• Anonym

Herpes efter varje samlag!

Vi fick reda på att jag har herpes för typ ett halvår sedan. Min sambo fick utslag han också samtidigt.

De har kommit och gått sedan dess. Nu har de varit lugnt för mig ett bra tag, men inte för min sambo. Han får nya blåsor efter varje gång vi har haft sex. Redan dagen efter så dyker dom upp. De gör ju att vi inte har sex så ofta eftersom de ska läka efter varje gång. Såå jobbigt!

Varför blir de så här? varför får han, men inte jag? eller är de jag som är smittsam hela tiden?

• Svar på tråden Herpes efter varje samlag!
  • Anonym

Har ni provat att använda kondom?

• Anonym

Mjo vi gjorde de nån gång när han redan hade utslag. Men han vill inte ha de för han gillar de inte.

• Anonym (gagagogo)

Herpes brukar ju dyka fram när man har sänkt immunförsvar. Jag hade nog börjat med att se över vad ni äter, kanske testa vitamintillskott några månader och träna mer eller så.

Min man föddes med herpes och hade utbrott varje eller varannan månad från tonåren och fram tills vi blev ihop.
    När han började leva mer vettigt (dvs inte studentliv och ordentlig mat samt träning) så gick det ner till 2 ggr/år.

Vad har ni att förlora?

• Anonym (Sjuksköterska)

Det är olika för alla. Vissa får utbrott hela tiden medan andra bara får ett utbrott och aldrig mer, och sllt däremellan. Eftersom han redan är smittad har du ingenting att göra med att han får blåsor. Det är ju en kronisk sjukdom, och virusarna som sätter sig i nervändarna finns där för alltid. Nötning av huden, såsom sex och rakning, tillfällig sänkning av immunförvaret och stress tex kan trigga ett utbrott. I många fall blir det bättre med tiden. Det finns ett antivitslt medel, Aviklovir, att få utskrivet, som gör att det kan läka ut lite snabbare. Det är dick ingening man äter hela tiden. Prova annars att använda glidmedel eller kondom för att minska friktionen. Det kan hjälpa.

• Anonym

Vi äter väldigt bra och han är speciellt noga med vad han äter eftersom han går ner i vikt. Kan de vara därför? för att han gått ner skapligt i vikt de senaste månaderna?

• Anonym (Sjuksköterska)

*antiviralt medel, Aciklovir, skulle det stå ;)

• Anonym (gagagogo)
    Anonym skrev 2012-09-16 17:11:31 följande:
    Vi äter väldigt bra och han är speciellt noga med vad han äter eftersom han går ner i vikt. Kan de vara därför? för att han gått ner skapligt i vikt de senaste månaderna?
    Det är i alla fall inte omöjligt. När man slimmar så är det en form av stress för kroppen och man kan ju även då behöva tillskott av olika vitaminer, beroende på hur man äter.
  • Anonym

För han tror att de beror på mig. Han tror att de är jag som smittar honom varje gång :(

• Anonym (Sjuksköterska)
    Anonym skrev 2012-09-16 17:24:09 följande:
    För han tror att de beror på mig. Han tror att de är jag som smittar honom varje gång :(

Det funkar inte så alls. Han är redan smittad. Han är lika smittad även när han inte har blåsorna. Det hade inte spelat någon roll vem han har sex med.
Svar på tråden Herpes efter varje samlag!