• Neko

Vad göra av rädisor?

Köpte hem en gigantisk påse då det var extrapris... men vad ska jag göra av den. Har haft i sallader men då blir det ju bara några rädisor varje gång. Andra idéer? Jag orkar inte lägga in/sylta eller vad man nu kan göra om man är husmoderlig =P Gärna tips på varm mat med rädisor.

• Svar på tråden Vad göra av rädisor?
  • Neko

Åh tack, precis såna tips jag ville ha =D Jag har kanske 70-100 rädisor.

• Mymlan L

Sallad på rädisor, gurka och morot: riv lika delar färsk gurka, morot och rädisor på rivjärnets grova sida. Blanda med valfri, gärna krämig och sötsyrlig, dressing. Jag har rädisor ovanpå pålägget, förslagsvis ost, på mina mackor. Passar utmärkt tunt skivade i rotfruktsoppan, gärna mixad potatis- och löksoppa. På ostbricka, i potatissallad och som dipgrönsak tillsammans med morotsstavar, gurkstavar, selleristjälkar, paprikabitar, minimajs, äppelklyftor, färska champinjoner och blomkål passar de förträffligt! Detta recept låter verkligen mumsigt: www.icakuriren.se/mat-dryck/recept/honungssmälta-rädisor/ Eller det här: www.alltommat.se/recept/Fetakeso-med-radisor-6294 Det går ju att byta ut keson mot gräddfil, kesella, crème fraîche, eller turkisk yoghurt. Citronolivoljan fixar man till genom att pressa i litet citronsaft i vanlig olivolja. Varför inte testa en rädistsiki: riv rädisor grovt eller fint, blanda med pressad vitlök, en gnutta olivolja, lite vit balsamvinäger eller citron och något socker. Blanda med turkisk yoghurt. Finhackad dill, mynta eller persilja är säkert pricken över i i rädistsikin. Fortfarande idétorka? Googla rädisor så får du upp en massa träffar.

• nostalgi
    Neko skrev 2012-09-16 16:43:36 följande:
    Åh tack, precis såna tips jag ville ha =D Jag har kanske 70-100 rädisor.
    Ha, ha ja prova den soppan, här finns även en varm potatissallad.

www.viktvaktarna.se/food/rcp/index.aspx&sc=11

Men annars är de nog mest till sallader, även kanon att ha i en kall krämig potatissallad.
  • Queenie70

Nån som vet vad syrianerna gör med dessa tvåkilospåsar med rädisor som man ser dem

Köpa? Jag har verkligen undrat.

• Apopan

Tycker det är gott att ha i massvis bulgur/couscous-sallad med dressing gjort på chili, peppar, vinäger, olja, salt och citron. Likaså hemmagjord potatissallad med crème fraiche, majonnäs, äppelcidervinäger, äpple, örtsalt, peppar. Brukar göra en jättestor bytta när jag väl gör, så då skulle nog alla rädisor gå åt :P

• Mama69

Lättkokta rädisor istället för andra rotfrukter till t.ex. lax

• nostalgi
    Queenie70 skrev 2012-09-16 17:04:51 följande:
    Nån som vet vad syrianerna gör med dessa tvåkilospåsar med rädisor som man ser dem
    Köpa? Jag har verkligen undrat.
    Nähh, men det kanske vi kan luska fram? Känner ingen från Syriern precis, och var kan man köpa rädisor i 2 kg's påsar?
  • Queenie70

nostalgi skrev 2012-09-16 17:35:55 följande:
    Nähh, men det kanske vi kan luska fram? Känner ingen från Syriern precis, och var kan man köpa rädisor i 2 kg's påsar?

Lösvikt. Sett dem komma med enorma mängder och tänk att det

Måste vara nåt särskilt de gör.
  • Mymlan L
    Queenie70 skrev 2012-09-16 17:47:49 följande:
    LöLösvikt. Sett dem komma med enorma mängder och tänk att det Måste vara nåt särskilt de gör.

Jag ska fråga min syrianska väninna när vi träffas i morgon!
  • Mymlan L
    nostalgi skrev 2012-09-16 17:35:55 följande:

Det finns där jag bor; många, många syrianer i vår kommun.
  • Nape

Vi brukar ha det som tillbehör till maten. Kokar först rädisorna tills de är lite mjuka. Sedan steker jag dem i lite smör och saltar. Supergott!

• Neko

Åh tack så mycket för alla tips!! =D Ska prova nästan allt! Och skriv gärna in fler om ni kommer på!

• nostalgi
    Neko skrev 2012-09-16 18:52:07 följande:
    Åh tack så mycket för alla tips!! =D Ska prova nästan allt! Och skriv gärna in fler om ni kommer på!
    Ha ha, men då får du nog köpa ännu flera rädisor!Tungan ute

Eller börja odla?

Svar på tråden Vad göra av rädisor?