• PocahontasPocahontas

    Kub-test, stor skillnad mellan graviditeterna. Väldigt orolig, fvp nästa? Hjälp mig!!

    Hej,


    Jag är så orolig så jag vet inte vad jag ska ta mig till, snälla hjälp mig med era erfarenheter. När vi väntade första barnet för tre år sedan fick vi på kubtestet vecka 12+0  T21 1:12 000 och T13&T18 1:20 000.


     Den här graviditeten utförde vi kub vecka 12+0, och vi fick T21 1:696 och på T13 & T18 1:370.


    Visst jag är tre år äldre nu, 34 år, väger 12 kilo mer, men att skiljer närmare 20 000 och 12 000 i sannolikhet, det oroar mig väldigt mycket. För mig känns det som att det på pappret stod, den här gången har ni mycket sämre chanser.


    Själva nuppen såg bra , nackspalten mätte hon till 1.6 mm i vecka 12+0. Då ultraljudet gjordes på max sju minuter och vi inte fick reda på om man såg något näsben osv, nackspalten mättes bara en gång, så kände vi oss oroliga. Vi försökte få till en ny nupp, men man får inte göra flera. Istället fick vi göra ett vanlig t ultraljud på en annan mottagning, och där sa de vi ger absolut inte nya sannolikhetssiffror. Då en vecka senare 12+6 mätte de nackspalten flera gånger och fick allt mellan 1.7  mm upp till 2.1 mm.


    Jag tänker, då vi gjorde nuppen och fick i våra ögon dåliga siffror, att om hon den första mätte fel, och nackspalten egentligen var lite bredare,  så med tanken på mina dåliga blodvärden, så kanske vi hade kommit till hög risk som 1:200 på T13 och T18. Då skulle vi aldrig tvekat fostervattensprov.


    De vägrade ge ut mina blodvärden. Det jag fick reda på att hcg låg lite över, men att det framförallt berodde på att papp-a låg en bit under.


    Är det fler som (inte gjort IVF) och som har fått väldigt stor skillnad i kub-testet mellan olika graviditeter? Gjorde ni fostervattensprov? Hur gick det för? Ni som har erfarenhet av att haft låg papp-a värde, hur har det gått för er? Gjorde ni fvp eller mkp? Gjorde ni fler mätningar av ert papp-a under graviditeten?


    Att jag här på familjeliv läst om fem-sex tjejer som fått sannolikhet ca  1:700 på kuben och samtliga fått barn med DS gör mig tokorolig. Vi funderar på fvp, men jag är så rädd för missfallsrisken så jag vet inte om jag vågar.


    Livet är jobbigt just nu, men jag hoppas på det bästa! Min största dröm just nu är att vi ska få ett friskt barn i mars.

  • Svar på tråden Kub-test, stor skillnad mellan graviditeterna. Väldigt orolig, fvp nästa? Hjälp mig!!
  • MammaMR

    Jag väntar mitt första barn och fick på kub 1:349 vilket jag tycker känns som dåliga siffror (jag är 25 år). Kommer nog inte att göra fvp dock..

  • PocahontasPocahontas

    MammaMR Hoppas vi båda väntar friska barn som kommer till oss om ca 6 månader. Vi har inte bestämt oss om fvp.... tror inte vi hade gjort det om det var första gången vi hade gjort kub. Men då jag har fått ca 19 000 i skillnad mot förra gången och läst om en tjej som fick 7000 i skillnad mellan sina graviditeter och det sista inte slutade så lyckligt, så oroar jag mig väldigt mycket.

    En kompis syster har fått ganska låga siffror varje gång, så för henne så känns 1:400 inte särskilt farligt.

  • madde84b

    Jag har gjort nupp/kub fem gånger och fått resultaten

    1:20 000 (nupp 1,4 mm)
    1:20 000 (nupp 1,9 mm)
    1:20 000 (nupp 1,2 mm)
    1:899 (nupp 2,7 mm)
    1:256 (nupp 2,7 mm)

    Gissa om jag man blev orolig, med fjärde så tyckte jag det var fruktansvärt då nackspalten var så stor och det var så stor skillnad nu när jag gjorde denna gång och fick ännu sämre resultat så fick jag lite smått panik...men när jag tänkte efter så var ju nackspalten exakt samma som förra gången och det var det som drog ner, såg att mina provvärden var betydligt bättre. I övrigt så såg det fint ut. Hade först tänkt göra mkp men vet ej om jag vågar har pratat med många bm om det här och de är alla överens om att det ändå är en låg risk...allt >200 = låg risk. Egentligen så hade man ju kunnat vara just den som fick ett sjukt barn även med risk på 1:20 000, så det är svårt men förstår att du är orolig!


    Elisa 061114 Vilmer071229 Alicia 090522 Edvard110506
  • madde84b

    Ja just det, kan tillägga att alla fyra är friska. Den femte är i magen nu och hoppas den också är det såklart


    Elisa 061114 Vilmer071229 Alicia 090522 Edvard110506
  • PocahontasPocahontas

    Madde84: Oj vad strongt av dig att ha inre lugn när det hoppade från 20 000 till 899, eloge till det! Som du säger att nackspalten på babyn i din mage lika bred som sitt syskon, och du är något år äldre därav att det skiljer lite.

    Själva har vi tid för fvp nästa vecka. Vet inte hur vi ska göra. Känns bra och läsa att det kan skilja så pass mycket på kub mellan graviditeterna utan att det egetnligen någonting. Egentligen kan man säga att allt över 200 är bra resultat och låg risk, samtidigt som även den som får 1:20 000 kan få ett barn med DS. Det finns inga garantier.

    Jag förstår för lite av kub för att kunna avgöra om det är nödvändigt med fvp för vår del. Har läst om flera som fått barn med DS när de har haft  mellan 1:500 och 1:800, så det gnager i mig. :(

  • Mamma7501

    Var precis på kub/nupp, fick oddsen 1:500 när det gäller T 21 och 1:4 på T 13 & 18. Skall göra moderkaksprov om 2 dagar. Håll tummarna.. Är det någon annan med liknande odds som fått friskt barn?

  • Sommar76

    Hej pocahontas! Jag fick finfina siffror på kuben med barn 1 och 2. Nu med barn nummer 3 fick jag 1:86. Fin nackspalt men blodproverna och säkert åldern (fyller 37) ställde till det. Gjorde fostervattenprov och fick svar efter en vecka att allt såg fint ut. Lycka till!

  • Katrin1988

    Hej pocahontas, hoppas att allt gick bra för dig sen?

    Vi fick också stor skillnad på kubtestet nu 1/2200 jämfört med förra 1/16800. Hoppas verkligen att allt är bra med vår lilla tjej.

Svar på tråden Kub-test, stor skillnad mellan graviditeterna. Väldigt orolig, fvp nästa? Hjälp mig!!