• mirrebusan

    IVF efter sterilisering

    Jag är steriliserad så hade tidigare väldigt lätt att bli gravid. Har 3 barn sen innan och avbrutit 3gånger..
    Har vart steriliserad i 2 år nu. Vilket jag ångrar i dag att jag gjorde. Nu har jag träffat en ny man och vi vill hemskt gärna ha ett barn tillsammans.
    Han har inga sen tidigare. 

    Är de nån som vet hur chanserna är att bli gravid med IVF när man är steriliserad?

    Vi får ju betala våran IVF själva, men fick olika förslag på kostnader

    24 000:- för en IVF
    42 000 för upp till 3 IVF
    50 000 för gravidites garanti.

    det är ju ganska mycket pengar och har ju haft så jätte lätt innan så man vill ju inte betala för mycket i onödan,

    Ni som gjort IVF får gärna berätta lite mer om hur allt går till. Vi ska åka till Falun och göra våran när det är dags iaf 

  • Svar på tråden IVF efter sterilisering
  • MissCat

    Hej,

    Jag själv gjorde en sterilisering som inte borde ha gått igenom då för många år sedan på grund av olika orsaker och ja det knepiga kommer när man ångrar detta. Har två barn sedan tidigare och blev också väldigt lätt gravid. Satt i samma situation som dig att jag träffat mitt livs kärlek för 6 år sedan som inte själv har barn och vi ville gärna ha ett gemensamt.

    Vi köpte också bara en ivf behandling för vi var inte säkra på om vi behövde 3, alltså ett paket. Testade minus på det första och hann köpa upp oss till ett 3 packe vilket var tur för den första behandlingen kan vara ett test med hormoner osv, sedan kan det bero på många orsaker till att det faktiskt inte går att bli gravid även fast man har haft lätt innan.

    Jag fick genom ivf behandlingarna för högt sköldkörtelhormon värde och får äta medicin nu mot det och jag har autoimmuna sjukdomar de inte tar hänsyn till på klinikerna så jag fick genom min diabetes läkare kortison och nu på det 5:e IVF försöket fick jag se mitt plus.

    Jag skulle råda dig till att köpa paketet för graviditets garanti.

    Du får antagligen börja med antingen den korta eller den långa metoden. Den korta metoden så börjar du med hormonsprutor dag 2 när du får din mens och sprutar runt 10-11 dagar beroende på hur dina ägg ser ut. Under tiden får du göra ungefär 2 VUL där de tittar på hur många follikar som växt till sig. Dag fem får du ta en extra spruta som skall förhindra att dina ägg lossar för tidigt. När de uppnått en viss storlek så är det dag för dig att ta ägglossning sprutan och efter 36 timmar så blir det äggplock.

    Den långa metoden går ut på att du börjar spraya med en nässpray ungefär 2-3 veckor tidigare för att försätta din kropp i ett slags klimakterium (nedreglering) då tar man blodprov för att se när man är helt nedreglerad och då börjar man med sprutor som vi korta metoden för att "kicka" igång kroppen.

    Äggplockning: Man kommer till kliniken fastande, gärna med sin man/sambo, blir anvisad till ett rum och en säng där man får byta om till sjukhuskläder (nattskjorta och förlossnings strumpor) får ev stesolid samt alvedon och en infart. Sköterksan hämtar dig/er till plockrummet där du får lägga dig i gynställning och läkaren tvättar och du får morfin samt att läkaren lägger en bedövning i slidväggen. Sedan börjar läkaren plocka ägg från follikarna. Sköterksan står bredvid dig och ser till att du har det bra och inte har ont för då får du mer morfin om du skulle behöva detta. OBS kan vara olika på olika kliniker!! Embryologen står i rummet bredvid och konstaterar om det kommer ut ägg och sedan säger läkaren hur många ägg de fick ut.

    Embryo transfer ET dagen:

    Kan vara 2 dagar efter eller vid långtidsodling 5 dagar efter, vissa gör också insättning 3 dagar efter. Samma procedur med rummet men man får ingen bedövning alls utan bara byta om, gå till rummet där man plockades. Lägger sig i gynställning och och läkaren för in ett instrument där hon/han sedan för upp det befruktade ägget eller äggen om det är 2 st. Detta gör inte alls ont och går väldigt fort.

    Sedan är man en förväntansfull ruvare och gravid tills motsatsen bevisas Tungan ute det är ungefär 2 veckor av en hemsk berg o dalbana av känslor under ruvartiden så det skall man ställa in sig på.

    Lycka till och jag hoppas jag har gett lite svar om hur det går till, finns nog mycket jag glömt bort.

