• Solveig og Kosinus

Måltidsrytm för sexmånaders bebis

Min son blir sex månader om några veckor. Jag ammar och han har gått upp bra i vikt, men den senaste veckan har jag låtit honom smaka lite puréer som jag gjort själv för han har verkat intresserad när storebror äter.

Trodde det skulle handla om små smakisar, men gossen äter så mycket som jag bara ger och väntar på mer. Har inte gett så mycket för täbkte att han kanske får ont i magen, men ska börja så smått när han blie ett halvår.

Kan ni ge mig tips om måltidsrytm och mat ni gett till era halvårsbebisar? Storebror är redan fyra och jag minns inte alls hur det var när han började äta fast föda.

Hur ser era dagar ut vad det gäller mat?

• Svar på tråden Måltidsrytm för sexmånaders bebis
  • Natulcien

Bebisen kan ju inte bestämma hur mycket den ska äta om man precis har börjar med smakisar... ta det lugnt! Magen måste få tid att vänja sig.

Vi började så smått med smakisar vid 6 månader. Någon tesked runt lunchtid. För övrigt ammades sonen ca varannan timme på dagtid.
    Vi ökade väldigt sakta och började även med smakis av gröt vid 7 månader.
    Runt 9 månader bytte vi ut lunchen mot lagad mat och middagsmålet mot gröt. Övrig tid var fortfarande amning.

• Solveig og Kosinus

Tack för svar! Vi har varit väldigt försiktiga än så länge. :)

På bvc sa de typ att bebisen skulle tycka att det kändes jätteskumt att äta och inte klara av att svälja och bara spotta ut maten. Blev alltså rätt förvånad att han bara äter utan några som helst problem.

När började ni ge bebin mat samtidgt som övriga familjen? Typ fem mål om dan?

Svar på tråden Måltidsrytm för sexmånaders bebis