Och hur ska man säga det till en person man älskar? ellerhur, det finns inget rätt sätt att säga det på, eller något rätt tillfälle till det häller. Hur eller när du hade sagt det, hade hon ändå tagit det på samma sätt. 

Men frågan är varför äter hon " mycket " som jag förstår det. 
    Och sen kanske du ska slappna av lite. Jag förstår att man attraheras av olika ting, så jag förstår dig.
    Bara det att nu vet jag inte mer vad ja ska skriva :) För jag har inte brytt mig så särskilt mycket om hur en
    person ser ut. ( gör nog inte du häller ) - men du förstår kanske vad jag menar.

Hoppas ni löser det.

I ett förhållande - måste båda må bra. Det handlar inte bara om att få som man vill, utan båda måste
    få det bra, må bra. De är DET som kallas förhållande och kärlek.
    Om ni betyder mycket för varandra, så kommer ni lösa det.

Båda måste tänka, " hur känner han/hon i denna sitvation "
    Tänka sig in i varandras tänke, ( ingen är ju tankeläsare ) men hur man själv skulle känna sig. 

Hoppas det löser sig :) !  

• Anonym (tjej)

Jag är i samma situation som dig fast jag är tjej och min sambo inte är riktigt lika negativ som din. Han vill egentligen väga mindre och har gjort flera försök men har inte den viljestyrka som krävs för att fortsätta så att det blir någon förändring. Han har gått upp i vikt ca 30-40 kg och det är mycket. Jag förstår ditt problem. Jag älskar min sambo och tror att du även älskar din fru men just attraktionen blir problematisk. För mig så påminner tjocka män lite om min pappa då han alltid varit överviktig och det är sjukt avtändande

• Järnlady

Det här är en fråga om vilka värderingar man har. Jag är av åsikten att "skönheten kommer inifrån" och skulle inte   försöka ha en parrelation med någon som såg det annorlunda. Hur man värderar in- respektive utsidan är en viktig del av hur man är som person och likartade värderingar i grundläggande frågor enligt mig a och o för ett fungerande äktenskap.

Även om jag tycker att alla har rätt till sin åsikt i frågan skulle jag vilja säga att ett snyggt yttre lätt bleknar med åren  till skillnad från inre kvaliteter som lojalitet och ett gott hjärta.

• hlie
    Järnlady skrev 2012-09-16 01:54:15 följande:
     ett snyggt yttre lätt bleknar med åren  till skillnad från inre kvaliteter som lojalitet och ett gott hjärta.
  • Anonym (Meaow)
    Det här är en fråga om vilka värderingar man har. Jag är av åsikten att "skönheten kommer inifrån" och skulle inte   försöka ha en parrelation med någon som såg det annorlunda. Hur man värderar in- respektive utsidan är en viktig del av hur man är som person och likartade värderingar i grundläggande frågor enligt mig a och o för ett fungerande äktenskap.

Även om jag tycker att alla har rätt till sin åsikt i frågan skulle jag vilja säga att ett snyggt yttre lätt bleknar med åren  till skillnad från inre kvaliteter som lojalitet och ett gott hjärta.

Mja fast om man inser att ens partner medvetet forkortar sitt liv och forvandlar sitt "goda hjarta" till ett som ar proppfullt med fett och skit och kan stanna nar som helst och ta dod pa ens partner sa betyder ju det att partnern inte bara skiter i sig sjalv utan aven ens framtid tillsammans. Det kallar inte jag for "fina inre kvaliteer"

• HäckHäxan

Dagen kommer när ni inte längre kan förneka min existens. Jag finns, jag är och ni kan inte ändra på det.
  • CygnusX1

Det är det inre, som håller ihop relationen.Solig
Svar på tråden Fetman förstör vårt äktenskap