• I C

Tips på bärsjal?

Hej alla där ute!

Väntar vårt andra barn nu om lite mindre än 2 mån och hade denna gången tänk införskaffa en bärsjal. Hade en lånad Baby björn bärsele med dottern men har hört mkt gott om sjal så tänkt prova en sådan denna gången. Den ska gå att användas från nyfödd.

Behöver tips på märke? att tänka på? material? svåra/ lätta att knyta? köpa begagnad el ny?

Alla tips mottages varmt Glad Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på bärsjal?
  • Ediths mamma

Jag köpte en tricå sjal på Granit som vi älskade; skönt att den inte var så lång i början ( sen när den blev för kort blev det en Ergo baby)

• I C

Tack för tipsen, nej har inte kollat sjalbarn innan, ska absolut gå in och titta

• Gaytjej

Det finns en trikåsjal som heter Aldoria Bambu Soft som ska vara lite svalare än de vanliga, den hade jag köpt ifall jag skulle köpt en sjal till min nyföding! Kostar lite mer än en vanlig dock, ca 800 kr, men jag tror man får igen mkt av det om man säljer den begagnad sedan. 

Annars så sök på Tradera och blocket efter en Sino Looma, det ska vara en populär sjal som också är lite svalare. Brukar gå för runt 350 kronor.

Har man en bebis som behöver sitta i sjalen länge pga magknip eller kvällsoro så blir det rätt svettigt efter ett tag, därav mina tips om att leta efter en trikåsjal som är svalare! 

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • Solstorm

Hej!

Jag är inne på att köpa en Babylonia Tricot Slen. Har bara hört gott om den. För tillfället har jag dock en ergobaby bärsele som både jag och dottern älskar.

• Mellanmjölkens land

Tricot slen är ganska varm vilket ju kan vara skönt på vintern. Trikåsjalar är rätt förlåtande när man inte är så duktig på att knyta i början. Nackdelen är att de inte fungerar lika bra med tyngre barn. Vi bytte till en begagnad, vävd sjal runt 5-6 mån men borde ha gjort det minst nån månad tidigare. Lätt att vara efterklok men blir det fler barn tror jag vi skippar trikåsjalen och går direkt på vävd sjal. Nu har vi ju koll på knytningen och då går vi nog på maximal avlastning redan från början!

• I C

Tack för alla tips, jag surfade runt en del igår kväll och kollade diverse sidor. Hamnade sen på tradera och la bud på en trikå sjal från minimundus efter att varit inne på deras sida också. Får se om jag vinner den, någon som har en sån? Provat? Nöjd? hel djungel det här

• Gaytjej

Jag har lånat en Minimundus från en kompis och eftersom jag inte har provat någon annan trikåsjal så kan jag inte säga så mycket mer än att jag tycker om den :) Den är svart och har hållt färgen bra och den är mjuk och skön och rätt varm... Kanterna har kanske blivit lite vågiga, men inte anmärkningsvärt.

Den är lång, på mig så går den bak-fram-bak-fram innan jag knyter den, men jag tror att de flesta trikåsjalar håller ungefär samma längd? Och längden är ingen nackdel, jag slätar ut tyget lite när jag tar det runt höfterna så blir det bara bekvämt och stadigt.

Regnbågspäron? Välkomna till vår grupp!: www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/regnbagsfamiljer-108/forum
  • I C

Ok, kul att du gillar den jag har somsagt inte heller någon erfarenhet av sjalar men någon ska ju vara den första. Ska se om jag hittar recensionerna på sjalbarn

• Duefigli

Måste tipsa om Tri-cotti från Babylonia. Vi har haft den till båda våra små och varit så himla nöjda. Det är en modell man inte behöver knyta, utan som är tvådelad som läggs i kors runt kroppen. Smidigt och snabbt att ta på och av.

Den första lånade vi men köpte en egen till barn nummer två. De brukar finnas på tradera och blocket till rätt bra priser. 

• I C

Tack för ditt tips, har dock vunnit en minimundus trikåsjal på tradera nu så får bli att prova den först och se om jag o Bebbe gillar den

• Gaytjej

Grattis till vinsten! Om du fick med originalinstruktionerna till den så tycker jag de var lite otydliga på ett ställe. Det är i början på 'vanliga knytningen' (vad den nu heter, omslutet kryss?). För att det ska bli riktigt bekvämt är det viktigt att sjalen inte snurrar sig, vilket den lätt gör när man korsar den över ryggen. Istället som att göra som i instruktionen så sätter jag mittmarkeringen mellan tänderna eller under hakan och sen lägger jag ena tygänden under armen och upp på andra axeln först och känner noga efter genom att dra i tygets sidor så att det inte har snott sig bak på ryggen. Sen tar jag andra änden och gör samma sak.

Äh, så konstigt det låter när man försöker förklara i text! 
    Kort och gott: Passa dig så att sjalen inte snor sig för dig! :)

• I C

Jag har inte fått den ännu men ska prova så fort den kommer, tack för ditt tips får ta fram ditt inlägg när den kommer så kanske jag hänger med lite bättre hehe hoppas Bebbe också gillar den. Hade somsagt bärsele sist och tyckte man blev så trött i ryggen av den efter ett tag, hoppas sjalen är mkt bättre.

Svar på tråden Tips på bärsjal?