• Anonym (orolig kompis)

kan man ringa sjukhus om någon saknas?

Min bästa kompis kusin är försvunnen skulle ha varit på sitt jobb nu imorse och hon fick höra på omvägar att han krockat med en lastbil ingen vet om han har klarat sig eller om han är på sjukhus. Kan man ringa till ett sjukhus och fråga om dom fått in någon som är allvarligt skadad? och vad händer om personen inte har klarat sig i olyckan vet dom det också då?

• Svar på tråden kan man ringa sjukhus om någon saknas?
  • Lutzia

När man ringer in ska man, vad jag fått erfara när jag ringt, kunna personens fullständiga personnummer. Mer än så vet jag tyvärr inte. Lycka till! 

• Anonym

De lämnar inte ut uppgifter, vilket förstås är bra om man tänker lite på det. Annars kunde ju vemomhelst ringa och fråga om du var intagen på psyk eller hade en tid för abort eller liknade...

• Lutzia

Jag har alltid fått veta när jag ringt, men då har det handlat om min mamma... Kanske därför

• Anonym

Man ringer väl föräldrar, syskon osv och inte till sjukhuset när man "bara" är kompis?

• Anonym (sekretess)

Eftersom det är sekretess på vilka som befinner sig på sjukhus så får de inte berätta det för dig även om du kan personnummer. Om de berättar det för dig så begår de tjänstefel...

• No Name

Du kan få reda på om personen finns inlagd och vilken avdelning om du har tillgång till personens födelsedata men du får inte reda på hur denne mår.

• Anonym

Om personens tillstånd är bra, så frågar de om det är okej att de berättar att personen finns på sjukhuset eller inte, om någon ringer. Om de inte kan fråga personen så tror jag inte att man får veta.
    Då jag åkte in på akuten så frågade de mig iaf, men jag åkte in själv och inte med ambulans.

Däremot kollar väl de väl upp telefoner om de hittar någon? För att se om det finns något ICE (in case of emergency) nr. Jag vågar inte säga riktigt, vet inte hur det fungerar.

Jag brukar för övrigt kolla tidningen om det står något också, om något matchar det man hört.

• Stjärnstoft

Personalen skall inte lämna ut uppgifter om att personen finns på sjukhuset om inte den personen medger detta. När vi ställs inför frågan om ngn är på vår akutmottagning kontrollerar jag först i journalen  om personen medgivit att vi lämnar ut detta och till vilka innan jag ens berättar att personen finns där. Finns inte de uppgifterna går jag och frågar patienten själv - om det är möjligt. Om jag inte kan få ja/nej från patienten så säger jag bara att jag tyvärr inte kan lämna ut uppgifter om den personen är där eller inte. Brukar tipsa om möjligheten att ringa en anhörig - om man själv är vän. 
    Det är inte lätt alla gånger med dessa samtal. Förstår att människor såklart är oroliga. Men sekretessen är hård. Det är ju inte heller alltid så att människor som ringer är de som de uppger sig vara.... 

• Wench85

Lite OT kanske: Hur är det med anhöriga då? Om jag vill att min make alltid ska få veta, även om jag inte kan svara ok att lämna ut, kan jag föranmäla på nåt vis?

• Yang

Sjukvårdspersonal får inte lämna ut information om patienter om inte patienten själv godkänt det. Däremot skall polisen alltid få svar på om någon finns inlagd på sjukhus. Inte var på sjukhuset eller varför men om personen finns inlagd. Så för att vara säker på att få svar från sjukhuset om någon är försvunnen bör man vända sig till polisen.

• Anonym (Rita)

Jag har ringt två gånger till akutintaget och båda gånger har jag fått svaret; nej, vi har inte fått in någon med det personnumret och det har stämt såklart.

Svar på tråden kan man ringa sjukhus om någon saknas?