• Äldre 17 Sep 10:56
    8620 visningar
    1 svar
    1
    8620

    Igångsättning pga av tidigare snabb förlossning?

    Hej! Jag undrar som rubriken lyder, nämligen om man kan bli beviljad en igångsatt förlossning p.g.a tidigare snabb förlossning? Har ett barn sedan innan som kom inom loppet av 3,5 timme i v 39+3.
    Kanske inte rekordsnabbt, men med tanke på att tiden för förlossningen genrellt sett blir kortare så är jag grymt orolig att behöva föda själv hemma, med en skräckslagen son som vittne.
    Min make har ca 30min resväg att komma hem och sedan är det 30 min till förlossningen. Barnmorskan tyckte jag kunde förbereda mig på att det kunde bli hemmaförlossning och ringa ambulans om jag tyckte jag behövde. Är det verkligen mer risker med att bli igångsatt än att föda hemma/ i bil?

  • Svar på tråden Igångsättning pga av tidigare snabb förlossning?
  • lena20­12
    Äldre 24 Sep 10:55
    #1

    HEJ !

    Ibland sätter vi igång förlossningen om man tidigare fött mycket snabbt  , dvs  från första värk till  förlossning.

    MEN ... igångsättning ska använas med respekt  och helst  ska den inte göras  förrän livmodertappen är sk mogen, mjuk, kanske öppen en aning  så  att goda förutsättningar finns .
    Annars är det risk att det resulterar i  en mer komplicerad förlossningen  och  det är ju inte syftet.

    Kan du  få komma till förlossningskliniken på samtal om detta  och ev planering  så  är det bra. 

    Hälsningar

    Lena
        

Svar på tråden Igångsättning pga av tidigare snabb förlossning?