• SnartMamma84

Graviditetspenning - idiot till chef!

Hej! Hoppas att här finns många kunniga inom området graviditetspenning, framför allt när det kommer till omplacering, avstängning och risker i arbetsmiljön.

Jag arbetar med autistiska, utvecklingsstörda barn i en speciell verksamhet. Många av barnen har även tilläggshandikapp som ADHD och epilepsi. Våld och hot om våld är en daglig risk i mitt arbete, har dokumentation (bilder) på skador som jag fått genom åren. Det är allt från sparkar och slag till rivsår och bett.

Är nu gravid i 29e veckan och har ingen större lust att riskera varken min eller mitt barns säkerhet och har därför fyllt i och skickat iväg en ansökan om graviditetspenning. Har förstått det hela så att min chef är skyldig att omplacera mig och kan hon inte det ska hon stänga av mig från arbetet pga riskerna i arbetsmiljön.

Det är bara det att bilagan om omplacering som chefen ska fylla i lämnade min chef nästan helt oifylld. Varken fältet gällande omplacering eller avstängning var ifyllt. Jag frågade henne innan jag gav henne blanketten om hon gjort något sådant här tidigare och fick svaret att det hade hon. Ändå ger hon tillbaka blanketten till mig med orden "vi kan tyvärr inte omplacera dig" UTAN ATT HA FYLLT I DET PÅ BLANKETTEN! Hon verkar inte heller ha mycket insyn i gällande lagar (arbetsmiljölagen), eller så spelar hon dum och hoppas att jag inte ska veta mina rättigheter. Jag ifrågasatte såklart varför hon inte fyllt i allt och hon påstod då att hon fyllt i det hon ska, resten ska FK fylla i enligt henne. Jag har haft så många duster med den här människan att jag inte orkar ta en till fight med henne, speciellt inte när hon gjorde det klart för mig att hon inte tänker göra mer än såhär för att hjälpa mig.

Jag ringde FK och fick rådet att skicka in blanketten så som chefen fyllt i den, med en bilaga som jag skrivit där jag förklarat allt detta, och med en väldigt utförlig beskrivning av mina arbetsuppgifter. Då kan de ringa chefen för kompletterande uppgifter om det behövs. Detta har jag nu gjort och skickat iväg alltihop till FK.

Idag hittade jag underlag till bestämmelserna kring gravida arbetstagare på arbetsmiljöverkets hemsida (är så typiskt att jag inte hade allt det svart på vitt när chefen skulle fylla i sin blankett).

Min undran är, finns det någon som har erfarenhet av liknande situationer och hur löste det sig? Bryter inte min chef mot arbetsmiljölagen? Finns det någon möjlighet att FK kontaktar min chef med ordination om att stänga av mig från arbetet med stöd från arbetsmiljölagen om det framkommer tydligt i min beskrivning av arbetsuppgifter och arbetsmiljön att det finns tydliga risker för graviditeten?

• Svar på tråden Graviditetspenning - idiot till chef!
  • Längtan1986

hej 

jag förstår verkligen din frustration
    och det är din chef som gör fel, hon borde som du säger veta mycket väl hur regler och lagar är och dessutom fylla i pappret ordentligt!!!

Men sa FK att dom ska ringa henne så kommer dom ju göra det och då själva fråga de frågorna som hon ej fyllt i.

förstår inte varför hon krånglar till det så mycket, det blir ju krångligt för henne också

jag jobbar själv som pers ass och fick igenom min havandeskapspenning,  och tycker det är viktigt när det gäller sånna yrken som vi har. som du sa när det gäller en själv och barnets säkerhet.

många lycka till! 

• Themis

Det är sånt man har facket till, ring ditt ombud eller förbund.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • alexander2011
    Themis skrev 2012-09-18 18:32:34 följande:
    Det är sånt man har facket till, ring ditt ombud eller förbund.

Gör det!
  • SnartMamma84

Tack för svar! Skönt o höra att du fick igenom din ansökan Längtan1986, vi är en yrkesgrupp som ger så otroligt mycket till andra och då är det slitigt när man för en gångs skull vill ha något tillbaka för det och får ett sånt här bemötande.  

Jag har ett inbokat möte med facket på torsdag, gällande just den här chefen. :)

• kossi

Om det finns risker i arbetsmiljön så gäller avstängning direkt.
    Alltså så ska du inte jobba alls nu.
    Jag blev avstängd i vecka 17 pga riskfull arbetsmiljö.våld och hot som kan uppstå

Det är inte samma sak som graviditetspenning för tungt arbete(60 dagar innan BF)

Fk kan inte neka graviditetspenning om din arbetsgivare har stängt av dig och att det inte går att omplacera dej.

Så du ska gå hem på direkten.

I papperna som du sedan får hem från fk ska du fylla i hur länge du varit hemma och så får du pengar därifrån fram till 10 dagar innan beräknat.