  • mirrebusan

    Tack så jätte mycket för ditt svar var mycket info så nu får de bli hem å prata med gubben om hur vi ska göra

  • MissCat

    En sak till: Såg att du är 26 år. det är en stor fördel. Jag var 37 när jag började då för ett år sedan. Det kan spela in såklart men man skall vara medveten om att det inte kan gå redan på det första försöket.

  • Baby Lei
    MissCat skrev 2012-09-18 16:37:27 följande:
    Hej, Jag själv gjorde en sterilisering som inte borde ha gått igenom då för många år sedan på grund av olika orsaker och ja det knepiga kommer när man ångrar detta. Har två barn sedan tidigare och blev också väldigt lätt gravid. Satt i samma situation som dig att jag träffat mitt livs kärlek för 6 år sedan som inte själv har barn och vi ville gärna ha ett gemensamt. Vi köpte också bara en ivf behandling för vi var inte säkra på om vi behövde 3, alltså ett paket. Testade minus på det första och hann köpa upp oss till ett 3 packe vilket var tur för den första behandlingen kan vara ett test med hormoner osv, sedan kan det bero på många orsaker till att det faktiskt inte går att bli gravid även fast man har haft lätt innan. Jag fick genom ivf behandlingarna för högt sköldkörtelhormon värde och får äta medicin nu mot det och jag har autoimmuna sjukdomar de inte tar hänsyn till på klinikerna så jag fick genom min diabetes läkare kortison och nu på det 5:e IVF försöket fick jag se mitt plus. Jag skulle råda dig till att köpa paketet för graviditets garanti. Du får antagligen börja med antingen den korta eller den långa metoden. Den korta metoden så börjar du med hormonsprutor dag 2 när du får din mens och sprutar runt 10-11 dagar beroende på hur dina ägg ser ut. Under tiden får du göra ungefär 2 VUL där de tittar på hur många follikar som växt till sig. Dag fem får du ta en extra spruta som skall förhindra att dina ägg lossar för tidigt. När de uppnått en viss storlek så är det dag för dig att ta ägglossning sprutan och efter 36 timmar så blir det äggplock. Den långa metoden går ut på att du börjar spraya med en nässpray ungefär 2-3 veckor tidigare för att försätta din kropp i ett slags klimakterium (nedreglering) då tar man blodprov för att se när man är helt nedreglerad och då börjar man med sprutor som vi korta metoden för att "kicka" igång kroppen. Äggplockning: Man kommer till kliniken fastande, gärna med sin man/sambo, blir anvisad till ett rum och en säng där man får byta om till sjukhuskläder (nattskjorta och förlossnings strumpor) får ev stesolid samt alvedon och en infart. Sköterksan hämtar dig/er till plockrummet där du får lägga dig i gynställning och läkaren tvättar och du får morfin samt att läkaren lägger en bedövning i slidväggen. Sedan börjar läkaren plocka ägg från follikarna. Sköterksan står bredvid dig och ser till att du har det bra och inte har ont för då får du mer morfin om du skulle behöva detta. OBS kan vara olika på olika kliniker!! Embryologen står i rummet bredvid och konstaterar om det kommer ut ägg och sedan säger läkaren hur många ägg de fick ut. Embryo transfer ET dagen: Kan vara 2 dagar efter eller vid långtidsodling 5 dagar efter, vissa gör också insättning 3 dagar efter. Samma procedur med rummet men man får ingen bedövning alls utan bara byta om, gå till rummet där man plockades. Lägger sig i gynställning och och läkaren för in ett instrument där hon/han sedan för upp det befruktade ägget eller äggen om det är 2 st. Detta gör inte alls ont och går väldigt fort. Sedan är man en förväntansfull ruvare och gravid tills motsatsen bevisas det är ungefär 2 veckor av en hemsk berg o dalbana av känslor under ruvartiden så det skall man ställa in sig på. Lycka till och jag hoppas jag har gett lite svar om hur det går till, finns nog mycket jag glömt bort.

    Råkade trilla in här och måste passa på att ställa en fråga. Kan sköldkörteln påverkas av IVF behandlingen? Hur märker man det? Jag tycker själv att min kropp känns väldigt förändrad. Jag går upp i vikt, trots att jag äter bra.
  • Gaaaa

    Finns det graviditetsgarant?? Vart??

    Priset på vår klinik var 30 000kr ett försök
    60 000kr 3 försök.

    Jag vet en tjej som gjorde IVF efter en sterilisering och hon blev gravid direkt.
    Du har ju turen att redan ha varit gravid. Så du vet ju att allt fungerar

    Så om det inte var så länge sedan du fick ditt sista barn så skulle det ju helt klart kunna fungera med ett försök.
    Du får säkert fler ägg och då räcker det att du betalar för insättning av fryst embryo.

