• tilde72

Dagis tar foton och lägger ut på nätet

Dottern har börjat dagis. Vi har nu fått hem en blankett att fylla i vad det gäller om förskolan får fota och tillstånd för publicering av material på internet. De jobbar mycket med dokumentation av barnens arbete och även har de med kameran vid utflykter, avslutningar osv.
    För när man var liten själv så när foton togs så visades de för närmaste familjen och hamnade senare i albumet. Nu för tiden hamnar de på bloggar, facebook och andra ställen på nätet och får därför en annan spridning och tillgänglighet.
    Mina tankebanor är att neka detta.
    Hur har ni gjort och hur resonerar ni?

• Svar på tråden Dagis tar foton och lägger ut på nätet
  • Queenie70

Skulle tycka det vore kul. Är inte orooig alls att det " sprids" bilder på mitt barn i dagismiljö. Vem som helst kan obemärkt knäppa en bild på oss när vi sticket näsan utanför dörren. Det är inget jag bekymrar mig om.

• Whitetrash86

Vad är det för dagis som tillåter det hamna på nätet?

Det pappret jag skrev på gällde bara för att sätta i pärmar inne på avdelningen, samt lagra på en dator för att visa upp bildspel vid olika föräldramöten, utvecklingssamtal mm

• SivSavant

Personligen så blir det en lavett om någon fotar mig. Det har ju alltid varit en sport att manipulera bort ämnet om familjens fotoalbum när den har förts på tal...
    Men på samma sätt så misstänker jag att barn av nutid kommer att vara exponerade och om man nekar detta som förälder idag, så finns risken att barnet blir utanför om tio år när alla andra har bilder men inte h*n.
    Om dagiset gör dessa saker så antar jag att det inte är blöjbilder osv. så det är nog inget att vara orolig för.

Det krävs inte mycket av en tjej för att bli mamma, men det krävs en riktig kvinna för att vara en moder.
  • missen73

Vårt dagis har en hemsida dom lägger ut på o dom har även en digital fotoram i hallen där det rullar kort på vad dom gjort under dagen ! Klart vi godkände detta !

• Lena
    Whitetrash86 skrev 2012-09-17 21:14:50 följande:
    Vad är det för dagis som tillåter det hamna på nätet?

Det pappret jag skrev på gällde bara för att sätta i pärmar inne på avdelningen, samt lagra på en dator för att visa upp bildspel vid olika föräldramöten, utvecklingssamtal mm
    Vi fick frågan om de fick lägga upp bilder som reklam för förskolan. Vi har kryssat i ja men under 2.5år har det inte lagts upp en enda bild.
  • SuzR

Inget jag reagerar över. Vår förskola har också en hemsida med bilder på dagisbarn. Fattar inte problemet alls

• Isobel

Vi har godkänt att man får lägga ut bilder på våra barn men inga namn

• pigglet

Jag har godkänt det.

Men det är ju absolut inget som säger att man behöver göra det! Jag jobbar själv på förskola och vi har flera barn som inte ska läggas ut foton på, andra får inte publiceras med namn osv. Det är bara säga själv hur man  vill ha det. 

• Eleonor01

Vi godkände att bilder på vårt barn hamnar i bildspel på dagis å på den internet sidan som enbart vi föräldrar har tillträde till för att ex läsa om inplanerade utflykter, föräldramötet etc. All annan publicering förbjöd vi m motiveringen att han själv får välja om han vill lägga upp bilder på internet när han e gammal nog att förstå vad det innebär. Vi har inga bilder på honom på någon av våra Facebook konton

• Callan

Jag gillar inte heller nätet men tillåter foton i klassrum/ på fsk.

Svar på tråden Dagis tar foton och lägger ut på nätet