Graviditetspenning - idiot till chef!
Hej! Hoppas att här finns många kunniga inom området graviditetspenning, framför allt när det kommer till omplacering, avstängning och risker i arbetsmiljön.
Jag arbetar med autistiska, utvecklingsstörda barn i en speciell verksamhet. Många av barnen har även tilläggshandikapp som ADHD och epilepsi. Våld och hot om våld är en daglig risk i mitt arbete, har dokumentation (bilder) på skador som jag fått genom åren. Det är allt från sparkar och slag till rivsår och bett.
Är nu gravid i 29e veckan och har ingen större lust att riskera varken min eller mitt barns säkerhet och har därför fyllt i och skickat iväg en ansökan om graviditetspenning. Har förstått det hela så att min chef är skyldig att omplacera mig och kan hon inte det ska hon stänga av mig från arbetet pga riskerna i arbetsmiljön.
Det är bara det att bilagan om omplacering som chefen ska fylla i lämnade min chef nästan helt oifylld. Varken fältet gällande omplacering eller avstängning var ifyllt. Jag frågade henne innan jag gav henne blanketten om hon gjort något sådant här tidigare och fick svaret att det hade hon. Ändå ger hon tillbaka blanketten till mig med orden "vi kan tyvärr inte omplacera dig" UTAN ATT HA FYLLT I DET PÅ BLANKETTEN! Hon verkar inte heller ha mycket insyn i gällande lagar (arbetsmiljölagen), eller så spelar hon dum och hoppas att jag inte ska veta mina rättigheter. Jag ifrågasatte såklart varför hon inte fyllt i allt och hon påstod då att hon fyllt i det hon ska, resten ska FK fylla i enligt henne. Jag har haft så många duster med den här människan att jag inte orkar ta en till fight med henne, speciellt inte när hon gjorde det klart för mig att hon inte tänker göra mer än såhär för att hjälpa mig.
Jag ringde FK och fick rådet att skicka in blanketten så som chefen fyllt i den, med en bilaga som jag skrivit där jag förklarat allt detta, och med en väldigt utförlig beskrivning av mina arbetsuppgifter. Då kan de ringa chefen för kompletterande uppgifter om det behövs. Detta har jag nu gjort och skickat iväg alltihop till FK.
Idag hittade jag underlag till bestämmelserna kring gravida arbetstagare på arbetsmiljöverkets hemsida (är så typiskt att jag inte hade allt det svart på vitt när chefen skulle fylla i sin blankett).
Min undran är, finns det någon som har erfarenhet av liknande situationer och hur löste det sig? Bryter inte min chef mot arbetsmiljölagen? Finns det någon möjlighet att FK kontaktar min chef med ordination om att stänga av mig från arbetet med stöd från arbetsmiljölagen om det framkommer tydligt i min beskrivning av arbetsuppgifter och arbetsmiljön att det finns tydliga risker för graviditeten?