• Lillan och Jag

IBT-behandlar autism ?

Hej. våran dotter 4 år gammal har autism, hon ska nu börja med en behandlingsmetod som heter IBT- intensiv beteende terapi som enligt forskning ska ha bra effekt, är det någon som har erfarenhet av detta.

• Svar på tråden IBT-behandlar autism ?
  • Neko

Min son har snart avslutat din behandling i IBT, han började när han var 4,5 år gammal. Han har autismdiagnos och utvecklingsförsening men det enda problemet egentligen för honom har varit språket och hans kravkänslighet. Vilka svårigheter har din dotter? IBT blir ju väldigt anpassat efter individens problem. För oss har det varit superbra. Före vi började hade vår son enbart 5 ord och kunde inte ens titta på instruktioner för att han blev så stressad. Nu har han nästan 100 ord och är mycket bättre med övningar/instruktioner och kan till och med tycka att det är roligt.

• Lillan och Jag

våran dotter har dessutom grav utvecklinsstörning och svår epelepsi

hon har inget tal alls och väldigt flyktig i kontakten tar inga instruktioner och kan inte härma,för att nämna något men vad kul att höra att det ger effekt ,hur många timmar i veckan har ni lagt ner?

• UnikFamilj

Fick hon precis sin diagnos? Fick ni diagnos utvecklingsstörning då också..? Lät tidigt att bedöma det, om flickan bara är 4 år, har en autismdiagnos, och inte ens har påbörjat sin träning än...
    Oavsett, så finns det inget IQ-test som är säkert att använda för barn med autism, inga av de tester som finns kan "komma förbi" de svårigheter som dessa barn har. Så ta den biten med en nypa salt ändå. Kanske har hon grava svårigheter, eller så är det bara autismen som är grav och ni inte har hittat den rätta vägen in än.. =)

Jag har en son på 4 år och 4 månader, som tränat IBT i snart 2,5 år. Han har endast ett fåtal talade ord fortfarande, har otroligt svårt för att ta instruktioner, är svår i kontakten - ffa med människor som inte känner honom otroligt väl. Det hindrar inte att han med rätt stöd kan visa att han läser flytande, skriver med en otroligt bra stavning och grammatik, räknar plus/minus/gånger/delat, delar ord i ordklasser, och resonerar mycket väl kring abstrakta begrepp. Han kan klockan, och förvånar alla som får chans att verkligen träffa honom. De allra flesta som träffar honom utan att verkligen se HONOM, tror dock att han är dum.

IBT är bra, men det är inte alls säkert att det är rätt väg in till hennes hjärta. Vi kunde inte lära sonen imitera via IBT, och det är ju en bas för all lek egentligen. Eller ja, han lärde sig ett visst antal imitationer men glömde dem lika fort om vi inte tjatade, och tjatet blev han less på - motivationen försvann. Via Floortime (och grundtanken i SonRise kan man väl säga) så kom vi framåt. När grunden finns, DÅ funkar IBT jättebra för att "traggla" och lära sig att bli säker på sin kunskap. Det finns liksom en anledning till att IBT inte ger riktigt lika bra resultat för de med de allra största svårigheterna.
    Mitt tips till er; kör IBT (har vi gjort/gör vi också med alla våra tre barn) men komplettera med med relations-, lek- och kommunikationsinriktade tekniker också. Jag LOVAR att ni har igen det..! 

• Neko
    Lillan och Jag skrev 2012-09-17 14:42:10 följande:

våran dotter har dessutom grav utvecklinsstörning och svår epelepsi

hon har inget tal alls och väldigt flyktig i kontakten tar inga instruktioner och kan inte härma,för att nämna något men vad kul att höra att det ger effekt ,hur många timmar i veckan har ni lagt ner?

Min son härmade inte alls före IBT men nu efter nästan ett år av den härmar han jättemycket. Inte alltid, men oftast, vilket är jättekul, kanske därför han lärt sig så många fler ord. Dock inga meningar ännu men han kan säga saker som "Var är den?" men han säger det som att det vore ett ord. Det är ganska extremt från att ha haft 5 år sedan han var 1 =) Det låter ganska likt min son i beskrivningen även fast han var ganska bra i kontakten även då, ögonkontakt och kroppsspråk alltså. De har lagt ner typ 2h/dag på förskolan och vi har lagt ned typ samma hemma och inget på helger fast det har vi tyvärr slarvat en hel del med, men samtidigt har det liksom vävts in i andra aktiviteter. Egentligen ska det ju vara mycket mer så antagligen får man ännu bättre resultat om man lägger ned all den tid man ska.
    En annan sak som förbättrade enormt för min son var när vi skaffade en iPad till honom så han kunde använda den för att titta på youtube och spela enkla spel (även sådana som tränar språk och liknande). Han blev som förbytt, från att ha varit ganska frustrerad och bråkig till nöjd och snäll. Nu kan han hitta exakt vad han vill göra/titta på och behöver inte försöka få oss att förstå när han inte kan kommunicera så bra. Så det rekommenderar jag varmt!
  • Neko
    UnikFamilj skrev 2012-09-17 15:18:50 följande:
    Fick hon precis sin diagnos? Fick ni diagnos utvecklingsstörning då också..? Lät tidigt att bedöma det, om flickan bara är 4 år, har en autismdiagnos, och inte ens har påbörjat sin träning än...
    Oavsett, så finns det inget IQ-test som är säkert att använda för barn med autism, inga av de tester som finns kan "komma förbi" de svårigheter som dessa barn har. Så ta den biten med en nypa salt ändå. Kanske har hon grava svårigheter, eller så är det bara autismen som är grav och ni inte har hittat den rätta vägen in än.. =)

