• miapia02

varför vägrar han ta skolfoto

min kille är 6 år och har adhd och autismliknande tillstånd och idg skulle de ta skolfoto i skolan och han vägrar totalt både enskilt och gruppfofo, varför gör han så vi har pratat om detta hemma och jag har visat gruppfota mm hemma men ändå vägrar han i skolan kan inte förstå varför och hur man ska komma över detta några tips

• Svar på tråden varför vägrar han ta skolfoto
  • Severus

Gjorde min med när han gick i ettan.
    Flippade i sista stunden.
    Efter mycket lirkande och mutande tog han det enskilda fotot senare för de sim varit sjuka/bortresta
    Men gruppfotot får man inte igen:/

Han adhd och är inom autismspektrat

• Whitetrash86

för att man inte vill helt enkelt. Jag vägrade vara med på alla typer av skolfoton också.

varför är det så viktigt med skolfotot? om ni ist låter det vara så kanske han vill vara med nästa gång 

• Little Ms Chatterbox

Hade han en extra fin tröja? Sällan tvättad eller kanske t.o.m. nyköpt? Varma kläder?

Det är det jag först tänker på. Min son hade med sig en ren tröja för att han inte skulle bli förevigad med fläckar, han blev kokhet och högröd, hans assistent fattade vad det var men de försökte ändå. Det blev ett föto där maan riktigt ser på hans min att hemska kårar kryper över ryggen och han sitter på språng för att studsa därifrån för att ta av sig tröjan. Efter den dagen var han extra hispig i flera veckor. Detta var vid fotograferingen förra året, detta året valde han ut en tröja flera veckor innan och fotograferingen gick bra.

Tänkte att det kunde ha varit nåt sånt för er son.

Hoppas han kommer över det till nästa år och blir en bra bild då istället. 

• Glad i hågen

Vår son har inte någon diagnos men kan också tvärvägra vissa saker. Skolans skidlopp t ex, hade han sett fram emot och var så glad, men så på startlinjen var det stopp. Vill inte. Bara att acceptera. Tror inte det funkar att tvinga heller. På sätt och vis bra att dom kan säga och stå för vad dom vill och inte vill, även om man som vuxen har svårt att förstå varför.

• Susanne 977

Min son  som har adhd vägrade foto i förskoleklass och förskola.
    Men från ettan har det gått bra. Vi har inte pressat honom och alltid sagt till skolan att det är strunt samma om han är med eller inte.

• Inana

Låt honom slippa? Vår son fixade inte det heller förr. Han fixade inte kön, korridoren osv. Så vi tänkte: ajja, det är ju inte värsta grejjen liksom.. Finns andra viktigare saker som kräver fokus. Ett par år senare släppte det. Han fick komma in till fotografen före de andra barnen och lära känna fotografen lite. Vi fanns bredvid hela tiden. Så har vi gjort de två senaste åren - på hans villkor. Glad

• HOA

När jag jobbade på skola hade vi en elev som de första åren satt med ryggen mot kameran, men när han gick i femman vände han på sig och sen har fotograferingen gått bra.

Svar på tråden varför vägrar han ta skolfoto