• Novaleesmamma

Sy kläder

Har köpt tyg för att göra byxor till mina älskade tjejer och det är i elastiskt tyg samt med mudd till.. Saken är den att jag inte har en maskin med "overlock" hur kan jag sy på bästa sätt? vill ju sy kläder till mina tjejer men överallt står det om overlock sömmen.. är blindsöm något liknande kanske? Har iaf ikeas symaskin och den funkar super bra men har ju som sagt inte alla funktioner Rynkar på näsan VAD ska jag använda för söm för att kläd-sömmarna inte ska gå upp eller synas?! 

SNÄLLA HJÄLP!!

Tack på förhand 

• Svar på tråden Sy kläder
  • CuteLittleDevil

Har du en söm som typ ser ut så här _//__//__//_ så är det en elastisk söm och den kan du använda.

• Stormorsan
    CuteLittleDevil skrev 2012-09-18 21:13:44 följande:
    Har du en söm som typ ser ut så här _//__//__//_ så är det en elastisk söm och den kan du använda.
    Precis, och finns inte den så syr du med svag sicksack, dvs kort stygnlängd och kort stygnbredd.

Och vikligast av allt är att du har symaskinsnålar anpassade för jersey/trikå. Har du dubbla trådpinnar så kan det vara värt att inskaffa en (eller flera) tvillingnålar för snygga avslut.
  • Novaleesmamma

Har tyvärr ingen sådan söm men svag sick sack är det ungefär detsamma som tät sick sack eller? 
    Ja dubbla trådpinnar har jag så får nog skaffa sådana tvillingnålar då ^^ Är det bara att trä symaskinen likadant då och trä trådarna i "varsitt nål hål"?  

• Stormorsan
    Novaleesmamma skrev 2012-09-19 20:42:44 följande:
    Har tyvärr ingen sådan söm men svag sick sack är det ungefär detsamma som tät sick sack eller? 
    Ja dubbla trådpinnar har jag så får nog skaffa sådana tvillingnålar då ^^ Är det bara att trä symaskinen likadant då och trä trådarna i "varsitt nål hål"?  
    Nej precis tvärtom mot tät sicksack en rakare sicksack.. Stygnlängd 2-3 stygnbredd 0,5-1,5, provsy i dubbelt tyg på en lapp, dra isär och kolla så att stygnen inte syns för mycket från rätsidan.

Tvillingnålen behöver du bara om du skall fålla och bara med raksöm, den används inte till att sy ihop med. 
  • Egendomligt

Min sy-bok rekommenderar en sicksack med stygnlängd 2 mm, och stygnbredd 0,5-1 mm när man ska sy ihop trikåtyg, plus en större sicksack i kanten på tyget för att det inte ska fransa upp sig.

Svar på tråden Sy kläder