• Febreg

Vilket preventivmedel innehåller minst hormoner?

OBS, varken hormon eller kopparspiral är ett alternativ för mig.
    Så förutom dom två undrar jag vilket som innehåller minst hormoner.

• Svar på tråden Vilket preventivmedel innehåller minst hormoner?
  • Nyfiken gul

p-piller innehåller olika mängder av hormoner beroende på vilken sort du använder, tex minipiller innehåller en låg dos men ändå tillräckligt för att vara ett bra skydd.  Kanske kan vara något? 

Alexander -98- Isaac -00- Victor -08-
  • Snow white

Kondomer, pessar och avhållsamhet. 

• Anonym
    Febreg skrev 2012-09-18 17:44:22 följande:
    Glömde skriva att kondomer inte heller är aktuellt :)

för att?
  • Febreg
    Anonym skrev 2012-09-18 17:47:29 följande:

för att?
    För min del vet jag att det blir slarv om jag använder kondomer, därför vill jag använda mig av något annat preventivmedel.
  • Snow white
    Febreg skrev 2012-09-18 18:19:53 följande:
    För min del vet jag att det blir slarv om jag använder kondomer, därför vill jag använda mig av något annat preventivmedel.
    Återstår bara pessar i så fall. 

Har annars för mig att p-stav har lindrigt med hormoner. Men en barnmorska är nog den som vet svaret.  
  • Febreg
    Snow white skrev 2012-09-18 18:27:49 följande:
    Återstår bara pessar i så fall. 

Har annars för mig att p-stav har lindrigt med hormoner. Men en barnmorska är nog den som vet svaret.  
    Ja, jag fick också för mig att p-stav innehåller mindre hormoner, även p-ring.
    Men får nog kontakta en barnmorska :)
  • Anonym (BM)

Nu så frågar TS om skydd med lägste hormoner , koppar spiral och kondon ingår inte i  hormonella skydd .

Lägsta   hormon dos är hormonspiral .  

• Snow white
    Anonym (BM) skrev 2012-09-19 13:10:45 följande:
    Nu så frågar TS om skydd med lägste hormoner , koppar spiral och kondon ingår inte i  hormonella skydd .

Lägsta   hormon dos är hormonspiral .  
    Jag vill egentligen inte vara petig, men hon säger ju inte uttryckligen att det måste vara ett hormonellt skydd. 

Däremot säger hon uttryckligen att varken koppar- eller hormonspiral är ett alternativ.

Men du kanske kan säga vilket hormonellt skydd som innehåller lägsta hormondos, förutom just spiralen?  
  • dukat

Den här frågan är "fel" ställd och går därför inte att svara på.
    Självklart är det så att hormonella P-pmedel som är tänkta att räcka lång tid INNEHÅLLER mer hormon.Men vad som är intressant är ju hur mkt hormon som  a) frisätts per 24h och b) tas upp i cirkulationen.

Tabletter innehåller förstås mer hormon men  bara en bråkdel resorberas. 
    Men Mirena frisätter minst hormon per 24 h pga verkningsmekanismen Sedan  följer typ P-stav och Mini-Pe.
    Cerazette frisätter mer hormon ,

Minst aktiva ingredienser har  Qlaira när man då tagit hänsyn till att inte allt resorberas samt att större delen konjugeras  och utsöndras via tarmen.       

• Anonym (Rosa)

Hormonfria preventivmetoder innehåller inga hormoner!

Hormonella som innehåller enbart gestagen verkar som  de ökar risken för depression mer än de som innehåller bägge hormonerna.
    De som använder p-piller kissar ut mest hormonstörande ämnen, p-piller är också väldigt osäkra då så många glömmer.
    Använder man p-ring eller p-plåster blir det ett jämnare upptag. Men de ska verkligen lämnas in på apotek eller brännas ( INTE hamna  i vattnet) 
    Hormonspiral, p-stav och alla andra lpngverkande hormonella läkemedel är säkrare än tabletter.

Läs mer om hormonfria preventivmetoder på www.preventivmedel.com 

Pessar är kostnadsfritt i  t ex Stockholms län och i Västra Götalandsregionen och för de under 26 år även i Norrbotten. Kanske även i fler landsting? 

Svar på tråden Vilket preventivmedel innehåller minst hormoner?