• Anonym

Finns det någon som gått ner 50-100kg utan operation?

Jag har ca 150kg övervikt.
    Jag har blivit erbjuden att göra en mag-op men vågade inte.
    Jag har bönat o bett om att få bli ivägskickad,inspärrad,tvångsbantad,kallade vad ni vill,men  inte.
    Jag blir bara sjukskriven och idag frågade min läkare om hon skulle ordna så att hemtjänsten kom hem till mig o hjälpte mig med hygienen.

Jag är straxt över 30,har ett barn,vars uppväxt jag totalt missat/missar.
    Jag har bara varit ute en gång i år o sen någon månad tillbaka har jag blivit nästan helt sittande.
    Jag har ont precis överallt o mina ben bär mig inte.Att gå de knappa 5meterna som jag har från soffan i vardagsrummet till köket är ett helt motionspass.
     Jag har alltid varit stor,men inte så här.För 5år sen hade jag *bara* 50 kg övervikt o var jämt ute o gick eller kröp omkring på golvet o lekte.

Jag gick ner 40kg innan jag vart gravid,men jag levde ett helt annat liv då.
    Jag gick upp de 40 igen under graviditeten,men de försvann igen på knappt ett halvår.
    Sen dess har mycket skit hänt som jag inte klarat av o inte fått hjälp med.
    o nu sitter jag här.

Förutom min son är jag totalt ensam.
    Jag är så trött på allt o totalt slutkörd.
    Har konstant dåligt samvete för det jag gör mot sonen.
    Han började förskoleklass för några veckor sen o tyckte det var bra att han slutade tidigt o fick komma hem till mig o mysa.Nu vill han börja på fritids för jag kan inte leka med honom o han har så tråkigt.
    Jag ser på honom hur ledsen han blir när jag säger att jag inte kan o han kommer hela tiden med nya förslag på lekar.Spelar vi spel så somnar jag ofta mitt i spelet.
    Han drar sig mer o mer sig ifrån mig.
    Kanske lika bra,då jag troligtvis inte kommer att finnas kvar så länge till om jag inte kommer ner i vikt.

Finns det någon som lyckats på egen ensamma hand,att gå ner massor av vikt?
    Hur började ni?
    Jag vet inga fler alternativ än att skriva här o fråga.
    Snälla nervärdera mig inte,för det gör jag så bra själv.

• Svar på tråden Finns det någon som gått ner 50-100kg utan operation?
  • Anonym (operation)

Om du har 150 kg övervikt så tycker jag att operation är det enda raka.
    Det krävs mycket jobb för att gå ner så mycket och tyvärr är det väldigt svårt.

Om du inte vill missa mer av din sons uppväxt så  bör du överväga operation.

• Anonym (162 kg)

Jag har också blivit erbjuden operation, men tvekar eftersom jag är rädd. Dels så är jag rädd för att dö och för de komplikationer som kan uppstå och dels så är jag rädd för att jag skall få massa skinn överallt som jag sedan inte kan få hjälp med att operera bort. Det kommer nog dröja innan jag själv har ekonomin till att betala för sådana operationer och enligt läkaren som eventuellt skall utföra gastic bypass-operation på mig så brukar landstinget betala för att ta bort överflödigt skinn på magen, men inte för att ta bort på ben och armar. I synnerhet mina ben är väldigt stora, så om jag går ner typ 100 kilo så kommer benen se helt groteska ut om skinnet inte opereras bort. Då är frågan om det är värt det.

Turligt nog så är jag i alla fall hälsosam i övrigt. Är ute och leker med sonen, cyklar en del (cirka tre mil per vecka åtminstone), etc. Mina värden är bra. Samtidigt så känner jag att om jag inte opererar mig så kommer jag nog dö överviktig, för jag har försökt att gå ner i vikt själv så många gånger och misslyckas alltid i slutändan.

Jag har fått en operationstid i mitten av oktober (om jag vågar), men måste gå ner till 154 kilo till dess. Vet inte riktigt hur det skall gå till.

Inte svar på din fråga, tyvärr, men jag har lite samma dilemma som du i alla fall.

Var bor du, ts?

• Anonym (Ge inte upp!)

Operation har säkert hjälp många. Men det finns massor med risker och komplikationer man måste ta ställning till innan man bestämmer sig. Vet att många har haft svårt med att kunna äta rätt efter sin operation. Så mentalt måste man vara inställd på en stor livsstilsförändring oavsett om man väljer operation eller om man hittar något annat.

• Mandarino

Visst finns det komplikationer om man gör en operation men om du inte kan gå ner dessa kilon på annat sätt så har du ju bara två alternativ. Antingen gör du operationen eller så dör du.

