• Anonym (...)

Brösten efter amning, helt förstörda!!!! Vad kan jag göra?

Har 2 barn.
    Första ammade jag i 6 månader, och brösten såg ändå helt okej ut efter jag slutat och mjölken var borta.
    Mitt andra barn är nu 4 månader, och jag har precis slutat amma, då mjölken försvann för mig nu.
    Nu är brösten HEMSKA!!!!!
    Hade C kupa innan jag blev gravid, under amning gick jag till D, och nu när mjölken är borta så har jag gått ner till A.
    Det är 2 skinnlappar med ett par bröstvårtor på!!!!! Skäms så sjukt mycket, och vill inte visa mig naken för sambon, då jag vet att han gillar stora bröst, och tyckte mina var snygga när jag ammade för fullt.
    Vad kan jag göra åt det!?
    Drar huden ihop sig något alls efter ett tag och blir lite mer "kött" på brösten,
    eller är det en svin dyr bröst-förstorning som gäller för mig nu?

Kan det ha något med min vikt nedgång att göra?
    Efter att fött mitt första barn så gick jag ner till samma vikt som innan jag blev gravid, 70 kg.
    Efter att ha fött mitt andra barn nu så rasade jag ner till 55 kilo av någon konstig anledning, vilket jag inte har vägt sen jag var ca 15 år gammal. (är nu 30 år)

Snälla ni där ute!!!!! Hjälp mig!!!!!!
    Finns det någon kräm som får huden att åtminstone bli fastare?
    Finns det något som gör brösten större förutom dyr silikon, eller är det bara nu precis efter mjölken försvunnit som brösten är helt tomma och skinn lappar?

• Svar på tråden Brösten efter amning, helt förstörda!!!! Vad kan jag göra?
  • Anonym

Priset man betalar för att ha barn. Det kommer att bli lite bättre, men du kommer aldrig få tillbaka dina ungdomstuttar. Trösta dig med att det inte har med amningen utan med graviditetshormonerna och mjölkkörtelutvecklingen att göra, de hade sett likadana ut även om ni flaskmatat.

• Anonym

Amning förstör INTE brösten!!
    Utan det är graviditeten och/-eller viktnedgången. Samt dåligt stöd för brösten (speciellt om man har större).

Och det ända som kan fixa dina bröst är en operation. 

• M C

1) Gilla läget, titta på dina barn och inse att de var värda det
    2) Tänk på den här "Mamma, vilka fina långa bröst du har". Allting blir bättre med humor.
    3) Funkar inte de två första, operera dig och se ut som en plastig bimbo resten av livet.  

I feel so violated, do it again.
  • Anonym (5 år)

Amning förstör inte brösten, som ngn skrev ovan. graviditeten i sig påverkar brösten. Jag har ammat tre barn i sammanlagt FEM ÅR och jag hade inget häng alls. Har alltid haft små bröst och saknade fyllnadskänslan som mjölken gav, så jag förstorade dem efter sista barnet. I samband med detta mätte doktorn hur mkt häng jag hade och det var noll. Är vansinnigt nöjd med den C-kupa jag har idag efter operationen.

• Anonym (5 år)

Sen kan jag tillägga aporopå det som M C skriver, att man ser inte ut som en plastig bimbo för att man opererat sig. Man väljer en storlek som passar till ens kropp. Mina bröst är snart 9 månader och de är mjuka som mina egna var innan och de står inte rakt ut som två bollar heller. De "gungar" när jag går och plastig är det sista jag känner mig. Kan även tillägga att jag gjorde det bara för mig, min man var emot det. Men han är rätt nöjd nu.... :)

• Anonym

Jag opererade mina bröst ca ett år innan jag blev gravid. Det va inte planerat att jag skulle bli gravid. Men även mina har tappat lite och efter mitt andra och sista barn får jag lyfta dom igen för att dom hänger lite men ändå inte mkt. Och nej till M C man ser inte ut som en plastik bimbo för att man opererat sig. Det beror ju på hur man lägger in implantaten.

• Anonym

Den största faktorn som påverkar brösten är graviditeten i sig, eftersom det är då tuttarna ombildas. MEN även amning kan ha påverkan eftersom amningen ofta påverkar hur mycket och hur fort du går ner i vikt. Att påstå att amningen inte påverkar alls, det är att förenkla sanningen lite väl mycket. Amningen kan påverka bröstens utseende eftersom amningen påverkar din vikt. Det är bättre att gå ner i vikt i lagom takt än att rasa i vikt - och amningen kan orsaka viktras hos vissa. Snabba viktras ger lätt hängande slapp och lös hud som kan vara svår att få bort.

Dina tuttar kommer inte att växa igen. Huden kommer att strama åt sig lite, men de kommer inte att bli större. Vill du ha större så får du operera dig.

• Lumo

De blir såklart större om du går uppåt i vikt igen. Det tog ett halvår för mina bröst att strama till sig efter 1an. Innan mina barn hade jag C-D. Under amningen (1,5 år) hade jag hiskeliga G-H. Ett halvår-år efter hade jag D igen, hyfsat fast. Med andra barnet (som jag just nu ammar) har jag "bara" E-kupa. Och gissar att jag är nere på D när jag slutar och C om jag går ner 10-15 kg. Det mesta i ickeammande bröst är ju fett.

