• Anonym (TS)

Utredning igång :)

Jag och min man har äntligen fått börja vår fertilitetsutredning på RMC i Linköping.

Jag tänkte berätta lite vad som hänt.

Först fick vi några blanketter hemskickade och en tid för ett första besök. På det första besöket så fick vi lämna de ifyllda blanketterna till en barnmorska som gick igenom våra svar med oss. Hon frågade lite mer runt frågorna och vi fick också ställa frågor. Sedan lämnade vi blodprov där HIV och lite andra sjukdomar skulle kollas. Vi fick lite blanketter och vi fick också reda på att när alla prover är gjorda kommer vi få träffa en läkare.

Jag fick tre papper:
    1. Urinprov ska lämnas på min vårdcentral för Chlamydia test (får ej vara urin under mens)
    2. Blodprov på dag 3 för koll av FSH
    3. Äggledarspolning på dag 8-11 (denna får först göras när alla andra prov är gjorda)
    Min man fick ett papper:
    1. Spermaprov

Vi fick såklart veta att det kan vara så att vi är för gamla för barn. Jag är 38 år och min man 41. Vi fick också reda på att vi inte kommer få någon hjälp med IVF eftersom jag är för gammal. Detta visste vi såklart redan. Men där och då när vi satt där så började tanken gro att faktiskt JO-anmäla för åldersdiskriminering. Vi flyttade hit för några månader sedan från ett landsting som ger 3 gratis IVF försök till kvinnan är 40 och mannen 55 och sjukvården ska ju vara lika i hela landet. Men det är ju en helt annan diskussion ... Flört Inget jag pratde om med barnmorskan såklart och jag har nog inte funderat färdigt själv heller.

Vi fick ett litet häfte som heter "Frågor och svar om fertilitet". Stod inget speciellt i den tyckte jag.

Jag har scannat in alla blanketter jag fått som pdf:er och gjort om dem till bilder som kan läggas upp här, för den som är intresserad. Jag hoppas det går att läsa.

Först de två frågeformulären som skulle vara ifyllda till det första besöket:
    (Jag var förvånad att det inte stod något om kaffe i hälsodeklarationen för kvinnan. Barnmorskan sa att RMC i linköping inte tittat närmare på kaffets inverkar och inte har några rekommendationer kring det, men vet att andra fertilitetskliniker avråder kvinnan från att konsumera stora mängder kaffe. Jag har själv helt slutat med kaffe.)

Sedan de papper vi fick när vi var där:

Jag har läst att någon skrivit här på forumet att det är bullshit att spermierna behöver en tid på sig att utvecklas. Flera personer på forumet har menat att rekommendationen med sex varannan dag är skitsnack, men det faktum att killen ska avhålla sig i tre dagar före spermaprovet talar ju emot det ...

Andra som också gått igenom utredning på RMC? Jag fick intrycket av att jag hade mer koll på det här området än barnmorskan som vi pratade med.

Hon hade aldrig hört talas om att man kan självinseminera med hjälp av cervixpessar och fattade inte hur det skulle gå till. Bidrottninggele som innehåller hormoner och kan rubba menscykeln (gjorde det för mig och jag ångrar så att jag tog dem) hade hon heller aldrig hört talas om så jag nämnde heller inte munkpeppar, gurkörtsolja, LCHF-diet, no gluten-diet eller rosenrot eller... Nu är jag ju inne i en riktig utredning. Nu är det slut med att prova den där "hokus pokusen" :) Jag är så glad för det.

Om bilderna är för små och texten inte går att läsa kan jag försöka göra två bilder av varje papper så kanske det blir bättre.

Ha det gott!
  • Svar på tråden Utredning igång :)
  • Anonym

Kan ni inte gå till en privat klinik och få hjälp med ivf då?? Annars så får ni väl skriva er i eran gamla hemstad så att ni kan få hjälp där med ivf=)

• Anonym (TS)
    Anonym skrev 2012-09-16 13:02:46 följande:
    Kan ni inte gå till en privat klinik och få hjälp med ivf då?? Annars så får ni väl skriva er i eran gamla hemstad så att ni kan få hjälp där med ivf=)
    Det alternativ vi har är privata kliniker. Falun ska vara bra.

Gick texten att läsa? 
  • Rocksyster

Toppenbra skrivet utav dig!

Jag använde mig av Ctrl och + för att se blanketterna och det funkade fint.  

• Anonym (TS)
    Rocksyster skrev 2012-09-17 20:17:34 följande:
    Toppenbra skrivet utav dig!

Jag använde mig av Ctrl och + för att se blanketterna och det funkade fint.  
    Tack och tack för tipset med Ctrl +. Glad

Jag sökte själv efter information om utredning innan min var igång och hade gärna sett dessa papper själv. Därför la jag ut dem. Jag hoppas det stillar någons nyfikenhet om vad som görs under fertilitetsutredningen.

kom på en sak till så här i efterhand. Det första blodprovet de tog vid vårat första besök skulle de även testa om någon av oss hade någon infektion i kroppen. 
Svar på tråden Utredning igång :)