Du har satt din son till världen TS och du är skyldig honom att finnas där för honom.

Gör du inte operationen och inte går ner på annat sätt så kommer du ju att dö tills nog i alla fall. Så varför inte göra en operation i detta läge?

• Anonym (Ge inte upp!)

Gp marknadsförs ofta som en lätt väg att bli av med massor av kilon. Men man kan bara göra operationen 1 gång och ska då vara sista utvägen. Man måste komma ihåg vad GP egentligen är; nämligen en påtvingad livsstilsförändring. De som säger att ta operationen eller dö, förenklar det lite för lätt. Du måste ta ställning till att ta risken att faktiskt själva operationen kan bli din död. 1-5 av 1000 dör av operationen i Sverige. Det är kanske få, men de 1-5 personerna är verkliga människor, med kanske familj och barn.

• Anonym (Alva)

Det är nog jättesvårt att gå ner så mycket. I ditt fall är säkert operation det bästa. Det görs väldigt många lyckade operationer. Om du fortsätter med den vikt du har nu kommer du inte att få ett långt bra liv så varför inte välja det som kan ge dig ett bra liv. Tänk positivt. Varför skulle det inte gå bra för dig när dett gått bra för andra?

• Anonym (Alva)
    Anonym (Ge inte upp!) skrev 2012-09-18 01:48:14 följande:
    Gp marknadsförs ofta som en lätt väg att bli av med massor av kilon. Men man kan bara göra operationen 1 gång och ska då vara sista utvägen. Man måste komma ihåg vad GP egentligen är; nämligen en påtvingad livsstilsförändring. De som säger att ta operationen eller dö, förenklar det lite för lätt. Du måste ta ställning till att ta risken att faktiskt själva operationen kan bli din död. 1-5 av 1000 dör av operationen i Sverige. Det är kanske få, men de 1-5 personerna är verkliga människor, med kanske familj och barn.

Med 150 kg övervikt är det mycket större risk att dö än 1-5 av 1000. När benen inte bär och det är ett helt motionspass att gå 5 meter över golvet, då är det en enorm ansträngning för hjärta och kärl och alla andra organ. Jag skulle vilja påstå att risken är mycket, mycket större om TS avstår från operation.
  • Anonym (162 kg)
    Anonym (Alva) skrev 2012-09-18 01:59:05 följande:

Med 150 kg övervikt är det mycket större risk att dö än 1-5 av 1000. När benen inte bär och det är ett helt motionspass att gå 5 meter över golvet, då är det en enorm ansträngning för hjärta och kärl och alla andra organ. Jag skulle vilja påstå att risken är mycket, mycket större om TS avstår från operation.
    Samtidigt så innebär nog en så dålig hälsa att operationen är en större risk också. Så om ts skulle opereras så kanske hon borde försöka ta tag i sig själv lite före operationen ändå.

Sedan så visst, risken att dö i förtid när man är väldigt överviktig är också stor, men det känns ändå som att det är en skillnad mellan att leva ett liv som överviktig där man riskerar att dö i förtid, vilket kan vara nu eller om tjugo år, och att lägga sig på operationsbordet och riskera att dö inom en timme. För mig känns det senare mest ångestladdat i alla fall.
  • Anonym (Alva)
    Anonym (162 kg) skrev 2012-09-18 02:02:29 följande:
    Samtidigt så innebär nog en så dålig hälsa att operationen är en större risk också. Så om ts skulle opereras så kanske hon borde försöka ta tag i sig själv lite före operationen ändå.

Sedan så visst, risken att dö i förtid när man är väldigt överviktig är också stor, men det känns ändå som att det är en skillnad mellan att leva ett liv som överviktig där man riskerar att dö i förtid, vilket kan vara nu eller om tjugo år, och att lägga sig på operationsbordet och riskera att dö inom en timme. För mig känns det senare mest ångestladdat i alla fall.

Ja, jag förstår hur du menar att händer det något under op. så händer det nu och inte någon gång i framtiden. Och ja, det är större risk ju mer man väger men risken är ändå inte stor, i så fall skulle man inte operera så många som man gör.

Jag har svårt att tro att jag skulle låta operera mig när jag vet att det finns ett annat val, att stänga munnen. Men de flesta med den kraftiga övervikten orkar inte gå ner alla dessa kilon. Det ska i så fall vara ett långtidsprojekt på många år. Räkna med att långsamt gå ner under lika många år som viktuppgången hållit på. Man kommer att fela många gånger under den tiden. Det kommer att krävas en vilja av stål. Kroppen kräver lika många kalorier som den blivit van och det pockar på att man ska förse sig med mat som vanligt. Men helt omöjligt är det ju inte.
Svar på tråden Finns det någon som gått ner 50-100kg utan operation?