• SnartMamma84

Kossi - Oj! Är det såpass? Men vem är det som avgör att jag blir avstängd om inte chefen gjort/gör det? Jag kan väl inte avgöra det själv och sedan hoppas på att FK godkänner det i efterhand?

• kossi

Det bästa är att prata med facket.
    Pappersarbetet ska ju egentligen inte komma i vägen för ditt och barnets säkerhet.
    Ring facket direkt imorrn.

Chefen ska oxå veta att det är hon/han som ansvarar för barnet i din mage.
    Facket har skyddsombud som hjälper till och bedömer arbetsmiljön.

• Längtan1986

Du ska nog se att du får igenom det här,
    de är nog väldigt ovanligt att människor med jobb inom vården såsom vi har inte får igenom det.
    Så sa dom till mig iallfall.

Facket hjälper säkert dig, dom vet ju också hur detta skall hanteras.

Många lycka till med grav och allting!
    Själv har jag 21 dagar kvar till BF =) 

• SnartMamma84

Det låter betryggande. :) Bedrövligt att chefer får vara såhär inkompetenta! Åh vad spännande, kan ju bli när som helst nu ju. Lycka till med allt!

• funksoulbrother
    SnartMamma84 skrev 2012-09-18 18:39:01 följande:
    Tack för svar! Skönt o höra att du fick igenom din ansökan Längtan1986, vi är en yrkesgrupp som ger så otroligt mycket till andra och då är det slitigt när man för en gångs skull vill ha något tillbaka för det och får ett sånt här bemötande.   Jag har ett inbokat möte med facket på torsdag, gällande just den här chefen. :)

Du får ju lön.... ?
  • SnartMamma84

Det var ju en väldigt nödvändig kommentar. Men jag har inga problem med att förklara för dig att 19000/mån knappast återspeglar arbetet som görs i den verksamheten. Arbetet i sig är såklart givande, annars skulle man inte orka med det. Syftade snarare på uppskattning och stöd från arbetsgivare när jag skrev att man vill ha något tillbaka för arbetet man gör.

• kossi

Och du ska ju inte heller behöva riskera ditt barns säkerhet för att du tar hand om andra i ditt jobb!

Och att din chef inte tar det på allvar är ju bara för sjukt

• SnartMamma84

Precis. Är väl tyvärr så att kunskapen om såna här rättigheter inte är så utspridd som den borde vara. Vill inte tro att arbetsgivare utnyttjar sina anställda på så fula sätt även om det ofta verkar så. Känner man inte till saker själv heller så är man ju körd.. hade min bm inte sagt nåt om graviditetspenning hade jag inte heller vetat nåt. En intressant sak som stod på arbetsmiljöverkets hemsida är att böter kan utdelas om reglerna inte följs.. blir ju onekligen sugen på att trycka upp papprena i chefens nylle, eller ännu hellre anmäla henne nånstans, men har en känsla av att det inte gynnar mig o min situation.. ;)

• kossi

Men ibland måste man ta till lejonmamman inom sig när det verkligen gäller;)

Inte ska barnet bli skadat pga ett jobb
    Prata med chefen igen och nämn att hon faktiskt har ett personligt ansvar för barnet i din mage och att hon inte förlorar något på att stänga av dej.

• Längtan1986
    kossi skrev 2012-09-19 08:46:30 följande:
    Men ibland måste man ta till lejonmamman inom sig när det verkligen gäller;)

Inte ska barnet bli skadat pga ett jobb
    Prata med chefen igen och nämn att hon faktiskt har ett personligt ansvar för barnet i din mage och att hon inte förlorar något på att stänga av dej.
    Precis!
    Får du gravpenning betalar ju inte chefen det, men om du däremot blir sjukskriven eller något händer är det ju på deras ansvar.
    Tycker det är väldigt konstigt att din chef inte är mer mån om sina anställda, kanske borde hon byta yrke ? 
  • SnartMamma84

Hej igen! Det hände en lustig sak idag, brevet till FK med alla papper som jag skickade i fredags kom tillbaka till jobbet idag av någon anledning (hade skickat allt i ett förfrankerat kuvert från skolan jag arbetar på). Jag tänkte "okej, nu kanske det är någon mening med det här" o gick till chefen med bilagan om omplacering som hon inte fyllt i ordentligt, samt utskrifter om arbetsmiljölagen som jag hittade igår. Jag är glad över att jag tog modet till mig för nu fick jag inte bara en ursäkt från henne utan hon stängde dessutom av mig fr.o.m. idag så nu är det färdigjobbat!

• kossi

Härligt!!!
    Bra jobbat!!
    Nu får du njuta av din graviditet;)!!!
    Lycka till;)!!

• SnartMamma84

Tack detsamma hörni! O tack så mycket för all hjälp, tur att det finns snälla själar där ute som delar med sig av sina kunskaper o erfarenheter!

Svar på tråden Graviditetspenning - idiot till chef!