• Eliva

Bästa pocket spelen för vuxna?

Hej!

Snart åker vi på semester! Underbart.
    Söker dock era tips på bra pocketspel för oss vuxna (två vuxna) att spela på kvällarna när barnen sover. Vad är bäst/roligast? Vi har ett Geni-spel men tycker inte det är särskilt kul...

• Svar på tråden Bästa pocket spelen för vuxna?
  • katalysator

Mitt tips är att skaffa en iPad, det är perfekt för resespel. Har ni ingen redan och bara vill ha spel i resesyfte så duger det utmärkt med någon billig begagnad variant av första generationen ipad. De brädspelsappar som jag och min sambo spelar mest är:

Ticket to Ride 
    Smallworlds
    Settlers of Catan
    Neuroshima Hex
    Carcassonne
    Bohnanza
    San Juan 

Någon annan surfplatta funkar ju också, men min erfarenhet av utbudet av just brädspel är att det finns betydligt mer till ipad än till android (vi har båda här i hemmet).

• Eliva

Tack för svar!
    Surfplattan är så klart med, om inte annat för att muta barnen på flyget med. :)

Jag vill ju dock helst inte att jag och gubben ska sitta med nosen ner på varsin skärm, utan gärna något där vi kan aktivt spela tillsammans. Kalla mig gammalmodig. :) 

• katalysator
    Eliva skrev 2012-09-18 09:44:17 följande:
    Jag vill ju dock helst inte att jag och gubben ska sitta med nosen ner på varsin skärm, utan gärna något där vi kan aktivt spela tillsammans. Kalla mig gammalmodig. :) 
    Så känner jag också, så vi spelar på samma skärm, inte på varsin. Alla spel som jag räknade upp går att spela i "pass to play"-läge så att man spelar tillsammans precis som om det var ett vanligt brädspel Glad Däremot förstår jag om du vill bort från det digitala helt och hållet... 

Några vanliga resespel som jag tycker är superbra och som funkar bra på både 2 och många spelare är Fluxx, Bohnanza, San Juan och Spank the Monkey. Allihopa är helt kortbaserade så att man inte behöver hålla reda på tärningar eller andra tillbehör, det är bara att stoppa lekarna i väskan.
Svar på tråden Bästa pocket spelen för vuxna?