• Krila

Dela av vardagsrum för att få till ett sovrum, tips tack!

Vi bor 2 vuxna och 2 barn i en trea. Barnen har varsitt rum, har försökt få dom att dela men de blev bara kaos.

Vi vuxna bor i vardagsrummet i ett hörn som är avskärmat med en expedit hylla från ikea.

I vår kommer barn nr 3 och jag känner att jag vill få till en bättre lösning på vardagsrummet så bebisen slipper bli störd när den ska äta, sova osv.

Vi bor i hyresrätt så att bygga om funkar inte. Tanken är att flytta till större sen när jag börjar jobba efter mammaledigheten och ekonomin blir bättre.

Lägg gärna upp bilder!

Rummet ser ut som så att på ena kortsidan är en dörr in till ena sovrummet, på andra kortsidan ligger balkongen med dörr och fönster på hela väggen. Ena långsidan är bara vägg och andra långsidan har två dörrar, en till köket och en till hallen. 

• Svar på tråden Dela av vardagsrum för att få till ett sovrum, tips tack!
  • SupersurasunkSara

Haha visste jag inte bättre så skulle jag tro att du bor i min gamla lgh Kolla nedan

Gör ett förslag hur ni kan göra, genom att använda ovanstående ritning
  • Loncelot

Vi har delat av köket med en vägg och äter i vardagsrummet istället så ett litet rum på ca 2x2meter till dottern i köket.

• Krila
    Loncelot skrev 2012-09-22 18:09:03 följande:
    Vi har delat av köket med en vägg och äter i vardagsrummet istället så ett litet rum på ca 2x2meter till dottern i köket.
    Det funderade jag med på faktiskt! Men eftersom det är en hyresrätt kan vi inte smälla upp en vägg, och att bara ha nån hylla/draperi känns inte så kul.

Det lutar just nu åt att sätta upp en gardinskena i taket och dela av vardagsrummet med något fint tyg. Då vi kommer sova i den delen med fönster kan det vara trevligt att dra undan gardinerna ibland så man får in lite ljus i vardagsrummet=) 
  • Purpurbräcka

Om ni har en hyfsat stor budget så kan ni köpa sådana här och sätta upp. Vi (också! ) har ett ungefär likadant vardagsrum som ni och jag är rätt sugen på att dela av det till ett arbetsrum och ett fönsterlöst TV-rum, men det faller på kostnaden. Det känns inte riktigt värt det eftersom vi ändå inte vill bo här så väldigt många år till.

• Loncelot
    Krila skrev 2012-09-23 12:00:28 följande:
    Det funderade jag med på faktiskt! Men eftersom det är en hyresrätt kan vi inte smälla upp en vägg, och att bara ha nån hylla/draperi känns inte så kul.

Det lutar just nu åt att sätta upp en gardinskena i taket och dela av vardagsrummet med något fint tyg. Då vi kommer sova i den delen med fönster kan det vara trevligt att dra undan gardinerna ibland så man får in lite ljus i vardagsrummet=) 

Ni behöver ju inte slå hål i tak och golv utan göra en vägg som sitter fast i väggen med ett träskelett om man nu vill ha isolering är ju inte värre än att slå in en skruv för en tavla bara att spackla igen när man flyttar.
  • Krila

Budgeten är dessvärre väldigt obefintlig=P 

Angående köket så blir det bara en kokvrå kvar om vi sätter upp en vägg. Skulle vara om man har matsal i vardagsrummet, men då måste man gå runt hela lägenheten för att duka mm.

Det får bli skena i taket i vardagsrummet och nått tyg. 

• Loncelot
    Krila skrev 2012-10-03 13:09:45 följande:
    Budgeten är dessvärre väldigt obefintlig=P 

Angående köket så blir det bara en kokvrå kvar om vi sätter upp en vägg. Skulle vara om man har matsal i vardagsrummet, men då måste man gå runt hela lägenheten för att duka mm.

Det får bli skena i taket i vardagsrummet och nått tyg. 

I vår lägenhet har vi 2 igångar och 2 hallar jag funderar på att sätta matbordet i ena hallen som gå in till köket med en snygg taklampa.
  • skruttan8

Vi monterade upp en vägg helt enkelt i vår gamla hyresrätt, helt ok. enl värden om vi monterade ned den när vi flytta (gjorde vi) Barnen fick varit "riktigt rum" och vi ett sovrum. Har aldrig varit förtjust i draperier eller skärmväggar, men de är säkert bra lösningar också eller stora bokhyllor, då får man bra förvaring också.

Svar på tråden Dela av vardagsrum för att få till ett sovrum, tips tack!