• plett

Lite "dumma" frågor inför utlandsresa om packningen.

Jag ska flyga utomlands för första gången i mitt liv, med Ryanair och jag är lite orolig för VAD man egentligen får ta med sig och fattar väl dessutom inte helt och hållet skillnaden mellan handbagage och dylikt. Skulle säkert kunna fråga någon bekant men vill inte bli helt idiotförklarad.. Vi har köpt till en extra väska så jag antar att den inte går som handbagage utan det andra? Men får man ha med sig exempelvis..
    -Rakhyvel?
    -Schampoo/Balsam? (Tänkte visserligen köpa mindre förpackningar och då ska de väl gå till och med i handbagage)

Någon som kanske kan ge lite exempel på vad man inte får ha med, förutom uppenbara saker som sprängämnen. Flört

• Svar på tråden Lite "dumma" frågor inför utlandsresa om packningen.
  • SL87

Det är väl så att man inte får ha vätska med sig ombord? Jag fick inte ta med mig min parfym som jag hade i handbagaget, ej heller min bodylotion, så jag tror inte att du ska ta med schampoo och sånt i ditt handbagage. Rakhyvel får du väl ha med dig i stora väskan, men inte i handbagage skulle jag tro :)

• CMM

Ingen vätska i behållare större än 100 ml i handbagaget (man kan, så vitt jag vet, få dispens för t.ex. barnmat och mediciner).

Handbagaget får inte väga mer än tio kilo. Just Ryanair kontrollväger ibland. Sist vägde mitt handbagage 9997 gram. Great success :) 

Jag har en Twitter nu! twitter.com/CMM_FL
  • jennifer88

I den stora väskan kan du packa ner i princip vad som helst, även stora shampoflaskor osv. Ett värdefullt tips är att lägga allt som kan läcka i en plastpåse, ingen höjdare att ha resväskan full med kletigt shampo. Att inte packa ner för mycke är det som är viktigast, det räcker med att ni är ett kg över för att få böta och betala för övervikten. Så väg väskan!!

I handbagaget (ni får generellt ta med er ett var som väger max 10 kg) och i det får ni inte ha någonting som är vasst eller farligt (kniv exempelvis), ni får inte heller ha med er någon vätska som överstiger 100 ml.

Alla bolag har lite olika regler vad man får och inte får ta med sig, speciellt när det gäller ätbara produkter, även olika regler beroende på vart ni åker. Här är en länk där du kan läsa om ryanair.

http://www.ryanair.com/se/fragor/viktiga-tips-for-en-smidig-och-punktlig-flygresa

• fröken skywalker

Mät ditt handbagade noga så det håller Ryanairs mått. Det kan vara så att du får trycka ner det i en korg och går det inte i korgen får du troligen betala extra.

Se till att skriva ut boardingkort för både dit och hemresa, annars tar de ut en avgift.

Det är väl såhär Ryanair kan hålla sina priser låga; genom att ta ut hiskerliga avgifter då någon resenär har missat något.

• Looloo97

Jag flyger ofta med Ryanair och det skiljer sig hur noga dom är beroende på vart du åker. I Storbritannien som London och Edinburgh t.ex så är det jättenoga. Väskan ska passa i en behållare och den vägs. 
    ABSOLUT bara ett handbagage inga handväskor eller påsar eller kameraväskor utöver det enda handbagaget.
    (finns ALLTID några trögskallar med en massa taxfreepåsar som stoppar upp boardingen för att dom inte kan läsa vad som gäller)

I Italien har jag flugit Rom, Bergamo och Pisa och där verkar dom inte bry sig alls. Folk har påsar med apelsiner och allt möjligt utöver handbagaget, det vägs dock.
    Detsamma i Faro i Portugal, och Lanzarote väldigt smidigt och inte så militärstyrt som i UK...

Om du nu ska checka in en väska så spelar det ju ingen roll då kan du ju lägga rakhyvlar och necessär i den och bara ha annat i handbagaget. 
    Själv brukar jag ha en rullväska som handbagage och ta med mig en större tygpåse som jag kan ha som handbagage hem. När jag checkar in online så beställer jag incheckat bagage enbart på hemresan det är hälften så dyrt som att ta bagage båda vägarna.

• plett
    Looloo97 skrev 2012-09-19 08:57:06 följande:
    Jag flyger ofta med Ryanair och det skiljer sig hur noga dom är beroende på vart du åker. I Storbritannien som London och Edinburgh t.ex så är det jättenoga. Väskan ska passa i en behållare och den vägs. 
    ABSOLUT bara ett handbagage inga handväskor eller påsar eller kameraväskor utöver det enda handbagaget.
    (finns ALLTID några trögskallar med en massa taxfreepåsar som stoppar upp boardingen för att dom inte kan läsa vad som gäller)

I Italien har jag flugit Rom, Bergamo och Pisa och där verkar dom inte bry sig alls. Folk har påsar med apelsiner och allt möjligt utöver handbagaget, det vägs dock.
    Detsamma i Faro i Portugal, och Lanzarote väldigt smidigt och inte så militärstyrt som i UK...

Om du nu ska checka in en väska så spelar det ju ingen roll då kan du ju lägga rakhyvlar och necessär i den och bara ha annat i handbagaget. 
    Själv brukar jag ha en rullväska som handbagage och ta med mig en större tygpåse som jag kan ha som handbagage hem. När jag checkar in online så beställer jag incheckat bagage enbart på hemresan det är hälften så dyrt som att ta bagage båda vägarna.

Det är faktiskt Pisa vi åker ifrån, så då är det ju perfekt. ;) Tänkte göra som dig och ha en rullväska plus en mjuk väska till kläderna på hemresan om jag får för mig att köpa vin exempelvis.

Tack så mycket för att alla haft ett sådant bra tålamod med att förklara, jag är lite mindre orolig för att åka dit för förberedan till terrordåd nu. :) Framförallt ser jag fram emot att slippa håriga ben och flottigt hår i Italien.. ;)
  • Looloo97

Men om du ska checka in väskan för hemresan måste du bestämma dig INNAN du checkar in online!!!
    Om du bestämmer dig för att checka in bagage på flygplatsen kan det kosta €100 det är stor skillnad mot typ €25 om du gör det online när du skriver ut boardingkorten.

När du checkar in online så kommer du få valet att lägga till bagage på ut och hemresa och kan då välja att ha bagage bara hemresan, du betalar direkt. 

• plett
    Looloo97 skrev 2012-09-19 10:00:53 följande:
    Men om du ska checka in väskan för hemresan måste du bestämma dig INNAN du checkar in online!!!
    Om du bestämmer dig för att checka in bagage på flygplatsen kan det kosta €100 det är stor skillnad mot typ €25 om du gör det online när du skriver ut boardingkorten.

När du checkar in online så kommer du få valet att lägga till bagage på ut och hemresa och kan då välja att ha bagage bara hemresan, du betalar direkt. 
    Vi har redan köpt till extra väska så det är klart och planerat för. :)
Svar på tråden Lite "dumma" frågor inför utlandsresa om packningen.