• Tångräkan

God, lättlagad och hälsosam mat för våra barn. Här kan vi tipsa varandra!

Vill gärna att mina barn ska äta bra och nyttig mat. Men som de flesta småbarnsföräldrar vet så finns inte alltid varken tiden eller ekonomin i den utsträckning man kanske önskat. Och oftast vet man nog hur man borde äta men det är svårt att hitta inspiration och ändra gamla vanor. Men här kan vi tipsa varandra om maträtter som både är nyttiga, går hyfsat snabbt att laga och inte kostar en förmögenhet!   

Om ni lämnar recept, skriv gärna hur många personer de är för :)  

• Svar på tråden God, lättlagad och hälsosam mat för våra barn. Här kan vi tipsa varandra!
  • oOMayaOo

Någonting som jag gjorde häromdagen som var snabbt och uppskattat av sonen var en laxpasta.

Jag kokade pastan, i det här fallet gnocci, och stekte på tärnad färsk lax. Salta och pepprade laxen, tillsatte frysta grönsaker som jag tinat och hade i en burk creme fraiche. Lät det puttra i en minut och sen blandade jag i pastan.

Det är det som är så bra med fisk, det är både nyttigt och går så fort.  

• Lillis80

Jag brukar mosa ihop lax (ungnsbakad- gör till oss alla samt lite extra som jag fryser in till bebisen) och potatis, lite smaksatt creme fraiche, rivna morötter, hackad persilja och en liten skvätt rapsolja. Om det blir för torrt har jag äv i lite vatten. Uppskattat och enkelt!

• Tångräkan

Jättebra tips! Hoppas att fler kikar in och delar med sig, det är verkligen svårt att hitta inspirationen när man står vid spisen flera gånger om dagen :)

Kan dela med mig av en favorit hos mina barn, rotsakspytt. De gör jag ofta till lunch då det går så fort. Bara att tärna lite potatis, morötter, kålrot, palsternacka ja vad man vill ha. Koka en stund så de mjuknar sen steka på med lite smör och kryddor sen brukar barnen vilja ha korv till men man kan ju ha vilket kött man vill. Enkelt och gott :)

En annan storfavorit är fisksås, vi tar ett paket torsk och bryner i lite smör, hacka sönder och på med grädde, citronsaft, citronpeppar, salt och dill. Till det pressad potatis, supersnabbt och så enkelt. Många gånger det blivit akutmat när det ska gå fort :) Grönsaker till då med förstås, det har vi alltid i någon form.   

• vargaa

En annan god fiskrätt som iof är ganska lik de övriga, och som älskas här hemma:

Stek torkfile i en panna och häll på creme fresch och låt koka så att fisken blir färdig. Avsluta med salt, peppar och färsk, hackad dill och servera med potatis. Går bra att göra puré av till bebisar om man tar upp deras portion innan man saltar. Brukar servera riven morot till.

När vi gör laxpasta brukar jag även ha i babyspenat. :) 

Mamma till Elise - www.vargaaa.blogspot.com
Svar på tråden God, lättlagad och hälsosam mat för våra barn. Här kan vi tipsa varandra!