Jag har en son på 4 år och 4 månader, som tränat IBT i snart 2,5 år. Han har endast ett fåtal talade ord fortfarande, har otroligt svårt för att ta instruktioner, är svår i kontakten - ffa med människor som inte känner honom otroligt väl. Det hindrar inte att han med rätt stöd kan visa att han läser flytande, skriver med en otroligt bra stavning och grammatik, räknar plus/minus/gånger/delat, delar ord i ordklasser, och resonerar mycket väl kring abstrakta begrepp. Han kan klockan, och förvånar alla som får chans att verkligen träffa honom. De allra flesta som träffar honom utan att verkligen se HONOM, tror dock att han är dum.

IBT är bra, men det är inte alls säkert att det är rätt väg in till hennes hjärta. Vi kunde inte lära sonen imitera via IBT, och det är ju en bas för all lek egentligen. Eller ja, han lärde sig ett visst antal imitationer men glömde dem lika fort om vi inte tjatade, och tjatet blev han less på - motivationen försvann. Via Floortime (och grundtanken i SonRise kan man väl säga) så kom vi framåt. När grunden finns, DÅ funkar IBT jättebra för att "traggla" och lära sig att bli säker på sin kunskap. Det finns liksom en anledning till att IBT inte ger riktigt lika bra resultat för de med de allra största svårigheterna.
    Mitt tips till er; kör IBT (har vi gjort/gör vi också med alla våra tre barn) men komplettera med med relations-, lek- och kommunikationsinriktade tekniker också. Jag LOVAR att ni har igen det..! 
    Det är svårt att bedöma autistiska barn, men för oss skulle de göra en ny utvecklingsbedömning då och då för att se hur det ligger till, vilket jag tror är klokt. Otroligt vad mycket din son kan! Vad glad jag blir att det är möjligt =) Hur lyckades han lära sig läsa och skriva? Vad är Floortime?
  • UnikFamilj

Floortime kan du läsa om på www.speciella.com (eller googla...). Det är en lekmetod framtagen speciellt för barn med autism, som handlar om att bygga på barnets motivation och intresse.

Hur han lärde sig läsa och skriva..? Bra fråga... När storasyster som är rätt duktig på sånt fick några ord+bild-matchningar att göra, så fick jag ett infall och provade enkelt med sonen. Vi hade jobbat mycket med bokstäverna som stöd vid verbal imitation (han har alltid gillat siffror och bokstäver), så jag ville se om han "kopplade" att "bil" med i i mitten stämde med den bilden, medan "bok" med o-ljudet passade där. Han la allt självklart, och jag gick vidare med svårare uppgifter. På  kort tid gick vi från att tro att han inte alls hade nån koll på språket till att förstå att han kunde en hel del... Läsa långa krångliga ord och meningar gick jättebra. Han var då 3 år. Precis i vevan när han fyllde fyra, så gjorde jag ett enkelt test för skrivning. Vi hade jobbat med pekskärm på dator, och hade sen skaffat ett anpassat tangentbord. Jag ville se om han kunde lära sig att peka ut rätt bokstav bland alla tangenter. Återigen, på några dagar så gick jag från att tro att han inte alls kunde sätta ihop, till att förstå att han stavade felfritt och kunde skriva långa meningar. Det var dock jättesvårt pga hans motoriska svårigheter, och det är det fortfarande. Det är bara med mig och assistenten han skriver egentligen, och bara med mig han skriver bra. Vi jobbar på att utveckla. Men det är jättehäftigt att få se vilken rolig liten personlighet som gömmer sig där bakom... =) Han är otroligt medveten om sina svårigheter, resonerar kring sitt funktionshinder, har oväntade sociala önskningar och funderingar etc. Han skämtar, fastän man väldigt sällan ser det kopplat till ett leende... =) Han säger ifrån när det är något han irriterar sig över, och berättar om han har ont nånstans. OM jag frågar om det... 

Jag tror att han lärde sig vid skärmen. Han lärde sig räkna genom att titta på "Hopphatten", och lärde sig läsa och skriva genom att helt enkelt titta på ord och genom att sen koll på "Fem myror". Pedagogiska filmer och iPad (JAAAA!) har varit toppen! Han kommunicerar nu med få talade ord i några enstaka meningar, samt genom en ordprediktionsapp på sin iPad. Vi använder också sen nyligen samtalsmatta.

Poängen är, att man inte vet vad som gömmer sig bakom ointresse och svårigheter innan man verkligen hittat in. I vårt fall var nyckeln grav dyspraxi (typ DCD), och vi har fått hitta den vägen helt själv. Jag är helt övertygad om att det finns massor av genin, och massor av helt normalbegåvade barn bakom de "virriga fasaderna". Vi vet bara för lite om hur vi ska bemöta och locka. 

Svar på tråden IBT-behandlar autism ?