• Helle333

Usch vad jag är trött på min visdomstand nu

De båda övre hade kommit fram. Den övre på min högra sida irriterade tandköttet på den undre visdomstanden som var på väg upp. Det blev inflammerat runt den undre tanden och eftersom den övre hela tiden tuggade på tandköttet över den undre så blev det ju inflammerat jämt och ständigt pga den ständiga retningen. till slut fick jag ta bort den övre tanden så den undre fick komma fram i lugn och ro. De sa att om det blev samma problem på den andra sidan skulle vi göra likadant där. Nu har jag i två ÅR gått och får inflammation runt den undre visdomstanden på vänster sida eftersom den övre retar tandköttet hela tiden så jag har inflammation runt den undre åtminstone en vecka varje månad. Men ta bort den, neeeej varför skulle de göra det? Det är ju bara att gurgla med sådant där antibakteriellt bös så försvinner det. Ja jovisst. I två veckor. Nu senast fick jag väck det men det tog bara en vecka innan det är tillbaka igen och den här gången med råge. jag är helt svullen inuti munnen nu på vänster sida så imorgon tänker jag ringa och säga ta bort skiten NU innan jag blir vansinnig. Det är inte roligt att gå och ha ont i munnen såhär. Jag skiter i att de vill ha visdomständerna som någon sorts extratänder nuför tiden. Det är inte värt det när det hela tiden blir inflammerat.

• Svar på tråden Usch vad jag är trött på min visdomstand nu
  • Philippa

Men varför vill dom behålla dom när du haft så mycket problem?

• Helle333
    Philippa skrev 2012-09-16 14:28:26 följande:
    Men varför vill dom behålla dom när du haft så mycket problem?

Jag vet inte jag får ingen vettig förklaring. De tycker att jag ska fortsätta behöva lägga en massa pengar på att köpa nya sådana där gurglabös. Men jag är trött på det nu. Nu var jag inflammationsfri i knappt en vecka den här gången. Jag har varit där 5-6 gånger och bett om att ta bort den. När jag ringt och bokat tid har jag precis blivit kvitt en inflammation så jag ringer och säger Hej nu har jag haft inflammation IGEN och jag har det minst en gång i månaden snälla ta bort min övre tand så den undre får vara ifred. Ja vi bokar in en tid säger dem. Sedan gör dem ingenting utan tittar lite och säger att jag ska fortsätta gurgla och sedan har jag gått därifrån tusen kronor fattigare. Nu har jag skaffat en sån där försäkring, årsbesöket kostar ju fortfarande runt 1000kr, bara att betalningen är utspridd på 12 månader istället för ett enda besök.
  • Marie Curie

Jag har haft valdigt liknanade problem. Min nedre visdomstand pa hoger sida satt sa langt bak och lite snett samt jag tenderade att bita mig i tandkottet och hade massor av problem med att det blev inflammerat. Pa vanster sida satt visdomtanden helt vertikalt. Min tandlakare sa precis som din att jag skulle gurgla och halla rent och det skulle racka. Samt att den vanstra ju satt valdigt daligt men salange den inte forstorde tanden bredvid sa ville de inte ta bort den for den satt ju "saa svart till". 

Sa hade jag det i flera ar, sedan forra hosten flyttade vi till USA, efter nagra manader fick jag problem med inflammerat tandkott runt hogre tand igen. Gick till tandlakaren, det forsta han sa var, varfor har du inte tagit bort dem forut. De kommer bara att fortsatta ge dig problem. En vecka senare tog de bort alla fyra pa en gang. Tog 40 min och sedan en vecka hemma med smartstillande men det var det verkligen vart. Ar saaa skont att slippa problem med de jakla tanderna. 

Sa, sta pa dig och se till att fa bort den.

• Helle333
    Marie Curie skrev 2012-09-16 14:59:17 följande:
    Jag har haft valdigt liknanade problem. Min nedre visdomstand pa hoger sida satt sa langt bak och lite snett samt jag tenderade att bita mig i tandkottet och hade massor av problem med att det blev inflammerat. Pa vanster sida satt visdomtanden helt vertikalt. Min tandlakare sa precis som din att jag skulle gurgla och halla rent och det skulle racka. Samt att den vanstra ju satt valdigt daligt men salange den inte forstorde tanden bredvid sa ville de inte ta bort den for den satt ju "saa svart till". 

Sa hade jag det i flera ar, sedan forra hosten flyttade vi till USA, efter nagra manader fick jag problem med inflammerat tandkott runt hogre tand igen. Gick till tandlakaren, det forsta han sa var, varfor har du inte tagit bort dem forut. De kommer bara att fortsatta ge dig problem. En vecka senare tog de bort alla fyra pa en gang. Tog 40 min och sedan en vecka hemma med smartstillande men det var det verkligen vart. Ar saaa skont att slippa problem med de jakla tanderna. 

Sa, sta pa dig och se till att fa bort den.

Det ska jag. Jag ska boka en tid och bråka med dem så de tar bort skiten. Jag är trött på det här nu. Två år får räcka!!!!
  • Rådjur

Gah, jag förstår verkligen att du lider ...

Jag har ej samma problem - men håller på att få visdomständerna nu, och jag märker att hela jävla tandköttet har blivit irriterat på ovansidan av käken på höger sida. Alltså - tandköttet på alla andra tänder förutom visdomstanden Obestämd Svider massor och jag borstar där noga varje kväll & gurglar med antibakteriellt munskölj. Jag hoppas verkligen det slutar nån gång..  

• Marie-anne

jag hade så där medans tanden ovanför växte fram, sedan blev det bättre men fan va ont det gjorde!

• Helle333
    Marie-anne skrev 2012-09-17 02:00:48 följande:
    jag hade så där medans tanden ovanför växte fram, sedan blev det bättre men fan va ont det gjorde!
    Det har alltså hållit på i över två år på vänster sida nu,. Var likadant på höger sida förut. Jag står inte ut längre. Det är fortfarande jättemycket kvar innan tand******* har kommit fram helt. Naturligtvis var det stängt hos tandis idag men imorgon ringer jag så fort telefontiden börjar.
Svar på tråden Usch vad jag är trött på min visdomstand nu