• Sarah4601

Blåmärken kring svanken

Vår son är 5 år och har i ca 2-3 månader haft små blåmärken kring svansken/nedre delen av ryggen.
    De är inte jätteröda, utan ser oftast ut som bleknade blåmärken. Han har inte ont utav dem, men vi tycker det är konstigt att det dyker upp nya hela tiden.... Någon som har liknande upplevelser med sina barn?
    Ska man rådfråga doktor, eller är det inget att oroa sig för?

• Svar på tråden Blåmärken kring svanken
  • EnStoltMamma

Har en son som är 4 som alltid får ett blåmärke på exakt samma ställen på ryggen hela tiden.. Frågade på Bvc och där sa dom att antagligen är det något som han ofta slår i när han går eller leker på dagis eller hemma.. Eftersom det alltid är på samma ställe, upptäckte en dag vad det är han går in i också:) det va tripptrapp stolen som han alltid slår i på samma ställe när han går upp... Så de va alltså inte något farligt, men jag va väldigt orolig att någon var elak mot honom eller att något va fel...

• Sarah4601

Men det kanske är samma sak med min son! Han sitter ju också på en tripptrapp stol... Tack för ditt svar!!!

• pigglet

2 av våra barn får lite märke efter bilstolen. särskilt om de suttit länge då.

• Coyote

Kolla hur han gör när han går upp i eller klättrar ner ur stolen nästa gång.

• Sundaymornings

Det är säkert ingen fara men för att vara på säkra sidan skulle jag kolla med BVC/vårdcentral. Min dotter hade också mkt blåmärken ett tag, bl.a. i svanken och då sa de på BVC att just eftersom hon hade i svanken och även på höfterna ville de kolla upp det med ett blodprov :) Allt visade sig vara bra med min tjej och det är det säkert med din kille med:)

Svar på tråden Blåmärken kring svanken