• Anonym

Hur orolig bör man vara? 1 åring som slog i huvudet och fick en rejäl bula i pannan?

Ååh jag känner mig som världens sämsta.. Våran 14 månaders är så himla snabb och är inte rädd för nått. Jag gick på toa och 1 åringen var snabbt uppe på köksstolen sen på köksbordet..när jag kommer in i köket faller barnet bakåt och rätt i köksgolvet.. Han skrek inte på en gång och jag började bli rejält nervös..de tog ca 5-6 sekunder sen kom de ett illvrål.. Han fick en rejäl bula i pannan! Hur känsla är deras huvud och bör man kolla upp eller ska man vänta och se? Nu är det hans sov tid..är det nån fara och lägga han nu?

• Svar på tråden Hur orolig bör man vara? 1 åring som slog i huvudet och fick en rejäl bula i pannan?
  • Anonym

Ramlade han från 1.5 meter med huvudet före? Då hade jag åkt in för kontroll faktiskt. Och i framtiden skjut in alla stolar eller ta med barnet på toa

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-18 12:11:46 följande:
    Ramlade han från 1.5 meter med huvudet före? Då hade jag åkt in för kontroll faktiskt. Och i framtiden skjut in alla stolar eller ta med barnet på toa

Ja det är väl nästan 1,5 meter.. Jo hädan efter kommer dom vara inskjutna..visste inte ens att han kunde ta sig upp där. Men nu vet jag! :-/ han brukar vara med på toa då han alltid ska vara där jag är!
  • Flisan79

Ha koll så han inte blir slö eller beter sig annorlunda. Håll koll när han vilar.

Min 2 åring ramlade ur kundvagnen rakt ner med huvudet i stengolvet. Vi åkte in till akuten dagen efter bara för att det kändes som ett hål under bulan. I övrigt mådde hon som vanligt. Hon hade troligen en liten fraktur på skallbenet men läkaren klämde typ 2 min, ansåg att hon mådde bra och sa att det läker av sig självt.

• Joci

Det krävs inte alltid så mycket för att få hjärnskakning. Ring 1177 (sjukvårdsrådgivning) på en gång och rådfråga dem!

Är det här jag ska skriva nånting smart?!
  • Anonym
    Flisan79 skrev 2012-09-18 12:14:25 följande:
    Ha koll så han inte blir slö eller beter sig annorlunda. Håll koll när han vilar. Min 2 åring ramlade ur kundvagnen rakt ner med huvudet i stengolvet. Vi åkte in till akuten dagen efter bara för att det kändes som ett hål under bulan. I övrigt mådde hon som vanligt. Hon hade troligen en liten fraktur på skallbenet men läkaren klämde typ 2 min, ansåg att hon mådde bra och sa att det läker av sig självt.

Okej.. Tack! Behöver dom bli annorlunda i beteendet för att det ska vara nått? Och vad räknas som annorlunda? Trött? Orkeslös eller?
    Joci skrev 2012-09-18 12:14:38 följande:
    Det krävs inte alltid så mycket för att få hjärnskakning. Ring 1177 (sjukvårdsrådgivning) på en gång och rådfråga dem!
    Är det här jag ska skriva nånting smart?!

Okej och hjärnskakning ska mn alltid kolla upp eller? Även om det är en lätt hjärnskakning! Ringer och frågar dom tack!
  • Flisan79

Ja slö och orkeslös. Dvs, inte som vanligt.

En hjärnskakning gör man ju ändå inget åt. Men man bör väl ta det lite lugnt ett dygn.

Har en väninna vars barn ramlade ner från soffor och liknande ganska ofta då hon var motoriskt väldigt tidig. Som ett yrväder. Hon fick höra att pannan och bakhuvudet tålde mest och tinningarna och sidorna minst.

Svar på tråden Hur orolig bör man vara? 1 åring som slog i huvudet och fick en rejäl bula i pannan?