• Fru Karlsson

självinsemination?

hej alla!

har en liten undran... det är ju allmänt känt att bla lesbiska par gärna idkar självinsemination för att bli gravida. så långt är allt gott och väl....

men... HUR??? *skrattar*
    alltså, jag fattar själv principen, men exakt VAR är det meningen att sperman ska hamna? precis vid livmodertappen? ett par millimeter förbi livmodertappen? eller användes medtoden enbart för att överhuvudtaget få in sperma i slidan?? :)

OM jag fattat saken rätt (stort OM, här) så är det ju så att med en "riktig" insemination sköljs spermierna av (så att det inte är ngn sädesvätska kvar) och sprutas sedan in direkt i livmodern. detta ger, enligt mig, iaf upplysningen om att sädesvätska inte direkt har ngt i livmodern att göra!! trevligt at ha fattat det alldeles själv iaf! *ler snett*
    men sen är det stopp på mitt "fattande"....

någon som vet?

• Svar på tråden självinsemination?
  • Fru Karlsson

*puff puff* vill verkligen veta! :)

• Ylva 80

Sperman tvättas för att man brukar göra så på labb när man skall använda den till provrörsbefruktning och icsi tex. Det finns altså ingen specifik substans som man tvättar bort el dyl. Den blir ju mindre klibbig att arbeta med bara.

• Tammie

Hej Fru Karlsson!
    Väldigt många lesbiska åker till Danmark eller Finland och inseminerar, en del åker till Finland eller Holland och gör IVF. Vissa har egen donator andra köper från spermabank. Sen finns det dom som gör heminseminationer. Lättast är att man har en spruta och en liten slang som man sprutar upp säden med.

Spermierna ska helst hamna vid tappen men vid ett vanligt samlag är det ju inte så säkert att dom hamnar just där heller. Det är bara att hoppas att de små hittar rätt själva. Det är ganska svårt att bli gravid vid heminsemination har jag hört.

Vid insemination på klinik används tvättad sperma där allt onödigt skräp är bortsköljt. Det tillsätts också en liten liten del antibiotika för att man inte ska få någon infektion.

Hoppas jag stillat din nyfikenhet lite...

• Fru Karlsson

ja, jo jo... men det är "äkta" insemination det.... jag vill veta hur i hela fridens dagar folk gör det hemma! :)

vi har funderat på detta eftersom jag är (rejält) koniserad, och fått veta att jag kommer att ha svårt att bli gravid av just den orsaken, för de små simmarna har problem att komma dit de ska! :)

hjääälp!! :)

• Fru Karlsson

Tammie> vi skrev tydligen samtidigt! hann inte se ditt inlägg innan mitt! :)

ok, så målet med spruta och slang är att de ska hamna VID livmodertappen, varifrån de sen får klara sig själva?? *ler*

det är ingen mening i att sätta slang/spruta precis vid öppningen på livmodertappen, och sen lite försiktigt peta dit dem?? :)
    det är precis den biten jag är nyfiken på, nämligen, hur man hjälper de små heroiska simmarna på vägen, så långt som möjligt! :)

kram!
    Jess

• Tammie

Vid en insemination på klinik för de upp en kateter via livmodertappen hela vägen upp i livmodern, men de använder en decinficerad kateter, jag skulle inte rekommendera att göra det hemma om ni ens kan. Försök få dom så nära öppningen bara så har ni gjort så gott ni kan.

Tänk på att spermierna inte klarar sig så länge utanför kroppen, i DK sa de att om man blir 20 minuter sen påverkas kvaliteten (på den tinade sperman) mycket. Ni har ju fördelen att ha "färsk" sperma...

Vad är man om man är "koniserad"?

• Fru Karlsson

Tammie> tack för hjälpen!! :)

nej, att försöka efterlikna en äkta insemination har aldrig varit tanken!! *ryser* man "ska" ju inte ha så mkt känsel i livmodertappen enligt oräkneliga puckade gynekologer, men jag har GRYMT mkt känsel, så det skulle jag inte klara av, ens om jag var korkad nog att försöka! *skrattar*

det där med hur konisering påverkar, och vilka uppgifter folk lämnar, håller på att göra mig galen!!!
    enligt den läkare som utförde koniseringen skulle jag komma att få svårt att bli gravid, ha ökad risk för missfall, och dessutom kanske inte kunna bära ett barn till v. 40, på grund av vikten och trycket mot tappen, som i mitt fall då kan ha svårt att "täppa till" ordentligt... detta har även sagts mig av div gyn.....
    men när jag kikar här inne, på vad många andra koniserade fått höra, verkar det vara precis tvärtom! *skrattar trött*
    skulle vilja veta om det finns statistik på detta!! hmmm.... idé! söka på nätet kanske, puckade jag! :)

återkommer! :)

p.s. har du hittat vad konisering innebär? hojta till annars! :) d.s.

• nouva

och var hittar man speuta och slang då? var köper man det....?

• Tammie

Nouva, på apoteket.

Karlsson, berätta gärna mer om vad konisering innebär!

Jag har själv haft cellförändringar på livmodertappen men de fick bort det mesta när de knipsade med tången för provtagning. resten tog dom bort med laser. Så jag gissar att min tapp ser "normal" ut. ingen har sagt något annat i alla fall. Den är dock lite bakåtlutad och inte alltid så lätt att komma in i. Jag har också fruktansvärt mycket känsel i min tapp, det har jag fått erfara vid knipsningen och kontraströntgen... inte roligt.

• Ofelia

Det var visserligen ett tag sedan diskussionen var uppe, men som kuriosa kan jag ändå länka till en sida som beskriver just självinsemination som jag råkade stöta på för ett tag sedan...
    Uppenbarligen finns det alltså skriftliga instruktioner på hur man kan gå till väga. Hur det sedan funkar är en annan femma

www.fertilityplus.org/faq/homeinsem.html

• Fru Karlsson

jättetack, Ofelia!!! det här var precis vad jag behövde! och det är fortfarande aktuellt!

tack!
    kram!
    Jess

• stinaliza

hej fru karlsson!

är själv rejält koniserad och jag blev gravid på första försöket 4 månader efter operationen. Fick veta att det inte alls skulle påverka!

Svar på tråden självinsemination?