• Mandarino

Min kompis gav min son äppeljuice!

Jag har en 4 månader gammal son. Idag hade jag en tjejkompis över på besök och medan hon satt och lekte med sonen frågade jag om det var okej att jag tog en snabb dusch då vi skulle iväg efteråt. Det var okej så jag lämnade dem ensamma.

När jag kom ut ur duschen så sa hon "Han tycker jätte mycket om äppeljuice". Jag blev galen och frågade hur mycket hon gett honom och hon sa "bara några teskedar".

Vi har inte börjat med smakisar mer än att han fick smaka lite päronpure från mitt finger för någon vecka sedan.

Nu på kvällen när jag ska byta hans blöja så upptäcker jag att han bajsat diarre. Bajset var som vatten! Självklart beror detta på äppeljuicen eftersom han aldrig bajsat så tidigare.

Bör jag vara orolig för detta?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-17 19:55
    Och bara för att vara korrekt så är det inte äppeljuicen jag oroar mig för utan det faktum att han fick diarre utav den!

• Svar på tråden Min kompis gav min son äppeljuice!
  • E Maria

Tror inte du behöver vara orolig men det var ju klumpigt o dumt av din kompis.. Om diarren fortsätter så kontakta bvc..

• Natulcien

Vilken korkad brud...man blir ju mörkrädd... Förvånad

Men någon större fara borde det inte vara, även om magen förstås kan ta lite stryk. Håll koll på bajset och måendet.

• Vendelsö

Var det ren juice utan socker eller tillsatser skulle jag inte oroa mig. Finns ju juice från 4 mån i babymathyllorna. Mina barn har druckit äppeljuice sen de började med smakportioner.

• Turez

Oj!
    Det är nästan så att jag kan gissa att din vän inte har egna barn?
    Så gör man ju inte.
    Och ja, det beror nog på äppeljuicen men ingen fara i taket.
    Men som skrivet, fortsätter det några dagar så lär du kontakta BVC. 

• Mandarino

Nej hon har inga egna barn. Tur är väll det Skrikandes

Det var en sådan juice som man köper i affären och blandar själv. Alltså inte anpassad för en bebis.

• viseversa

Nej du behöver inte vara orolig. Det finns ju äpple och päron juice från 4 mån att köpa i affärerna så jag tror han överlever. Säg bara till henne att du inte vill att hon bjuder ditt barn på NÅGOT i fortsättningen utan att kolla med dig först.

• viseversa
    Mandarino skrev 2012-09-17 19:33:56 följande:

Det var en sådan juice som man köper i affären och blandar själv. Alltså inte anpassad för en bebis.
    Vadå tur är väl det? Det var ju knappast så att hon hängde ut ungen i ett rep utanför fönstret. Alla är väl nybörjare och nu har hon lärt sig något nytt. Visste du allt om bebisar innan du fick barn?? Och att det är juice man blandar själv med socker tror jag inte heller är någon fara. 
  • Kodia
    Mandarino skrev 2012-09-17 19:33:56 följande:

Men om det är juice och inte "äppledryck", nektar, el dyl, så är det precis samma sak som i bebisjuiceflaskorna, bara billigare, miljövänligare och inte lika utspädd!

Håller med om att det var dumt/okunnigt av kompisen, men ingen större fara. När vi var små var det just juice man började med som första smakis... 
  • Natulcien
    Vendelsö skrev 2012-09-17 19:31:43 följande:
    Var det ren juice utan socker eller tillsatser skulle jag inte oroa mig. Finns ju juice från 4 mån i babymathyllorna. Mina barn har druckit äppeljuice sen de började med smakportioner.
    Fast att det finns juice från 4 månader beror ju på att barnmatsföretagen vill sälja juice, inte på att det rekommenderas för bebisar.
  • viseversa

btw så får det tydligen inte kallas juice om det är tillsatt socker i. Det har jag lärt mig här på fl

Svar på tråden Min kompis gav min son äppeljuice!