• Tiger201008

Orkar man skaffa ett barn till?

Har en son som snart är 4 år och en son som är 2 år sim har ett kromosomfel. Han är sen i utvecklingen. Han kan inte äta själv än utan matas via PEG. Inhalerar pga av slemm. Kan inte gå el krypa. Vi vet inte riktigt hur hans framtid kommer se ut. Det är fem barn i världen som har detta kromosomfel. Fast det är jobbigt är jag ändå sugen på en bebis till:) men hur är det att skaffa ett syskon när man har ett handikappat barn?

• Svar på tråden Orkar man skaffa ett barn till?
  • Nilsfar

Det är Naturligtvis individuellt. Vår underbara äldste son har ganska svår autism men det blev till slut att vi fick tre underbara pojkar till - dock ingen med autism

Om du har ett speciellt barn så tror jag att du får en träning i att vara förälder som är väldigt bra tills barnet får småsyskon. 

• mamma al

Förstår precis din längtan. Har två pojkar, 6 och 8 år och en liten flicka på ett år. Som vi velade fram och tillbaka innan vi vågade skaffa vår lilla trea:) Sexåringen har autism och det kräver ju en del av oss föräldrar.

Nu med facit i hand kan jag säga att det var det bästa vi kunde göra. Vår lilla tjej har liksom fört samman familjen på ett sätt vi inte trodde var möjligt. Nu verkar det som att hon inte har autism utan verkar vara en helt vanlig liten tjej. Det kommer givetvis tiden att utvisa.

Mitt råd till dig är att vänta ett tag med nummer tre. Låt de andra barnen bli lite äldre så att åtminstone den äldste kan klara sig ganska mycket själv. Då kan du njuta mer av bebisen när den kommer.

Killarna var ju 5 och 7 när lillfisan kom och de har inte visat någon avundsjuka, har kunnat stå tillbaka för hennes behov, har kunnat hjälpa till att hämta blöjor o s v. Och de fullkomligen avgudar sin lillasyster:)

• Tiger201008

Ja det blir nog att vänta några år. Min sjuka son är ju bara två och vi vet inte riktigt hur hans framtid ser ut. Men jag hoppas verkligen att det blir en bebis till i framtiden:) tack för svar.

Svar på tråden Orkar man skaffa ett barn till?