Stålmamma skrev 2012-09-17 10:24:34 följande:
Förstår hon innebörden i ordet nej eller är det bara ett ord hon har lärt sig att man kan svara typ? Menar att även om hon säger nej till att dx bada så har hon ändå inget emot att göra det?
Japp, förstår absolut innebörden. Vill hon inte så vill hon inte. Vill hon så säger hon inte nej

Anonym (3 år) skrev 2012-09-17 10:25:50 följande:
Då har du fått en sån liten tjej som min! Kan trösta dig med att nu kring 3-årsdagen så hände ngt, hon är inte lika trilsk längre. Åren mellan ca 1,5 och 3 ÄR ofta jobbiga!! Har 3 barn och det är min erfarenhet. Men håll ut!! Det blir bättre!
Åh gud. 3 år?! Då är jag död

Anonym skrev 2012-09-17 10:26:44 följande:
Det är ett väldigt bra ord att kunna.
Du kan i situationer där du behöver komma runt det genom att inte ställa frågor som besvaras med ja eller nej. Du kan berätta vad ni ska göra och varför och när det gäller saker som inte är förhandlingsbara se till att de blir gjorda. I övrigt tycker jag att du ska vara glad över att hon vet att säga nej. Det är en bra grej.
Tänk bort kampkänslan och se det som att du måste hitta sätt att samarbeta på. Och låt hennes nej stå kvar och gälla så ofta som det är möjligt. Det är bra för ungar att få erkänsla för att deras nej duger och respekteras.
Problemet är ju inte bara att hon svarar nej på frågor utan hon skriker nej, skakar på huvudet och springer iväg när jag vill torka näsan byta blöjan etc. När hon äter så slutar hon och försöker jag truga i lite mer så blir det NEJ NEJ NEJ och ihoppressad mun. Hon utnyttjar sin vilja till max för att få som hon vill
Jag vill ju inte bråka med henne så jag brukar låta henne vara (tycker också det är bra att hon kan säga nej), men jag önskar att hon inte sa nej till allt. Det här är ju situationer då hon visat med skrik tidigar att hon inte vill vara med, men nu har hon hittat ett ord för det, känns det som.