• Anonym (herpes fråga?)

Ang Herpes? svara gärna ni som vet!

om jag tex; ( suger ) av en kille som har herpes i munnnen och inte på snoppen, kan jag få herpes i munnen då? om jag enbart skulle ha sugit och inte kysst han ??

och kan herpesen komma efter tex; 8-9 år senare? 

• Svar på tråden Ang Herpes? svara gärna ni som vet!
  • Anonym (herpes fråga?)

liknar herpes finnar?

• Happymom

Ja, du kan smittas från könsorganet till munnen och tvärtom. Det är två olika typer. Den ena kallas Herpes simplex 1 och den andra Heroes simplex 2 (så kan du googla).

Du kan ha smittat latent i kroppen utan att det bryter ut och drt kan gå flera år mellan utbrotten, men då man precis blivit smittad brukar man bli ganska sjuk med feber o.s.v.

Det är antingen blåsor som sedan spricker och vätskar eller så är det sår (de olika typerna). De ser inte ut som finnar.

• Anonym (herpes fråga?)

men om han inte har herpes utslag på kuken, kan jag ändå få herpes ( om ) man skulle suga av en kille?  om han enbart har haft eller har herpes utslag på läpparna ?

• Anonym (Har herpes)
    Happymom skrev 2012-09-17 23:58:41 följande:
    Ja, du kan smittas från könsorganet till munnen och tvärtom. Det är två olika typer. Den ena kallas Herpes simplex 1 och den andra Heroes simplex 2 (så kan du googla).

Du kan ha smittat latent i kroppen utan att det bryter ut och drt kan gå flera år mellan utbrotten, men då man precis blivit smittad brukar man bli ganska sjuk med feber o.s.v.

Det är antingen blåsor som sedan spricker och vätskar eller så är det sår (de olika typerna). De ser inte ut som finnar.
    Ja, det är som du säger att man kan smittas åt båda hållen. Men TS har ju enbart sugit, inte kysst. Killen har ju bara munherpes... Då kan man ju inte bli smittad på det sättet som TS frågar... 

Och jo, herpesblåsor kan faktiskt se ut som finnar först. Så blir de på mig. Först ser de ut som finnar och kliar sedan som fan, sedan utvecklas de till blåsor. Så har jag oavsett var på kroppen utbrottet sker...

Angående att bli sjuk då man blivit smittad... Det är långt ifrån alla som blir sjuka, de flesta märker inte ens av att de blivit smittade utan lägger sig latent i kroppen, ofta hela livet utan att man märker någonting. Själv hade jag oturen att bli rejält sjuk, säkert ca 2 veckor efter smittotillfället. På ett sätt är jag glad över de så jag faktiskt fick veta att jag har herpes...

Hur herpes ter sig på olika människor är olika. Snälla du, prata inte om saker du inte förstår, sprid inte okunskap om könssjukdomar som till exempel herpes! 
  • Anonym (har också herpes)

Jag blev smittad för många år sen, men det var först vid hormonförändringarna i samband med en graviditet som jag "fick reda på det", har troligtvis haft ett utbrott tidigare men inte märkt det. så i mitt fall låg det latent i kroppen i över 10 år.
    vet inte ens vart smittan kom ifrån 

• Anonym (herpes fråga?)

okej, tack så mycket för era svar

• Happymom

Har Herpes,
    Jag har jobbat med läkemedel för Herpes. Jag kan mycket om det, men det var 8 år sen, så jag har glömt en del, men att säga att jag sprider något jag inte vet något om...?

Jo, det finns en liten chans att bli smittad även om personen inte har utbrott, men den är inte lika stor.

Svar på tråden Ang Herpes? svara gärna ni som vet!