• edgeofglory

    Möbelbutik i konkurs, vi väntar på möbler.. hjälp!

    Vi beställde bord, 6 stolar + iläggsskiva och ett vardagsrumsbord i juni, fick möblerna i juli. 
    Dock hade alla möbler något fel förutom 2 köksstolar. Så vi kontaktade då möbelbutiken och
    fick beställa nytt. Vardagsrumsbordet fick vi utbytt två veckor senare då de fick leverans från en annan butik.
    Men köksbordet med tillbehör hade de sålt till en annan, vi skulle då istället få resten av möblerna nu i september.
     
    Så, nu har möbelbutiken gått i konkurs, stod i tidningen imorse. Har försökt kontakta butiken hela dan, utan resultat. Ska åka dit istället imorgon och kolla. Vi fick ha kvar kökssetet tills de nya kommit, men vad händer nu då om de inte får någon ny leverans, kan vi då få lämna tillbaka möblerna och få tillbaka pengar, eller hur blir de? Vad händer om dessa möbler vi nu får inte heller är fina och då finns de ju ingen chans för oss att få vänta på ny beställning utan då vill vi ju lämna tillbaka köks setet, är det möjligt?

    Min sambo säger att de är kört, men vad hade hänt om vi nu lämnat tillbaka kökssetet förutom de två stolar som var bra och väntade nu på nya, men inte får nya möbler och inte får pengar tillbaka för de har gått i konkurs? är de så?

    Finns de någon smart människa som har koll på detta här?? :)

    Tack! 

  • Svar på tråden Möbelbutik i konkurs, vi väntar på möbler.. hjälp!
  • niky40

    Ni får ringa till konkursförvaltaren.

  • katalysator

    Har de konkat så kommer det snart att upprättas ett konkursbo och förvaltaren ska sammanställa alla fordringar och så fördelas de resurser som finns kvar uppifrån och ner på den listan. Tyvärr brukar enskilda konsumenter hamna väldigt långt ner i prioritetsordningen, jämfört med till exempel obetalda löner och liknande. 

    Det ni möjligen kan försöka göra är att kontakta nästa steg i leverantörskedjan. Om ni har reklamerat ett tillverkningsfel som är av sådan karaktär att även butiken borde ha haft rätt att reklamera det till sin leverantör (tillverkaren eller annan underleverantör) så kan ni ha rätt till ersättning därifrån utan att gå via er säljare.

  • niky40
    katalysator skrev 2012-09-18 18:15:28 följande:
    Har de konkat så kommer det snart att upprättas ett konkursbo och förvaltaren ska sammanställa alla fordringar och så fördelas de resurser som finns kvar uppifrån och ner på den listan. Tyvärr brukar enskilda konsumenter hamna väldigt långt ner i prioritetsordningen, jämfört med till exempel obetalda löner och liknande. 

    Det ni möjligen kan försöka göra är att kontakta nästa steg i leverantörskedjan. Om ni har reklamerat ett tillverkningsfel som är av sådan karaktär att även butiken borde ha haft rätt att reklamera det till sin leverantör (tillverkaren eller annan underleverantör) så kan ni ha rätt till ersättning därifrån utan att gå via er säljare.



    Det är värt ett försök!
  • mc babe

    Har ni betalt med kort så kan ni kolla med banken om det går att göra en reklamation.

Svar på tråden Möbelbutik i konkurs, vi väntar på möbler.. hjälp!