Vad bör jag tänka på om jag vill låna via bluestep?
Jag är spekulant på ett hus och har tyvärr blivit nekad lån hos 3 olika banker eftersom de anser att jag har för låg inkomst (är föräldraledig) och saknar fast anställning (jobbade före föräldraledigheten tillsvidare på ca 50 % och drev eget). Jag ägnar mig fortfarande åt min egen verksamhet men utan att göra någon direkt vinst, och tar sällan ut mer än enstaka tusenlappar i lön.
Nu har jag börjat fundera på Bluestep som en sista utväg. Jag och barnen behöver ett bättre boende och detta hus är idag uppdelat i 2 lägenheter, på övre plan ligger en 2:a med stor klädkammare med fönster (som kan användas som ett barnsovrum), på nedre plan ligger en 1,5:a med pentry.
Jag har tänkt mig att hyra ut ettan tills jag är tillbaka på jobbet (dit jag är "välkommen" men inte garanterad arbete).
Idag bor vi i en hyrestrea och betalar 6200 kr i månaden exkl. el. Driftskostnaden på huset är runt 3500 kr/mån i el/värme/vatten/sophämtning mm (mäklarens siffror, så jag antar att de är i nederkant). Jag kan utan problem få 3000 kr i hyra för ettan (el och värme inkluderat).
Jag håller på att sälja min bostadsrätt (den ligger på en annan ort) och utgångspriset är satt till 875 000 kr, givetvis hoppas jag på mer, men för säkerhets skull räknar jag med att få 800 000. Jag har i dagsläget inga lån på den.
Jag har också ca 200 000 sparat, varav jag kan lägga in 100 000 på huset och vill spara 100 som buffert.
Utgångspriset på huset är 2 miljoner, och förutsättningarna är goda att priset landar där då intresset verkar lite lågt just nu. (Hösten är inte rätt tid att sälja havsnära villor på västkusten ;)).
Det behövs i dagsläget inga omfattande renoveringar, om jag senare vill bygga ihop lägenheterna är detta enkelt gjort då man bara satt igen ett valv för att dela av huset.
Enligt mina beräkningar behöver jag låna max 1,1 milj. och en beräkningshjälp på bluestep.se visar att min månadskostnad skulle bli minst 5821 kr under första året (med den absolut bästa räntan) antagligen blir min ränta högre pga mina förutsättningar.
Jag känner mig helt säker på att jag har råd (om jag hyr ut ettan) med god marginal, då jag idag absolut inte behöver snåla, och mycket väl skulle kunna ta ut fler föräldradagar vid behov.
Boendet i huset skulle dessutom betyda att jag kan sälja min bil då huset ligger centralt med nära till butiker, skola och dagis.
Inkomster: 7000 (fp)+2100 (bb)+2000 (lön)= 11 100 kr
Utgifter (idag): 6200 (hyra)+200 (el)+ 500 (försäkringar)+ 400 (internet/tele/tv)+2500 (mat och hygien)+500 (kläder)+500 (övrigt)+ 300(sparande)=11 100 kr
Jag behöver dock lite kött på benen.
1. Kan bluestep låna ut till mig eller har jag fortfarande för osäkra inkomster?
2. Vad bör jag tänka extra på när det gäller bluestep?
3. Om jag lånar via bluestep, kan jag byta lånegivare när mina inkomster är säkrare (dvs. byta till vanlig bank)?
4. Är 3500 kr en rimlig driftskostnad för ett hus i 2 plan, med 2-glasfönster från 90-talet som värms med direktverkande el via element och luftvärmepump (årsmodell 2010), varmvattenberedare från 2007 om där bor 1 vuxen och 2 barn+ytterligare en ung vuxen?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-18 20:20
Ja just det. Bilen är en lyxutgift som tas direkt från mina sparpengar när den kostar, den påverkar inte min månadsbudget alls. Kör sällan.