Så ge det ett år att stabilisera sig innan du tar ett beslut. Och skaffa dig några bra o snygga nya bhar, var glad att du numer kan köpa vilken bh du vill i princip. Själv får man ju köpa tant-bhar om man ska orka bära dem. ;) och skäms inte för din karl. Dessa bröst har ju givit honom det bästa han vet, 2 barn!!! Han älskar dig för det, oavsett taxöron. ;)

• Mumriken

Lider med dig, Ts. Mina bröst (tidigare fasta D-kupor) försvann spårlöst efter min graviditet. Har nu 4 år efter att dottern föddes knappt B- -kupor och sladdriga sådana dessutom. Rynkiga, hängiga och helt platta om jag ligger ner på rygg. Verkligen superfräscht. Enda gången de ser hyfsat ok ut är veckan innan mens då de svullnar lite, men efter mensen säckar de ihop igen. Suck.

Jag gick upp 20 kilo när jag var gravid, helammade i 16 månader efter förlossningen och tappade då 30 kilo i vikt på mindre än 4 månader (stannade alltså på -10 kilo jämfört med vad jag vägde innan jag blev gravid). Den stora viktökningen och sedan hastiga viktnedgången har sabbat mina tuttar för all framtid tror jag. För mig är det inte heller aktuellt med en plastikoperation eftersom maken motsätter sig detta, så det är nog bara att gilla läget att hyllan aldrig kommer att vara snygg igen

• Tealhawk

Det kan ta upp till två år efter amning innan brösten får den permanenta form de kommer ha i fortsättningen. Just nu har ju inget fett hunnit återbildas och det är just det som bröst är - fett så det är inte konstigt om de ser ut som de gör.

These are not the droids you're looking for
  • Mumriken
    Tealhawk skrev 2012-09-17 13:36:29 följande:
    Det kan ta upp till två år efter amning innan brösten får den permanenta form de kommer ha i fortsättningen. Just nu har ju inget fett hunnit återbildas och det är just det som bröst är - fett så det är inte konstigt om de ser ut som de gör.
    Yuck, då får jag helt enkelt acceptera permanent sladdriga säckar...... Trodde att det ändå fanns en liten liten liten chans att de kunde återställa sig något även så här långt efteråt, men 2 år har jag ju passerat med råge och de är bara marginellt bättre än de var när jag precis slutat amma.
  • Tealhawk
    Mumriken skrev 2012-09-17 14:07:03 följande:
    Yuck, då får jag helt enkelt acceptera permanent sladdriga säckar...... Trodde att det ändå fanns en liten liten liten chans att de kunde återställa sig något även så här långt efteråt, men 2 år har jag ju passerat med råge och de är bara marginellt bättre än de var när jag precis slutat amma.
    Det är bara vad jag läst i förbifarten att det kan ta upp till 2 år. Har faktiskt ingen aning om det kan ta längre tid än så, men vad jag menade till TS var att hon just slutat amma och det tar lååång tid för kroppen att återställa sig efter en graviditet.
    These are not the droids you're looking for
  • Anonym (......)

Själv har jag fått extrema hängbröst

• Anonym (Bröst)

Lägg in implantat. Det ser inte alls plastigt ut om man inte vill det. Det finns så många varianter av implantat.

Jag har själv gjort en bröstförstoring för två veckor sedan och det känns fantastiskt!

• Anonym (Lia)

Vänta något år innan du gör något. När jag slutat amma var mina bröst som två taxöron, helt tomma och platta.
    Jag är fattig och har inte råd med operation, vill inte göra heller. Så jag tänkte att jag får väl stå ut.

Nu har det gått flera år sedan jag slutade amma och jag har C-kupa idag, helt naturligt. Har större bröst än jag hade innan barnen. De har fyllt ut sig själva och jag har bara gått upp 5 kg, så väger 55 kg nu.

• Anonym (Inte bimbo)

Det där med att de som opererat sig ser ut som plastiga bimbos handlar mer om hur de beter sig och hela tiden vill visa upp sina bröst tycker jag. En medelålders kvinna som ser normal ut och har några barn med sig...men som anstränger sig för att puta ut med brösten som sitter under nån tajt topp, alldeles för uppenbarligen utan behå under... som tittar sig omkring hela tiden för att se om någon man kollar...haha de ser man inte alltför sällan. Då blir det bimbolikt. Om hon hade betett sig som innan hon hade sina opererade bröst skulle jag nog aldrig reflekterat över att hon hade låtsasbröst.

Det är samma sak i badhuset. De med ärr under brösten går gärna länge utan nåt på överkroppen i omklädningsrummet och de ser så nöjda ut. Skönt för dem i och för sig. Det får de gärna. Men det är lite trist när de stirrar på ens egna bröst. Kan det vara så att man blir bröstfixerad när man opererat sig?

Själv har jag icke opererade G-kupor som turligt nog inte har bröstvårtorna nedåt i alla fall...och som ännu inte hänger ner till midjan...suck. Innan jag fick barn hade jag völdigt fina E-kupor utan häng. Men men sånt är livet.

• Anonym (Lisa)

Din man älskar väl dig och inte bara dina bröst?

Svar på tråden Brösten efter amning, helt förstörda!!!! Vad kan jag göra?