• Anonym (hur länge?)

75 högskolepoäng??

Jag måste ställa en jättedum fråga.. SkämsSkäms

Hur lång tid (i terminer) är 75 högskolepoäng?

Det gäller en vidareutbildning i mitt fall, och genom min treåriga grundutbildning har jag 180 högskolepoäng, dvs 30 Hp per termin (man gjorde nämligen om poängräkningen utifrån Bolognaprocessen mitt i min utbildning).

Om jag ska räkna på samma sätt så blir ju 2 terminer 60 Hp men 3 blir 90 Hp..?
    Hur lång är då en VUB på 75 Hp? Är det 2 terminer + några extra veckor, eller är det 2 terminer + magisteruppsatsen inräknad som totalt ger dessa 75 Hp?

Sorry, snurrigt blev det.. någon som vet?

• Svar på tråden 75 högskolepoäng??
  • Majandra

75hp blir 2,5 halv terminer precis som du skriver. Men kolla med utbildningen hur det är upplagt, brukar kunna vara så olika.

• Anonym (antagningshand.)
    Majandra skrev 2012-09-18 13:04:14 följande:
    75hp blir 2,5 halv terminer precis som du skriver. Men kolla med utbildningen hur det är upplagt, brukar kunna vara så olika.

Kolla ditt antagningsbesked, där står om du är antagen till hel- eller deltidsstudier (25,50 eller 100%). Precis som Majandra skriver så har olika kurser och program olika upplägg..

1,5 hp = en studievecka på heltid. 15 hp 100% studietakt betyder 10 veckor heltid, 15hp 50% studietakt (ofta kvällstid), betyder 20 veckor=1 termin heltidsstudier.
  • Elin 885

en termin är 30 poäng, två är 60
    75 = 2,5 termin.

Svar på tråden 75 högskolepoäng??