Bouganville skrev 2012-09-18 22:29:23 följande:
Ingen misshandel från någons sida, inget missbruk av något slag. Kommunikations problem, avsaknad av tillit, bonusbarn, småbarnföräldrar, trång ekonomi, är nog några av delarna.
Men det är väl så att man lätt kan döma någon som stannar fast de blir misshandlade, att man inte kan förstå att de stannar, men jag har ju nästan samma oförstående till mig själv. När jag inte vill, inte trivs, inte mår bra, inte är glad, varför stanna? Hoppet är kanske så förbannat segt? Beslutet är kanske en process och inte "en" händelse??!
Jag dömer inte de som levt eller lever i våldsamma relationer. Jag har levt med en man under 3 års tid där det fanns både misshandel (vi möttes i rätten) och på slutet började han med droger, vilket han gjorde bakom min rygg. Vi var särbos. Mot den absolut sista tiden började han umgås med andra (en viss) tjejer på kvällar/nätter. Men de "tittade bara på film" och jag fick inte ringa, för jag störde.
Jag hade inte lämnat honom (än) om inte min nuvarande gubbe dykt upp från ingenstans som ett litet ljus. Men vi har det inte heller perfekt. Ingen misshandel eller missbruk, han dricker inte ens. Det enda missbruket som finns är att jag är rökare, om man kan kalla det för missbruk.
Men vi har också taskig kommunikation och nu mitt i allt så har det varit mycket som tärt just på mig eftersom jag fick missfall och vi inte lyckas bli gravida och jag ev ska opereras i vinter.
Har ni provat att satt er ner och prata om allt med varandra? Lämna bort barnen en helg för att bara vara ni två? Gått i parterapi? Vi funderar på det just för att vi älskar varandra och vill ha verktyg för att ta oss ut ur trasslet.