• Poena

Pärlarmband på elastisk tråd, hur knyter man då??

Dum fråga men ändå

Har köpt elastisk genomskinlig tråd att göra pärlarmband med & pärlor på Panduro. Testade att göra ett armband men hur knyter man ihop armbandet? Gör jag en vanlig knut så släpper den direkt eftersom tråden är av plast.. Testade att elda lite på knuten men då blev tråden försvagad runt om och gick av  

Hur SKA man göra

Har jag kanske köpt fel slags tråd eller vad ska man använda denna genomskinliga till? 

• Svar på tråden Pärlarmband på elastisk tråd, hur knyter man då??
  • FruFog

Nej då, du har rätt. Vill du ha ett elastiskt armband måste du använda elastisk tråd
    Du knyter den med vanlig dubbelknut, men dra åt ordentligt. Håll i ändarna och dra även åt i bitarna innan knuten. Sen sätter du en liten klick lim på knuten så håller den helt säkert. Har pärlorna nog stora hål så drar du in knuten i en pärla.   

• supersötasilversara

Har haft samma problem!! Köpte sådan fin rosa elastisk tråd till barnen och det spelar ingen roll hur hårt jag dragit åt knuten så släpper den i alla fall. Helt värdelös!!

Nu har vi köpt traditionellt gummiband (som smalaste resårtråden?) som det blir bra knutar med och som håller,  

• Ensan

Jag brukar knyta först en vanlig knut, sen en vanlig knut till, men denna knyts på "fel håll", alltså tvärtom emot hur du brukar knyta. (är det detta som heter råbandsknop, kanske?) Håll sen i alla fyra trådarna och dra åt. Alltså både i själva armbandet, och i ändarna som du sen ska klippa av. Som fruFog säger, ska det bli mer hållbart med lim, men jag har gjort många armband innan jag visste detta, och än har ingen knut gått upp! Lycka till!

Svar på tråden Pärlarmband på elastisk tråd, hur knyter man då??