  • mirrebusan

    Falun är enda stället i sverige som har de om man ska tro de dom skrivit på nätet. 

    men för att få det så krävs det vissa saker för att få igenom det, även för att få igenom ett paketpris

    de tar väll efter risker om de ska lyckas/misslyckas tror jag,

    mej tog de massa prover på förra veckan och skickade i väg dit för att de ska se om de kan godkänna annat än att man får betala en i taget... 

  • MissCat
    Baby Lei skrev 2012-09-18 17:48:41 följande:

    Råkade trilla in här och måste passa på att ställa en fråga. Kan sköldkörteln påverkas av IVF behandlingen? Hur märker man det? Jag tycker själv att min kropp känns väldigt förändrad. Jag går upp i vikt, trots att jag äter bra.
    Klinikerna brukar ta ett tsh värde när du gör din första blodprovstagning sedan brukar de inte ta fler prover vilket jag tycker man absolut skall göra!

    Nu var det inte en ivf läkare som tog ett tsh värde på mig utan det görs automatiskt på mig som diabetiker och då visade det 4,4 i värde och diabetesläkare sa att om jag skall bli gravid skall jag ner till under 2.0 i värde helst ner mot 1.0. När jag tog värdet på kliniken så låg det på 1,8 så efter 4 ivf behandlingar så hade det höjts.

    Be kliniken om att få ta tsh värde eller gå till vårdcentralen och be om ett innan varje behandling.
  • MissCat
    Gaaaa skrev 2012-09-18 17:54:39 följande:
    Finns det graviditetsgarant?? Vart??

    Priset på vår klinik var 30 000kr ett försök
    60 000kr 3 försök.

    Jag vet en tjej som gjorde IVF efter en sterilisering och hon blev gravid direkt.
    Du har ju turen att redan ha varit gravid. Så du vet ju att allt fungerar

    Så om det inte var så länge sedan du fick ditt sista barn så skulle det ju helt klart kunna fungera med ett försök.
    Du får säkert fler ägg och då räcker det att du betalar för insättning av fryst embryo.
    Det är långt ifrån alla som får ägg till frysen även om man får många ägg. Det är också långt ifrån alla som det räcker med 1 försök. Så om man tänker ekonomiskt så är det lika bra att betala lite mer samt veta att om det skiter sig så har man ett par gånger till. Glad
  • lillamillan
    Gaaaa skrev 2012-09-18 17:54:39 följande:
    Finns det graviditetsgarant?? Vart??

    Priset på vår klinik var 30 000kr ett försök
    60 000kr 3 försök.

    Jag vet en tjej som gjorde IVF efter en sterilisering och hon blev gravid direkt.
    Du har ju turen att redan ha varit gravid. Så du vet ju att allt fungerar

    Så om det inte var så länge sedan du fick ditt sista barn så skulle det ju helt klart kunna fungera med ett försök.
    Du får säkert fler ägg och då räcker det att du betalar för insättning av fryst embryo.

    Finns många som har haft lätt att bli gravida tidigare, alt blivit gravida på första IVF försöker, för att senare få göra hutlöst många försök när de försöker skaffa syskon. Så bara för att man har haft lätt för det tidigare betyder det inte att det kan bli svårare nu.

    Rekomenderer oxå ett paket med graviditetsgaranti, alt ett vanligt 3-pack, funkar det vid första försöket, då då har man betalt lite för mycket men om det inte funkar så har man snabbt tjänat in pengarna. Sen ska man ju oxå tänka på att bara för att man får många ägg är det långt ifårn alla som får något till frysen. 
  • Jovita

    Hej jag är en kvinna på 41år. Stiliserade mig för 2 år senare men har ångrat mig av samma anledning som ni. Min nuvarande man vill ha ett barn men jag vet inte om det är möjligt pga min ålder och så. Vet någon om det skulle kunna gå med en IVF? /linda

  • Tintin75

    HejHallå!!

    Hur har det gått för er?

    Ska på första mötet om en vecka ang ivf, är steariliserad OCH har åldern emot mej då jag är 44 år, (mannen 39) .

    Vi vill såklart försöka med egna ägg & spermier först om det nu är möjligt såklart  

    Har 3 barn sen tidigare så det har ju funkat en gång i tiden iallafall, , 

    Hur va erat första besök? Undrar lite vad som skiljer första besöker för oss jämnfört med dom som inte är steariliserade? 

    Vi ska till uppsala fertilitetsklinik, har fått sån bra kontakt med dom och dom verkar jätteTrevliga & duktiga. 

    Någon mer som varit där?

Svar på tråden IVF efter sterilisering